Sdělování všech výsledků – další povinnost pro přetížené laboratoře. Existuje řešení

Praha, 17. září 2020 – Počet testovaných osob na přítomnost COVID-19 je nyní takřka dvojnásobný oproti období nejpřísnější celostátní karantény. Kapacity laboratoří praskají ve švech. V takové situaci jsou státním aparátem nucené sdělovat nejen negativní, ale také pozitivní výsledky vyšetřeným pacientům. A to do 48 hodin. Ještě nedávno byly za pozitivní výsledky zodpovědné krajské hygienické stanice. Ty ale nestíhají. Chyby vzniklé tímto tlakem mohou být pro testované osoby a testující laboratoře kritické. Na jejich řešení pak zbývá vyčerpanému personálu stále méně času. Česká technologická společnost podala laboratořím pomocnou ruku se svým portálem LaboratorníVýsledky.cz pro automatizovanou distribuci výsledků COVID-19 s důrazem na bezpečnost, minimalizaci obvyklých administrativních chyb a dostupnost podpory pro testované.

Portál LaboratorníVýsledky.cz byl vyvinut jako jedno z prvních řešení svého druhu během celostátní karantény. Na realizaci projektu se taktéž podílelo Ministerstvo průmyslu a obchodu.  „Princip je jednoduchý. Zájemce o vyšetření podepíše informovaný souhlas se šifrovaným přenosem dat do portálu. Na jím uvedený email a mobilní číslo obdrží okamžitě po validaci výsledku testu zprávu s odkazem, na kterém, po dvoufázovém ověření, může výsledek testu zhlédnout, nebo si jej stáhnout ve formě PDF souboru,“ vysvětluje vedoucí podpory projektu Pavel Kurka ze společnosti CNS celý proces. 

K výsledku se vždy dostane jen ta správná osoba a nemůže dojít k zobrazení výsledku naprosto cizímu člověku v případě chybně uvedených kontaktních údajů. Pokud pacient uvede nesprávné kontaktní údaje, nebo je laborant chybně zapíše do informačního systému, výsledek vyšetřovaná osoba neobdrží. Právě v takovou chvíli hraje zásadní roli telefonická podpora portálu LaboratorníVýsledky.cz. „Pacient nám může kdykoliv zavolat. Ověříme, zda byl již jeho vzorek vyšetřen, nebo má laboratoř uložené nesprávné kontaktní údaje. S pacientem údaje opravíme a ten svůj výsledek vzápětí obdrží,“ popisuje vedoucí podpory benefit, který laboratořím významně uvolňuje ruce. Jeho slova potvrzuje vedoucí laboratoře NL – BioLAB Natálie Mészárosová: „Výhodou tohoto systému je, že výsledky distribuuje automaticky a nezatěžuje zdravotnický personál. Díky podpoře nemusí naše laboratoře s pacientem následnou administrativu řešit. Pacient se přesto má na koho obrátit. Tím nám nejen šetří čas, ale také minimalizuje prodlení doručení výsledku pacientovi.“„Disponujeme vlastním specializovaným zdravotnickým call centrem a portál LaboratorníVýsledky.cz komunikuje, po snadném nastavení, se všemi laboratorními informačními systémy. Máme tak dostatečné kapacity pro podporu různých zdravotnických laboratoří,“ dodává Kurka.