Praha. 9. dubna 2020. Okamžité nepříznivé dopady epidemie koronaviru v oblasti realit pocítily především sektory ubytování, stravování a maloobchodu. Patří mezi ně i luxusní obchody v Pařížské ulici v Praze, kde se platí nejvyšší částky za pronájem obchodních prostor, které musely také zavřít. Celkem se zde nachází 49 obchodů s exkluzivním zbožím jako například Dior, Gucci, Prada, MontBlanc nebo Rolex. Nadpoloviční většinu tvoří obchody s oblečením a dále obchody s hodinkami a šperky.
Pařížská ulice se řadí mezi nejdražší lokality v České republice s nájmem ve výši 2760 eur za metr čtvereční ročně, přesto patří v celoevropském kontextu luxusních nákupních tříd mezi ty levnější. Na samém vrcholu stojí Londýn s New Bond Street, kde se platí 19 150 eur, následovaný Pařížskou Avenue Montaigne s 15 000 eur a Milánem, kde se za nájem na proslulé Via Montenapoleone účtuje 10 580 eur. Výše nájmu v Pařížské ulici je srovnatelná s Barcelonou, Frankfurtem nebo Stockholmem.
„Tato čísla ukazují, jak vysoké fixní náklady mají obchodníci s luxusním zbožím, kteří se nyní potýkají s výpadkem turistů. Již začátkem roku nebyla situace ideální, protože vypadli turisté z Číny a jiných asijských zemí. Právě ti tvoří velkou poptávku po luxusním zboží. Nyní, když jsou zavřeny jak hranice, tak obchody, je základní otázkou – jak dlouho to ještě potrvá? V minulosti jsme podobnou situaci nezažili. V roce 2013, když z důvodu sankcí poklesl počet ruských turistů, kteří nakupovali v Pařížské, byly postupně nahrazeny turisty z Číny, Jižní Koreje a dalších zemí. Zejména čínští turisté a jejich poptávka byli jedni z formujících faktorů, které přispěly k dynamickému rozvoji ulice v posledních letech,“ vysvětluje Blanka Vačkova, vedoucí oddělení výzkumu ve společnosti JLL .
Začátkem nového tisíciletí byla Pařížská ulice sídlem luxusních značek i některých místních obchodů. Většinou se jednalo o multibrandové prodejny, franšízy. Toto se postupně změnilo. Ulice se stala ještě více prestižní, multibrandy nahradily monobrandy a vzrostl také podíl obchodů vlastněných napřímo značkami. Právě v roce 2007, rok před vypuknutím krize, zde otevřelo více významných značek jako Cartier, Burberry a Gucci, následovány dalšími velkými jmény jako Prada, Tiffany & Co, Bulgari a další. V období od vypuknutí krize tato expanze pokračovala do té míry, že o osm let později byly v rámci ulice vyměněny více než dvě třetiny obchodů a to vše ve prospěch prestižnějších značek.
Kromě výdajů na zaměstnance, zásoby nebo marketing tvoří nájemné významnou část nákladů obchodníků s luxusem. Jedna třetina obchodů v Pařížské ulici sídlí v nemovitostech vlastněných Prahou, která již avizovala vůli k jednání o odkladu nebo dočasném snížení nájemného. Další dvě třetiny se nachází v domech soukromých majitelů.
„Luxusní značky budou mít propad na globální úrovni, proto budou motivovány k novým způsobům prodeje a i ke zvýšení atraktivity produktu. Do teď své prodeje směřovaly spíše do kamenných prodejen, protože společně s produktem chtěly prodat i luxusní zážitek z nakupování. Příkladem může být orientace na online prodej a ještě větší důraz na personifikaci produktů. Nebo mohou přijít i s inovací služeb pro zákazníky, například prezentací produktů doma,“ říká Tomáš Soukup, ředitel oddělení maloobchodních nemovitostí pro Českou republiku a Slovensko v poradenské společnosti JLL
Pokud se stane online prodej pro luxusní značky jedním z hlavním témat, tak bude s velkou pravděpodobností řízen centrálně. Nastává tedy otázka, jakým způsobem tento prodej podpoří lokální zastoupení, protože jakmile se zákazníci naučí kupovat luxusní zboží online, tak se pravděpodobně zredukuje počet nákupů v kamenných prodejnách. Pandemie neovlivní ceny na trhu s luxusním zbožím v maloobchodu. Ty totiž ovlivňují vnímání značky jako „luxusní“.
„Jakmile obchody otevřou, budou luxusní značky v první řadě závislé na tržbách učiněných lokální klientelou. Už dnes jsou tržby luxusních značek tvořeny lokálními zákazníky až z 50 procent. Dá se předpokládat, že ti se časem do obchodů vrátí. Ostatní prodeje jsou tvořeny movitějšími turisty. Záleží tedy na vývoji situace v okolních zemích a postupnému otevírání hranic. V roce 2008 navštívily Prahu necelé 4 miliony zahraničních turistů, dnes jsme přibližně na dvojnásobku. Praha je závislá především na turistice z Německa, Ameriky, USA, Ruské federace a Asie. Vzhledem k tomu, že němečtí a asijští turisti patří k největším skupinám, povolení cestování těchto národností k nám by velice pomohlo znovu nastartovat tržby na prominentních ulicích. Výhodou obchodů v Pařížské ulici může být také přímý vstup do prodejny z ulice,“ doplňuje Tomáš Soukup.
Po krizi v roce 2008 se celosvětově zvedla poptávka po luxusním zboží, protože si lidé chtěli udělat radost a kompenzovat tak depresivní náladu ve společnosti. Z toho profitovala také Pařížská ulice. Předpokládáme, že se tento jev projeví i po odeznění pandemie COVID -19.
Města a luxusní obchodní třídy | Výše nájmu (EUR/m2/rok) |
Barcelona Passeig de Gracia | 3,300 |
Berlín Tauenzientstraße | 4,200 |
Budapešť Andrassy útca | 1,680 |
Curych Bahnhofstrasse | 8,300 |
Frankfurt Goethestraße | 3,000 |
Londýn New Bond Street | 19,150 |
Madrid Serrano | 3,480 |
Milán Via Montenapoleone | 10,580 |
Paříž Avenue Montaigne | 15,000 |
Praha Pařížská ulice | 2,760 |
Stockholm Bibloteksgatan | 2,240 |
Ženeva Rue du Rhone | 6,000 |
Zdroj: JLL, prosinec 2019
About JLL
JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. Our vision is to reimagine the world of real estate, creating rewarding opportunities and amazing spaces where people can achieve their ambitions. In doing so, we will build a better tomorrow for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.3 billion, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 93,000 as of September 30, 2019. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.com.