Kompostéry se v Albertu osvědčily, a tak přichází s jejich rozšiřováním na další prodejny

S rozšířením využívání kompostérů na prodejnách Albert snižuje emise spojené s přepravou a ekologickým způsobem přeměňuje organický odpad v úrodný substrát. Letos přibydou inovované kompostéry druhé generace v deseti obchodech Albert a celkově tak budou využívány ve dvou desítkách velkých prodejen. Projekt byl představen a úspěšně otestován již v roce 2014 v čestlickém hypermarketu. Prodejny Albert pracují aktivně na snižování neprodaných potravin, jejichž objem se pohybuje pouze v jednotkách procent. Prodejny darují neprodané a stále konzumovatelné potraviny potřebným či pro zvířata. Albert je prvním maloobchodníkem s potravinami, který využívá v prodejnách vlastní kompostéry. 

Albert bude letos kompostovat už ve dvou desítkách prodejen. Využívá k tomu dvě generace kompostérů. „Tím, že zpracováváme organický odpad vzniklý z neprodaných a již nepoživatelných potravin na formu úrodného substrátu, který vrací živiny a organické látky zpátky do půdy, uzavíráme pomyslný přírodní cyklus,“ říká Zdeněk Vít, který vede tento projekt v obchodech Albert. „Výhodou kompostování přímo na místě je zejména emisní úspora pramenící z razantního zmenšení objemu hmoty, která se musí z prodejen svážet,“ doplňuje.

Nově Albert instaloval kompostéry v prodejnách v Pardubicích, pražském Zličíně a Nových Butovicích, Karlových Varech, Plzni, Mladé Boleslavi, Mostě a Liberci a další budou postupně přibývat. Do konce letošního roku také chce modernizovat kompostéry první generace. Kromě pokrytí dalších velkých prodejen kompostéry, plánuje do budoucna navázat i spolupráci s obcemi v okolí těchto prodejen a pravidelně jim dodávat substrát pro lokální výživu půdy. „Tím, že se omezuje jak počet, tak i délka převozů organického odpadu, dochází k výrazné redukci uhlíkové stopy a koloběh se tak ukotvuje v dané lokalitě a podporuje místní ekosystém,“ dodává Zdeněk Vít.

Kompostér ano, ale až na posledním místě

Prodejny Albert i celý logistický řetězec společnosti dlouhodobě pracuje na snižování objemu neprodaných potravin. „Albert je v první řadě obchodníkem a vše, co neprodáme, pro nás znamená ztrátu. Proto stále zdokonalujeme sofistikovaný objednávkový systém, který je založený na umělé inteligenci a dodává do prodejen přesně tolik zboží, kolik prodají. Neprodané potraviny tak tvoří pouze nízké jednotky procent z celkových objemů, které poté naše obchody Albert darují. Již od roku 2012 spolupracujeme s Federací potravinových bank a tuto spolupráci neustále rozšiřujeme. Neprodané pečivo nevhodné ke konzumaci lidmi pak darujeme farmě Hole pro zvířata ke zkrmení. Hledáme také nové možnosti, jak využít neprodané ovoce a zeleninu a některé prodejny spolupracují například se záchrannými stanicemi pro zvířata,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodního řetězce Albert. „V případě, že již není možné potraviny darovat, nabízí nám kompostér jednoduché, šetrné a ekologické řešení, díky kterému se v podobě substrátu dostává zpět do přírody a přirozený koloběh živin tak pokračuje dál,“ doplňuje.

Průběh kompostování

Kompostér, který vzhledem i velikostí připomíná průmyslový mrazák, funguje podobně jako přírodní kompost, avšak díky speciální technologii je proces přeměny rychlejší a efektivnější. Vše začíná v zázemí prodejen, kde se shromažďuje organický odpad. Nejčastěji jde o neprodané ovoce a zeleninu, které již nejsou vhodné ke konzumaci. 

Po odstranění nekompostovatelných obalů vysype vyškolený zaměstnanec daný odpad do kompostéru, kde dochází k jeho postupnému přetvoření na výživný substrát. Kompostér je vybaven otáčejícími se lopatkami na hřídeli, které obsah rozmělní a neustále promíchávají. Za kontrolovaných podmínek aerobních procesů, tedy za přístupu vzduchu a přidaného tepla, jej zbaví přebytečné vody a díky činnosti mikroorganismů dochází k proměně bioodpadu na kompost. Celý proces trvá 24 hodin a dochází k celkové redukci objemu až na 10 % vloženého obsahu.

Výsledný substrát pak před konečným výsypem z kompostéru prochází tzv. hygienizací, tedy hodinovým zvýšením teploty na více jak 70°C. Následně je připraven k dalšímu zpracování. Před využitím je ještě vhodné jej nechat 3-4 týdny uležet a následně smíchat se zeminou v poměru 1:10. Substrát totiž obsahuje vysokou koncentraci výživných látek. Výsledná směs poslouží jako výživné hnojivo pro pěstování plodin. 

O Albertu: 

  • Obchody Albert působí na českém trhu více než 29 let. První obchod, supermarket v Česku pod názvem Mana 6. června 1991 v Jihlavě.
  • Síť prodejen Albert má více než 300 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji.
  • Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará téměř 17 000 zaměstnanců.
  • Činnost obchodů Albert oceňují i odborníci. V roce 2019 získala společnost Albert cenu Odpovědný zahraniční investor, kterou uděluje vláda za aktivitu v oblasti společenské odpovědnosti, zlepšování životního prostředí a podporu regionů a dobrovolnictví.
  • Prodejna Albert z olomouckého NC Olympia se stala vítězem mezi hypermarkety v prestižní soutěži Diamantová liga kvality 2019, která vybírá nejkvalitnější prodejny v České republice. Tato výhra navazuje na prvenství v roce 2018, které získal hypermarket v nákupním centru na Chodově.
  • Albert získal již čtyřikrát Národní cenu kvality ČR a jako první tuzemská firma se v roce 2016 dostal do finále evropské úrovně soutěže. 
  • Albert neustále pracuje na modernizaci prodejen a zkvalitňování služeb. Od roku 2017 prošla rekonstrukcí a modernizací již polovina prodejen Albert v Česku.  
  • V roce 2009 byl založen Nadační fond Albert za účelem podpory zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpory vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin. 
  •  V obchodech Albert mohou zákazníci využít program 100% garance kvality, který se vztahuje na téměř celý sortiment potravin, kosmetiku, drogerii i například na krmivo pro zvířata.