Odložené platby raketově mění chování zákazníků na českých e-shopech

Na pražském letňanském výstavišti proběhne 30. ledna již třetí ročník největší tuzemské akce určené české e-commerce scéně – Reshoper 2020. Přivítá více než více než sto tuzemských i zahraničních  firem, které dodávají řešení nebo poskytují služby e-shopům. Součástí akce bude taky partnerský program, poradenská zóna, konference a veletrh. Svou účast na něm už potvrdilo přes čtyři tisíce zástupců českých a slovenských e-shopů včetně vystavovatelů nabízejících různé platební metody. 

Praha, 23. 1. 2019 – Zhruba 60 – 70 % započatých objednávek zákazníků na českých e-shopech dnes končí opuštěním košíku. Při obratu 160 miliard korun, který loni přesáhla česká e-commerce, tak hovoříme o potenciální „ztrátě“ 240 miliard korun. Důvodem jsou podle analýzy společnosti MALL Pay špatně zvolené platební metody, nevhodně odkomunikovaná cena za dopravu nebo povinná registrace. „Každý, kdo působí v e-commerce dobře ví, že růst rozhodně není zadarmo. A to ani na trhu, který má tak dobrou pověst, jako je ten český,” říká Eva Knirschová, ředitelka Reshoperu a dodává: „Růst je možné hledat i nadále v optimalizaci aktuálních procesů a možná trochu paradoxně se zde často skrývá větší potenciál, než v případě boje za zvýšení podílu či počtu objednávek.”

Česká republika je specifická tím, že tuzemské e-shopy se často drží zažitých modelů, které nejen že nemají přínos pro ně samotné, ale v podstatě už ani pro zákazníka. „Lpění na prověřené klasice platebních metod, jako například na hybridní platbě na dobírku, se přestává vyplácet. Stačí se podívat na oblibu jednotlivých plateb – u velkých úspěšných e-shopů dominuje platba v hotovosti nebo kartou při převzetí na pobočce (35 % transakcí) a platba online kartou (30 % transakcí), u malých naopak stále vede bankovní převod (34 % transakcí) nebo dobírka (34 % transakcí) – a právě bankovní převod nebo dobírku můžeme považovat za nejméně efektivní a v podstatě překonané způsoby,” komentuje Adam Kolesa, CEO MALL Pay.

Přestože je problém efektivity a úspěšnosti e-shopu často komplexního charakteru, dílčí úpravy je možné realizovat okamžitě. Stačí se zaměřit na bariéry, kvůli kterým uživatelé méně efektivní platební metody vyžadují. Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží. 

Často skloňovaným důkazem, že nové cesty mají smysl, je například raketový růst zájmu o takzvanou odloženku (aktuálně 3 % transakcí u e-shopů, které ji nabízí, a počet roste). Tedy platební metodu, která oddělí platbu zcela od nákupního procesu. Tento “úkrok stranou” dokáže skokově zvýšit procento dokončení nákupu. Zákazník si sám vybírá, jak a kdy zboží zaplatí, zároveň má ale jistotu, že nebude muset platit, pokud se rozhodne zboží vrátit. E-shop oproti tomu dostane své peníze ihned. Díky tomu dokáže udržet i toho nejopatrnějšího zákazníka a získat si jeho důvěru a loajalitu.