Nejlépe Léto 2020 v českých restauracích

Před květnovým znovuotevřením restaurací tvrdila až čtvrtina lidí, že budou mít obavy je opět navštěvovat. Dle dat společnosti Storyous to ale vypadá, že obavy lidí povolili a ti se přes léto v restauracích nadále setkávali s rodinami, přáteli nebo kolegy. 

„Restaurace, které otevřely, měly obecně v meziročním srovnání za červenec přibližně o 5 % vyšší tržby než v červenci 2019. Nejlépe je na tom Český Krumlov, který letos lákal turisty z tuzemska a restaurace na jeho území tak dosahují až o 15 % vyšší tržby než v loňském roce. Nejvíce naopak utrpěly restaurace v oblastech, které typicky lákají zahraniční turisty. Jsou jimi zejména Praha 1 a Praha 2 a Karlovy Vary. Podle dat společnosti Bidfood jsou restaurace v centru Prahy pouze na 65% úrovni tržeb ve srovnání s minulým létem,” komentuje situaci Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která restauracím dodává pokladní systémy.

Navzdory silným tržbám během léta, je těžké předpokládat, jaká bude situace v gastronomii v nejbližších měsících. „Na podzim skončí vládní programy na podporu ekonomiky, pravděpodobně nás čekají další protiepidemiologická opatření a lidé se vrátí domů z dovolených. Když to sečtete, vytváří to nejasné vyhlídky pro restaurace – zda budou mít lidé peníze na utrácení a zda vůbec budou chtít chodit do restaurací,” říká Igor Třeslín.

Z dat dále vyplývá, že po ukončení karanténních opatření svůj provoz neobnovila každá desátá restaurace. „Největší dopad měly opatření na podniky v Praze – je zde mnoho administrativních center, do kterých se pořád nevrátili všichni zaměstnanci, protože pracují nadále z domova a nechodí tak na obědy do místních restaurací nebo posedět si s kolegy po práci. Pak jsou to samozřejmě restaurace v turistických centrech, které se v posledních letech těšily návštěvě zahraničních turistů, nejednou ale přišly o většinu klientely,” dodává Třeslín.

„Podle průzkumů se lidem během karantény nejvíce stýskalo po setkávání se s přáteli a téměř polovina uvedla setkávání se jako nejčastější důvod pro návštěvu podniků po jejich znovuotevření,” říká Igor Třeslín. Tuto změnu chování reflektují také data. ‚Najednou evidujeme míň jednotlivých účtenek, ale průměrná útrata je o to vyšší. Odhadujeme proto, že do restaurací častěji chodí skupiny přátel nebo rodiny na dovolené, kteří platí společně na jeden účet,” říká Igor Třeslín.

Změnilo se také přemýšlení majitelů restaurací. „Restaurace, které doteď polední menu nenabízely, jej najednou zařadily do nabídky. I dražší restaurace se tak touto cestou snaží přilákat nové hosty v době oběda,” říká Igor Třeslín.

Pro zvýšení poptávky začaly restaurace také ve vyšší míře používat digitální nástroje. Jedním z nich je například systém bezkontaktního objednávání a placení – OneMenuQR od společnosti Storyous. Zrychluje proces objednávání, díky čemuž restaurace dokážou zvýšit tržby o desítky procent. Jedním z podniků, kde systém skvěle funguje je Kolínská bouda na hřebeni Krkonoš u Pece pod Sněžkou. „Za dva měsíce od zavedení bezkontaktního objednávání jsme zrychlili obsluhu hostů, díky čemuž nám stoupla také průměrná útrata na hlavu. QR objednávky teď tvoří až 25 – 30 % celkových tržeb, hosté je nejčastěji využívají o víkendech a ve špičkách,” komentuje Svatopluk Čech, majitel Kolínské boudy.

Meziroční srovnání tržeb v restauracích podle krajů

Kraj06-2019 vs 202007-2019 vs 202008-2019 vs 2020
Hlavní město Praha-21%-10%-16%
Jihočeský kraj-9%9%7%
Jihomoravský kraj-1%18%13%
Karlovarský kraj14%23%-16%
Kraj Vysočina5%20%11%
Královéhradecký kraj6%34%27%
Liberecký kraj-1%5%4%
Moravskoslezský kraj-7%4%-1%
Olomoucký kraj-6%11%12%
Pardubický kraj-5%6%1%
Plzeňský kraj2%21%18%
Středočeský kraj-10%30%12%
Ústecký kraj-6%18%15%
Zlínský kraj-2%18%6%
Celkový součet-12%5%-1%

O Storyous 

Společnost Storyous vznikla jako start-up v roce 2012. Od roku 2015 vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 10 procent obratu v české gastronomii. Kromě České republiky působí také v Polsku a Španělsku. Roční tržby společnosti dosahují téměř 60 milionů korun.