Monitorovací zpráva 4/2020

Praha, 23. dubna 2020 – ČTÚ dnes vydal pravidelnou monitorovací zprávu, která informuje o fungování úřadu v omezeném režimu pro veřejnost v důsledku vyhlášeného nouzového stavu a obsahuje informace o možném prominutí zmeškání lhůt v době nouzového stavu. Dalšími tématy jsou informace o zajištění sítí a telekomunikačních služeb a základních poštovních služeb nebo např. pozastavení přechodu na vysílací standard DVB-T2 či upozornění na prodloužení veřejné konzultace k aukci 5G.

S ohledem na opatření přijatá vládou omezil ČTÚ od 16. března svůj provoz pro veřejnost. Přesto jednotlivá pracoviště přijímala bez omezení elektronická podání a poštovní zásilky. Neodkladné záležitosti bylo možné vyřídit v omezených úředních hodinách v pondělí a ve středu v čase 9–12 hod. Od 20. dubna je obnoven plný provoz úřadu, za zvýšených hygienických nároků zejména při jednání s veřejností. Během omezeného fungování nebyly zaznamenány žádné komplikace a vykonávání agendy Úřadu nebylo přerušeno.

ČTÚ průběžně řešil podporu poskytovatelů služeb elektronických komunikací a poštovních služeb, a ve spolupráci s nimi řešil konkrétní situace při přijímání jejich opatření pro zajištění minimalizace dopadů plynoucích z vládních omezení. O vysoké odolnosti veřejných sítí elektronických komunikací svědčí i fakt, že v dosavadním průběhu krizového stavu nedošlo k žádnému závažnému narušení provozu. Služby, které jednotliví provozovatelé veřejných sítí poskytují, jsou plně srovnatelné s kvalitou a dostupností před datem vyhlášení nouzového stavu.

Úřad si je plně vědom nesnází, které nouzový stav může znamenat pro některé účastníky správních řízení. Je připraven se zabývat otázkou prominutí zmeškání úkonů v době vyhlášeného nouzového stavu. Hlavní předpoklad případného úspěšného prominutí zmeškání je žádost účastníka řízení o prominutí zmeškání konkrétního úkonu, a to ve lhůtě nejpozději do 15 dnů po ukončení doby trvání nouzového stavu. K žádosti zároveň účastník připojí i zmeškaný úkon (např. podání odporu proti příkazu nebo rozkladu proti rozhodnutí).

Česká pošta se potýkala při plnění povinností vyplývajících z poštovní licence zejména s nedostatečnou kapacitou při doručování a se zajištěním dostupnosti poštovních poboček.
I v tomto případě ČTÚ úzce s Českou poštou projednával přijímaná opatření, aby byla kvalita poskytovaných základních služeb omezena co nejméně.

Dubnová monitorovací zpráva je přístupná na obvyklém místě na webových stránkách ČTÚ zde.