RESHOPER 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování. Známe trendy české i světové e-commerce.

Praha, 13. 1. 2019 – Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě, což vyplývá například ze studie 2019 Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan. Z dat Reshoperu ale vyplývá, že z takřka 40 000 aktivních e-shopů v roce 2018 jich ale loni 4300 zaniklo. Signalizují tato data a přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény?

Provozovatelé e-shopů, freelanceři a zájemci o tuto oblast se sejdou koncem ledna na pražském výstavišti v Letňanech, kde proběhne již třetí ročník Reshoperu – největší tuzemské akce určené české e-commerce scéně. Součástí akce je kromě přehlídky více než 130 tuzemských i zahraničních firem, které dodávají řešení nebo poskytují služby e-shopům, také odborná konference, poradenská zóna či prostor pro vytváření nových kontaktů. 

E-commerce v ČR v roce 2019: ve znamení velkých změn

Rok 2019 přinesl v oblasti e-commerce v České republice mnoho významných změn. „Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží on-line u oblasti, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů, například drogistické zboží či potraviny a potřeby pro naše domácí mazlíčky,” říká Eva Knirschová, CEO Reshoperu a dodává: “Významným způsobem také zasáhl do stále oblíbenější prodejní akce Black Friday projekt Hlídač shopů, který kontroloval pravost slev u velkých e-shopů a nesmím ani zapomenout na letošní velmi dobré zvládnutí každoroční logistiky objednaného zboží z eshopů přepravními firmami, včetně České pošty ve zběsilé předvánoční době”.

Dalším rysem loňského roku byly expanze některých provozovatelů e-shopů do okolních států, změny informační systémů či konsolidace. Ledy se pohnuly také v oblasti přepravních služeb – začalo se využívat volných kapacit alternativních taxislužeb, doručovat do samoobslužných výdejních zařízení nebo přímo do kufru auta a spuštěna byla i platforma pro sdílení kapacit přepravců. Doručování zásilek prostřednictvím dronů už brání v podstatě jen legislativa.

Objemy prodejů rostou, počty e-shopů klesají 

Růst objemů prodejů prostřednictvím e-shopů za celý loňský rok českým e-shopům rozhodně ostudu neudělal. Trh elektronického obchodování za tuto dobu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně vyrostl o 14 %. Jen pro představu, v roce 2018 dělal obrat české e-commerce 135 miliard. Jako již tradičně, nejsilnějším obdobím letošního roku se stala druhá polovina adventu, kdy lidé v českých e-shopech podle APEK nakoupili během jediného týdne zboží za 5,5 miliardy Kč. Na celém českém maloobchodu se tak e-commerce podílí již téměř 13 procenty. „Češi našim e-shopům důvěřují stále více. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody – potraviny či drogerie,” říká Eva Knirschová. Pozorujeme také, že lidé se méně bojí platit online (10 % kartou a 34 % bankovním převodem dle potálu Česká e-commerce) a více volí doručování objednaného zboží až domů.

2020: Budoucnost ve znamení konsolidace a nástupu marketplaces

Přestože také v roce 2020 očekává Asociace pro elektronickou komerci růst obratů z prodejů na internetu mezi 10 až 15 procenty, již v roce 2019 jsme začali pozorovat také negativní trendy s tím související. “Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény v ČR,” říká Eva Knirschová a dodává: “V rámci našeho projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem již před zhruba rokem a půl začali zkoumat 39 756 českých e-shopů (údaj z prosince 2018), přičemž v prosinci 2019 jich bylo aktivních již jen 35 440, tedy o 4 316 obchodů. Tedy o necelých 11 % obchodů méně.” 

Mění se také nákupní chování zákazníků e-shopů. Českému on-line obchodu začínají dominovat velcí hráči, a je otázka, zda se časem přerodí v tzv. marketplaces, tedy portály sdružující více značek od určitého druhu na jednom místě, nebo se udrží jako standardní e-shopy, nebo na jiných marketplaces začnou prodávat. Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68% jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvádí Eva Knirschová. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads – s reklamou, která produkty na webu prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých eshopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy. 

Kam kráčí e-commerce svět

Dramatický rozvoj on-line světa a e-commerce pozorujeme v celosvětovém měřítku již několik let. Jen pro roky 2020 a 2021 se dle německého portálu Statista očekává, že celosvětový objem prodejů přes ecommerce vzroste na 4,5 trilionu amerických dolarů (v roce 2014 to bylo 1,4). Portál Oberlo na přelomu roku sestavil žebříček trendů, které budou ecommerce oblast ovlivňovat v následujících letech. Kromě předpokladu dalšího výrazného růstu objemu i hodnoty prodaného zboží prostřednictvím e-shopů začínají stále větší roli i v této oblasti hrát témata jako udržitelnost a ekologie a již nyní ovlivňují nákupní chování v on-line světě. Do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 % všech ecommerce transakcí realizováno prostřednictvím mobilního telefonu a dramaticky naroste i počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí – tlačítek  “Buy” na Facebooku nebo Checkout na Instagramu. Dramaticky již nyní rostou ve světě mobilní platby, i když v ČR stále raději platíme na dobírku. Prosazovat se také stále více budou moderní technologie – globalní hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120,000 online obchodů používat augmentovanou realitu na představení zboží pro zvýšení nákupního zážitku. Více než 50 % nakupujících v průzkumech říká, že je pro mě personalizace v online nákupním procesů důležitá a 74 % marketérů proto věří, že má personalizace silný nebo extrémně silný dopad na zákaznické vztahy. V neposlední řadě tak stále více poroste podíl počtu nákupů realizovaných až po registraci. Dle Oberlo se za posledních 5 let tento počet zvýšil o více než 100 procent.