Albert dává nový život starým nákupním košíkům

Nákupní košík doprovází zákazníky v obchodech na každém kroku, od vstupu
do prodejny až po vyskládání zboží na pokladní pás. Obchody Albert začaly
se zaváděním nového typu plastových nákupních košíků, které lze několikrát recyklovat a prodloužit tak jejich životnost. Albert nasazuje nové košíky do svých zmodernizovaných prodejen. Jejich znovupoužití a recyklaci zajišťuje česká organizace. 

Nové „zelenější“ nákupní košíky jsou vyrobené z polypropylenu. Opotřebované, rozbité nebo jinak znečištěné části košíků díky speciální technologii Albert opakovaně recykluje na všech prodejnách, které letos modernizoval. Část, která je určena k recyklaci, se rozemele na plastovou drť a z té se pak vyrobí nový kus. 

Životnost nákupního koše se díky tomuto přístupu prodlouží v ideálním případě až pětkrát. Množství cyklů lze však ještě navýšit postupným přidáváním nového materiálu. „Opakováním procesu se zkracují řetězce molekul a plast ztrácí elasticitu. Recyklaci tak nelze se stejným materiálem provádět donekonečna,“ vysvětluje Václav Zlatník, Opening Manažer, který má projekt v Albertu na starosti. „Pokud však k recyklátu přidáme přibližně třetinu primárního materiálu, můžeme počet cyklů zvýšit. Poškozený recyklát lze také využít na výrobky se silnější stěnou, například přepravky nebo květináče či podlahové dlaždice,“ doplňuje. 

V současné chvíli jsou nové recyklovatelné nákupní košíky k dispozici v devíti remodelovaných obchodech. Do konce roku je Albert plánuje dodat do dalších osmnácti prodejen. 

„Počet košíků v jedné prodejně se odvíjí od její velikosti a vytíženosti. Zpravidla máme v supermarketech, to jsou malé obchody, k dispozici v průměru okolo čtyřiceti košíků do ruky a stejný počet košů na kolečkách. Ve velkých prodejnách, hypermarketech, bývá okolo stovky kusů košíků do ruky a o dvě desítky méně košů na kolečkách,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. 

Sběr materiálu a recyklace košíků zajišťuje česká organizace

Nepoužitelné díly košů se shromažďují v tzv. circu-boxech přímo v obchodech. O množství použitých košů v dané prodejně informuje speciální aplikace. Ta zároveň naplánuje nejvhodnější přepravu circu-boxů do recyklačního centra, čímž snižuje nejen náklady,
ale i CO2 zatížení. „Aplikace také určuje, kolik znovu-vyrobených košíků konkrétní prodejna dostane nazpět,“ popisuje systém cirkulace Václav Zlatník

Se zaváděním principů cirkulární ekonomiky do procesů a vybavení pomáhá Albertu česká nezávislá organizace CIRCU.EU. „Do oběhu lze kromě košíků vracet třeba i regály, dělítka do regálů, cenové lišty nebo ochranná plexiskla,“ říká Ladislav Olšbauer, zakladatel aktivity Circu.eu, platformy cirkulární ekonomiky zaměřené na maloobchod. „Za rok se v Česku poškodí přibližně 15 tisíc nákupních košíků, což činí okolo 30 tun polypropylenu, který můžeme opakovaně použít,“ uzavírá.

Video o recyklaci košíků můžete shlédnout zde

O Albertu: 

  • Obchody Albert působí na českém trhu více než 28 let. První obchod, supermarket v Česku pod názvem Mana 6. června 1991 v Jihlavě.
  • Síť prodejen Albert má více než 300 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji.
  • Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará téměř 17 000 zaměstnanců.
  • Činnost obchodů Albert oceňují i odborníci. V roce 2019 získala společnost Albert cenu Odpovědný zahraniční investor, kterou uděluje vláda za aktivitu v oblasti společenské odpovědnosti, zlepšování životního prostředí a podporu regionů a dobrovolnictví.
  • Prodejna Albert z olomouckého NC Olympia se stala vítězem mezi hypermarkety v prestižní soutěži Diamantová liga kvality 2019, která vybírá nejkvalitnější prodejny v České republice. Tato výhra navazuje na prvenství v roce 2018, které získal hypermarket v nákupním centru na Chodově.
  • Albert získal již čtyřikrát Národní cenu kvality ČR a jako první tuzemská firma se v roce 2016 dostal do finále evropské úrovně soutěže. 
  • Albert neustále pracuje na modernizaci prodejen a zkvalitňování služeb. Od roku 2017 prošla rekonstrukcí a modernizací již polovina prodejen Albert v Česku.  
  • V roce 2009 vznikl Nadační fond Albert za účelem podpory zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpory vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin. 
  •  „Stojí za to jíst lépe“ – to je motto Alberta, který vychází vstříc měnícím se potřebám zákazníků. Albert chce být pomocníkem při výběru potravin a ukázat zákazníkům ve všech svých obchodech, že jídlo je radost.
  • V obchodech Albert mohou zákazníci využít program 100% garance kvality, který se vztahuje na téměř celý sortiment potravin, kosmetiku, drogerii i například na krmivo pro zvířata.