Hyundai Motor Group vstupuje do elektrické éry jako lídr se speciální elektromobilovou platformou „E-GMP“

  • Hyundai Motor Group odhaluje E-GMP, svou první speciální platformu pro akumulátorové elektromobily, z níž vzejde nová generace výhradně elektricky poháněných modelů
  • Nové elektromobily konstruované s využitím platformy E-GMP poskytnou na jedno nabití dojezd více než 500 km (WLTP) a rychlonabíjením dosáhnou stavu nabití na 80 % kapacity během 18 minut 
  • Vysokovýkonný model na základě E-GMP zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a bude mít nejvyšší rychlost 260 km/h
  • Komponenty optimalizují jízdní dynamiku i bezpečnost a interiér se vyznačuje maximální prostorností
  • Integrovaný elektrický systém využívá jako první na světě technologii multinapěťového nabíjení (400 V/800 V) a současně také funkci dvousměrné přeměny elektrického proudu
  • Modularizace a standardizace platformy umožní rychlý a flexibilní vývoj v souladu s požadavky zákazníků
  • Hyundai Motor Group představí do roku 2025 celkem 23 modelů elektromobilů napájených z akumulátorů a na celém světě předpokládá prodej jednoho milionu těchto vozů

Společnost Hyundai Motor Group (HMG) odhalila svou novou globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Speciální platforma pro elektromobily napájené výhradně akumulátory byla dnes představena online v rámci akce „E-GMP Digital Discovery“. Platforma bude hlavním technologickým základem pro novou generaci akumulátorových elektromobilů společnosti Hyundai Motor Group.

Přímý přenos z akce probíhal na oficiálním kanálu YouTube HMG a internetovém globálním portálu Channel Hyundai

Platforma E-GMP bude od roku 2021 základem řady nových specializovaných elektromobilů napájených výhradně akumulátory, a to včetně modelu IONIQ 5 společnosti Hyundai Motor Company a prvního specializovaného elektromobilu společnosti Kia Motors Corporation, které budou představeny v roce 2021. Po nich budou následovat další modely.

Platforma E-GMP, koncipovaná exkluzivně pro elektromobily, poskytuje rozmanité výhody v porovnání se současnými platformami HMG, které byly zkonstruovány především pro použití spalovacích motorů. Mezi přínosy E-GMP patří ještě větší flexibilita vývoje, mimořádné jízdní výkony, delší dojezd, rozšířená bezpečnostní výbava a více prostoru v interiéru pro cestující a jejich zavazadla.

„Naše současné elektromobily Hyundai a Kia s pohonem předních kol patří ve svých segmentech mezi nejhospodárnější modely,“ řekl Albert Biermann, prezident a vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group. „S naší platformou E-GMP pro vozy s pohonem zadních kol rozšiřujeme naše technologické vedoucí postavení i do segmentů, v nichž zákazníci požadují excelentní jízdní dynamiku a výjimečnou hospodárnost.“

„E-GMP je vyvrcholením mnohaletého výzkumu a vývoje a spojuje dohromady naše nejmodernější technologie. Naše produktová řada akumulátorových elektromobilů se bude díky této inovativní nové platformě dále rozvíjet a rozšiřovat,“ řekl Fayez Abdul Rahman, viceprezident centra pro vývoj platforem pro vozidla společnosti Hyundai Motor Group.

Maximální flexibilita vývoje díky modularizaci a standardizaci

E-GMP snižuje složitost modularizací a standardizací. To umožňuje rychlý a flexibilní vývoj produktů pro většinu automobilových segmentů od sedanů přes SUV až po CUV. Flexibilní vývoj dokáže navíc uspokojovat rozmanité požadavky zákazníků na provozní vlastnosti vozidla. Například vysokovýkonný model zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 260 km/h.

E-GMP bude velmi efektivním nástrojem pro upevňování vedoucí pozice HMG v oblasti elektromobilů, protože modularizací a standardizací umožní společnosti rozšířit svou produktovou řadu elektromobilů během relativně krátkého období.

Nová konstrukce pro maximální jízdní výkony, bezpečnost a vnitřní prostor

Konstrukce platformy E-GMP nabízí vynikající úroveň jízdních vlastností v zatáčkách a mimořádnou jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech. K tomu významně přispívá optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu společně s nízkým těžištěm díky nízko uložené sadě akumulátorů a výhodnému umístění elektromotoru, které je v porovnání se spalovacím motorem u konvenčních automobilů prostorově daleko méně náročné.

