Dodávky PC rostly podle Gartneru ve třetím čtvrtletí o 3,6 %

Pokračující poptávka po domácí zábavě a učení na dálku znamenala největší růst amerického trhu za posledních deset let, v regionu EMEA rostl trh jen velmi mírně.

Celosvětové dodávky PC vyrostly ve třetím kvartále roku 2020 na 71.4 milionů kusů, což podle předběžných výsledků zveřejněných společností Gartner představuje meziroční růst o 3,6 %. Růst trhu poháněla zejména poptávka spotřebitelů po PC pro domácí zábavu a výuku na dálku s ohledem na pokračující pandemii, to vedlo k nejvyššímu růstu poptávky po PC v USA za posledních deset let.

V tomto čtvrtletí jsme zaznamenali vůbec největší poptávku koncových uživatelů za posledních pět let,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Mikako Kitagawa. „Trh již nelze měřit počtem počítačů na domácnost, posunuli jsme se směrem k jednomu PC na osobu. Přestože problémy v dodavatelských řetězcích související s koronavirem byly z velká části vyřešeny, v tomto čtvrtletí byl problémem nedostatek klíčových komponent, jako jsou displeje, právě v důsledku silné poptávky zákazníků. Podnikový trh PC měl ve třetím čtvrtletí mnohem opatrnější dynamiku. Firmy nadále kupovaly počítače pro práci na dálku, posunuly se ale od nezbytných a urgentních nákupů směrem k optimalizaci nákladů. Výdaje firem zůstaly vysoké zejména na trzích, kde nadále fungovala státní podpora pro výuku či práci na dálku – například v USA a Japonsku.

Gartner běžně nezapočítává do tradičních čísel o PC trhu dodávky chromebooků, nicméně je na místě zmínit, že jejich dodávky ve třetím čtvrtletí rostly přibližně o 90 % – ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Poptávka po nich souvisí zejména s výukou na dálku – speciálně v USA. Při započtení chromebooků rostl trh PC meziročně o 9 %, přičemž na chromebooky by na tomto kombinovaném trhu připadalo asi 11 % všech dodaných zařízení.

Pořadí prvních třech největších dodavatelů zůstává od přechozího čtvrtletí nezměněno, nicméně Lenovo zvětšilo díky rekordnímu čtvrtletí svůj náskok před HP. Spotřebně orientované značky jako Apple, Acer a Asus zaznamenaly rychlejší růst než zbytek trhu.

Tabulka 1: Předběžný odhad dodávek PC v 3Q2020 podle výrobce (tisíce kusů).

Výrobce3Q20 Dodávky3Q20 Tržní podíl (%)3Q19 Dodávky3Q19 Tržní podíl (%)3Q20-3Q19 Změna (%)
Lenovo18 31025,716 90324,58,3
HP Inc,15 44721,615 33522,30,7
Dell10 82715,211 34316,5-4,6
Apple5 5137,75 1397,57,3
Acer Group5 0857,13 9285,729,5
ASUS4 7476,74 2066,112,9
Ostatní11 44816,012 01417,4-4,7
Celkem71 377100,068 869100,03,6

Pozn.: Data zahrnují stolní PC, notebook a ultrapřenosná prémiová zařízení (jako je např. Microsoft Surface), nezahrnují ale Chromebooky či iPady. Data vycházejí z předběžné studie. Finální čísla mohou být odlišná. Údaje vychází z dat o dodávek do distribučních/prodejních kanálů. Součty nemusí s ohledem na zaokrouhlení přesně souhlasit.

Zdroj: Gartner, říjen 2020

Lenovo si udrželo první místo na světovém trhu, se čtvrtletními dodávkami překračujícími vůbec poprvé hranici 18 milionů kusů. Podobně jako ostatní výrobci, také Lenovo zaznamenalo pokles dodávek stolních PC – nicméně menší než například HP či Dell, neboť své stolní počítače prodává též v Číně, kde poptávka naopak rostla.

HP rostlo pomaleji než trh zejména díky propadu dodávek stolních PC o 30 % meziročně, ve druhém čtvrtletí roku 2020 tak dodalo jen o 0,7 % počítačů víc. Společnost také v srpnu 2020 oznámila, že má poměrně velké množství nevyřízených objednávek vzhledem k pokračujícím problémům s dodávkami komponent vinou pandemie. HP se ve velkém zaměřilo na chromebooky a bylo v tomto segmentu jedničkou.

Nepřetržitých 17 kvartálů růstu ukončil v tomto čtvrtletí Dell poklesem o 4,6 % zejména vinou orientace na podniková PC, spíše než počítače pro spotřební segment. Společnosti sice rostly prodeje přenosných PC, prudký pokles prodeje stolních modelů ale tento růst dokázal víc než kompenzovat. Propad Dellu je jedním z indikátorů výdajové opatrnosti firem v reakci na stav ekonomiky ve většině rozvinutých zemí.

Zatímco na americkém trhu rostly prodeje PC meziročně o 11,4 % (v případě mobilních PC pak dokonce o 29 %), v regionu EMEA (Evropa, střední východ a Afrika) byl růst jen minimální – pouze 0,4 % meziročně na 19,5 milionu kusů. I v Evropě hrála roli větší poptávka koncových zákazníků – spotřebitelů, které pomohly slevy modelů pro děti a studenty i špičkové herní stroje. Asijsko-pacifický region rostl meziročně o 3,3 %, oproti předchozímu čtvrtletí pak dokonce o 16,5 %, což indikuje rychlou obnovu po propadu způsobeném pandemií – a realizaci odložených nákupů státními organizacemi i soukromou sférou. 

Pozn. pro redakce: Jedná se o předběžné výsledky. Po vydání finálních (v řádu týdnů) budeme moci redakcím na vyžádání poskytnout čísla o vývoji Českého trhu. Pokud vás zajímá výhled na další vývoj výdajů v IT, doporučujeme bezplatný webinář IT Spending Forecast, 3Q20: Technology Trends Accelerated by COVID ze 13. října (dostupný on-demand).

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 2 tisíce analytiků Gartner se zabývá technologickými a byznysovými tématy, sleduje trendy, výrobce a dodavatele a produkuje 14 tisíc benchmarků ročně (v oblasti IT, financí, marketingu, provozu a obchodu). V databázi Gartner je více než 300 tisíc vlastních reportů a analýz. Nabízí klientské interakce a konzultace s analytiky. Po celém světě organizuje více než 75 konferencí ročně. Gartner má celosvětově přes 15 tisíc klientů – organizací z více než 100 zemí; je mezi nimi 73 % firem z žebříčku Global 500.