V letních měsících se do zvelebování domácností a zahrad pustí 53 % Čechů

Praha, 20. července 2020 – V průběhu letních měsíců plánuje investovat do rekonstrukce nebo vybavení domácnosti, chalupy nebo zahrady více než polovina Čechů (53 %). 41 % z nich plánuje investice v řádech desítek tisíc korun.  Nejčastěji budou pořizovat vybavení do domácnosti
(45 %) a rekonstruovat (42 %). Do zvelebování zahrady či balkonu se pustí více než třetina
(35 %) dotázaných v průzkumu pro úvěrovou společnost Fair Credit. 7 z 10 respondentů bude investici hradit z úspor nebo aktuálně dostupné hotovosti (43 %). Asi 6 % plánuje využít půjčku u bankovní či nebankovní instituce nebo přímo od prodejce.

„Rekonstrukce a vylepšování bydlení bývá typické pro letní období. Letošní specifické jaro s karanténními omezeními ale ukázalo, že častější pobyt doma inspiroval řadu Čechů ke zpříjemnění domácího prostředí už dříve. V průběhu března až května tak investovala do rekonstrukce nebo zvelebení domova více než polovina (51 %) Čechů, což je ve shodě se zhruba stejným podílem lidí, kteří byli nuceni kvůli koronavirové pandemii zůstat delší čas doma,“ říká Tomáš Konvička, jednatel úvěrové společnosti Fair Credit. 53 % dotázaných totiž donutila situace kolem Covid-19 zůstávat doma výrazně častěji a více než polovinu z nich pak na dobu delší než 14 dnů v kuse.  Častěji přitom šlo o respondenty do 34 let, což pravděpodobně souviselo s péčí o nezletilé děti. Téměř polovina (47 %) Čechů pak pracovala stejně nebo dokonce ve vyšším nasazení než před pandemií.

Ze zhruba poloviny Čechů (51 %), kteří se v období pandemie do zvelebení domácnosti pustili, jich třetina (31 %) přiznala výrazně vyšší investici, než v tomto jarním období obvykle realizují. Částku do
5 tisíc korun investovali 4 z 10 dotázaných, další více než čtvrtina (27 %) utratila
5-10 tisíc korun, téměř pětina pak investovala 10-30 tisíc korun a 11 % dokonce více než
30 tisíc korun, častěji přitom lidé z generace 45+. Nejčastěji v období pandemie Češi pořizovali televizor nebo jinou audiovizuální techniku, oblíbeným artiklem byly ale i grily a udírny nebo houpačky a houpací sítě. Naprostá většina dotázaných financovala tyto nákupy kombinací úspor a aktuálně dostupné hotovosti, asi 8 % využilo kreditní kartu a jen 2 % sáhlo po úvěru od prodejce, banky nebo nebankovní instituce. „Obavy z nové neznámé situace a finanční nejistota způsobily pokles zájmu o úvěry napříč trhem. S postupným návratem do normálu roste i ochota Čechů k větším investicím a případnému zadlužení. Ukazují to naše prodejní čísla a potvrzují i data z průzkumu, kde úvěr v letních měsících plánuje o 4 p.b. více dotázaných, než jej reálně využilo v uplynulém období,“ doplňuje Konvička. Splácení úvěru v řádech desítek tisíc korun je pro většinu domácností únosný a pokud je využit například na rekonstrukci domácnosti, přinese nejen radost a užitek, ale i zhodnocení celé nemovitosti. 

Více než polovina Čechů (53 %) plánuje letošní léto vylepšovat své bydlení. 45 % z nich nakoupí vybavení do domácnosti, častěji středoškoláci a vysokoškoláci z větších měst. Do rekonstrukce se pustí 42 % dotázaných, především pak ti z menších měst do 20 tisíc obyvatel.  Na úpravu zahrady či balkonu se chystá více než třetina (35 %) dotázaných, dalších 15 % plánuje rekonstrukci či dovybavení chaty či chalupy. Letní investice zaplatí nejčastěji z úspor a dostupné hotovosti, a to 7 z 10 dotázaných. Zhruba 6 % si půjde pro půjčku do bankovní či nebankovní instituce. Pro úvěr si půjdou častěji ženy a obyvatelé menších měst. Zhruba 5 % bude krýt plánované nákupy z kreditní karty a 2 % chtějí požádat o finanční pomoc rodinu. 

O průzkumu – Průzkum byl realizován na přelomu května a června prostřednictvím online platformy Instant Research na reprezentativním vzorku 880 mužů a žen ve věku 18-65 let. 

O společnosti

Fair Credit Czech s.r.o. je česká nebankovní společnost, která poskytuje krátkodobé bezúčelové úvěry do výše až 150 000 korun. Své produkty nabízí prostřednictvím vlastní sítě 800 obchodních zástupců, kteří jsou sdruženi pod čtyřicítku oblastních kanceláří a manažerských center. Objemem prodaných půjček je Fair Credit dvojkou na českém trhu nebankovních poskytovatelů půjček.