Komentář Dotykačky k odložení EET: Trh EET pokladen čeká konsolidace, moderním pokladním systémům ale situace nahrává

Praha 16. října 2020 – Co bude další odložení EET znamenat pro výrobce pokladních systémů? A jak se prodeje pokladen vyvíjely v uplynulých měsících? Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, která patří k lídrům na trhu, okomentoval situaci.

1) VÝVOJ TRHU:

Za stávající situace bude konsolidace trhu nevyhnutelná. Skupina Dotykačka v ní plánuje hrát aktivní roli a v současnosti jedná s několika subjekty.

2) POPTÁVKA PO POKLADNÍCH SYSTÉMECH

Navzdory pandemické situaci jsme v Dotykačce v uplynulých měsících evidovali nadprůměrné prodeje, zejména v segmentu horeka. Gastro provozy i maloobchod se velmi digitalizovaly a podniky se bez chytrého pokladního systému už prakticky neobejdou. Těm, kteří je využívají, se aktuální krize daří překonat lépe. I to je důvod, proč některé podniky původně primitivní EET pokladny nyní vyměňují za sofistikované systémy. Výrazně roste zejména podíl licencí s nejvyšším počtem funkcionalit.

3) KOLIK PODNIKŮ FISKALIZUJE TRŽBY

Pokud budeme hodnotit zákaznickou bázi Dotykačky z počátku roku, tak zhruba jedna desetina klientů úplně přestala používat pokladnu. Můžeme jen spekulovat, kolik jich zkrachovalo a kolik se vrátilo ke klasické kasírce. 

Devět z deseti našich únorových klientů používá pokladní systém dál a třetina z nich stále vydává účtenky s FIK kódy. Ostatní si funkci fiskalizace vypnuli. Je třeba podotknout, že přibližně 15 procent klientů nefiskalizovalo ani před koronavirem (např. přijímali platby kartou, prodávali zboží s sebou, spadali do některé z dalších vln apod.).  

4) JAK ODLOŽENÍ EET OVLIVNÍ NÁŠ BYZNYS

Téměř nijak. Dotykačka se k EET dlouhodobě staví tak, že jde čistě o splnění legislativní povinnosti, a to by mělo být zdarma. Podnikatelé by měli platit za jiné přidané hodnoty, které moderní pokladní systém přináší. V případě Dotykačky je to například objednávkový systém, aktuálně velmi potřebná funkce Vyzvednisi, možnost akceptace bezhotovostních plateb, digitalizace nákupů, řízení skladových zásob a desítky dalších funkcí.

Zatímco dřív zaměstnanci museli řadu procesů dělat složitě metodou „papír – tužka – ruční přepisy“, nyní tyto je mohou digitalizovat a automatizovat. Šetří tím čas i peníze a odpadá jim chybovost. Tyto benefity jsou stále žádanější, takže poptávka po pokladnách neklesá. 

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.