Jak se české a slovenské e-shopy vypořádávají s koronavirem?

Aktuální situace a s ní související vládní opatření dostala podnikatele do těžké pozice. NetDirect, přední česká společnost v oblasti e-commerce, provedla v minulém týdnu výzkum, ve kterém zjišťovala, jak se české a slovenské e-shopy potýkají s následky koronavirové epidemie. Výstupní data odhalila, jak si na tom nyní online retail stojí.

Dotazník byl rozeslán na portfolio klientů, kteří provozují e-shop na míru nebo využívají některé z krabicových řešení od NetDirectu – FastCentrik či Sunlight systems. “Oslovili jsme 3 478 respondentů, což odpovídá cca 10 % všech e-shopů v ČR. Jednalo se jak o velké firmy, tak menší živnostníky. Očekáváme, že chování zbytku trhu bude velmi podobné”, uvádí Daniel Lupinski, CEO společnosti NetDirect.

Z výzkumu vyplynulo, že nařízení vlády ovlivnilo více než 65 % e-shopů, kteří provozují jak internetový obchod, tak kamenné prodejny, výrobny a podobně. 35 % respondentů se situace vůbec nedotkla.

Krizová situace má samozřejmě také vliv na spotřební chování a poptávku po produktech. Rostoucí zájem zákazníků po produktech zaznamenalo více než 20 % e-shopů a šlo převážně o prodejce v kategoriích dům a zahrada, elektronika, kosmetika a zdraví, stavebniny, knihy, hry a filmy. Na úrovni produktů jsou nejúspěšnější potraviny, mrazáky a produkty pro uskladnění jídla, pekárny chleba, teploměry, šicí stroje, dezinfekce, základní drogistické zboží, doplňky stravy a podobně. 

73 % e-shopů zaznamenalo pokles poptávky a jedná se především o prodejce luxusního zboží, módy a oblečení, luxusního spodního prádla, sportovního vybavení pro týmové sporty a home decoru. 

Co se týče marketingu, téměř 37 % dotazovaných běží kampaně beze změny, aniž by do nich nemuseli výrazně zasahovat. Jedna třetina e-shopů kompletně pozastavila marketingové aktivity do doby, než se situace uklidní. 22 % e-shopařů snížilo rozpočty na kampaně a vyčkávají, jak se situace vyvine. Pouze 10 % e-shopů marketingové kampaně navýšilo s cílem podpořit prodej.