Vysokootáčkový elektromotor zvýší jízdní výkony vozidel na platformě E-GMP. Vysoká úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a stability bude zaručena pětiprvkovou zadní nápravou, která se obvykle používá u vozidel středních a vyšších tříd. Jedná se o první integrovanou hnací nápravu IDA (Integrated Drive Axle) na světě, jež kombinuje ložiska kol s hnacími hřídeli pro přenos výkonu na poháněná kola.

Platforma chrání sadu akumulátorů odolnou nosnou strukturou z ultravysokopevnostní oceli. Tuto strukturu navíc vyztužují komponenty z oceli tvářené za tepla. Efektivní pohlcování nárazové energie zajišťují deformovatelné části karoserie a podvozku ve spojení s důmyslně koncipovanými dráhami pro účinné vedení nárazové energie do ostatních částí skeletu a s mimořádně stabilním upevněním sady akumulátorů k centrální části karoserie vozidla. 

Inženýři kromě vyztužení části nosné struktury karoserie před přístrojovou deskou navíc minimalizovali přenos nárazové energie do prostorů, v nichž se nachází elektrická soustava a sada akumulátorů. Také nově řešené usměrňování nárazové energie v oblasti střešního sloupku A výrazně snižuje možnost případných deformací prostoru pro cestující.

E-GMP maximalizuje vnitřní prostor dlouhým rozvorem náprav, krátkými převisy karoserie vpředu a vzadu a štíhlým modulem přístrojové desky. Sada akumulátorů je uložena pod podlahou. E-GMP díky tomu nabízí interiér s plochou podlahou. Výsledkem je více prostoru pro nohy cestujících s možnostmi různého uspořádání sedadel vpředu a vzadu.

Samotná sada akumulátorů – umístěná v prostoru mezi přední a zadní nápravou – bude mít nejvyšší hustotu energie ze všech systémů, které společnost Hyundai Motor Group dosud vyvinula. Částečný podíl na tom má i vyšší výkon chladicí soustavy. Nový samostatný chladicí okruh umožnil kompaktnější konstrukci sady akumulátorů. Hustota energie je o 10 % vyšší než u současné technologie akumulátorů pro elektromobily. Sady akumulátorů jsou díky tomu lehčí, lze je místit do nižší polohy, a tím získat ještě více prostoru v interiéru.

Hospodárný a výkonný elektrický systém

Nový kompaktní systém elektrického pohonu pro vozy na platformě E-GMP je tvořen výkonným elektromotorem, převodovkou a invertorem. Tyto tři komponenty jsou integrovány do jednoho kompaktního modulu. V porovnání se současnými elektromotory došlo ke zvýšení maximálních otáček až o 70 procent, což umožňuje pozoruhodnou jízdní dynamiku. Vysokootáčkový elektromotor je menší než ostatní elektromotory, přestože poskytuje porovnatelné provozní vlastnosti, a je tedy efektivním řešením i z hlediska prostorové náročnosti a hmotnosti. 

Standardizovaný akumulátorový systém lze navíc vyladit tak, aby nabízel provozní vlastnosti požadované v příslušném automobilovém segmentu. Může se jednat například o maximální dojezd nebo splnění jiných specifických požadavků zákazníků.

Řízení elektromotoru má na starosti modul invertoru s polovodiči na bázi karbidu křemíku (SiC). Elektromotor zvyšuje účinnost systému o cca 2 až 3 procenta, což znamená, že vozidlo má se stejným množstvím elektrické energie v akumulátorech přibližně o 5 procent delší dojezd.

E-GMP spoléhá ve své základní podobě na pohon zadních kol. Zákazníci však budou mít na výběr také modely s pohonem všech kol. Vozidla s pohonem všech kol budou vybavena druhým elektromotorem. Systém pohonu všech kol zahrnuje funkci odpojování druhého elektromotoru od převodového ústrojí přenášející točivý moment na přední kola. Přepínání mezi režimy pohonu zadních a všech kol zvyšuje hospodárnost, a to při současném zajištění ideální úrovně výkonu nebo jízdních vlastností v aktuálních provozních podmínkách.

Všechna vozidla, vyvíjená na základě platformy E-GMP, využívají standardizovaný typ akumulátorového modulu. Tento modul sestává ze standardních akumulátorových článků v tenkém fóliovém pouzdru. V závislosti na požadavcích kladených na vozidlo zahrnuje sada akumulátorů různý počet modulů.

Dvousměrný nabíjecí systém pro různé úrovně napětí (800 V a 400 V)

Většina současné rychlonabíjecí infrastruktury poskytuje nabíjecí výkony v rozsahu od 50 kW do 150 kW. To se týká elektromobilů se 400V elektrickým systémem, což je v současnosti většina elektricky poháněných modelů. Rozvoj 800V infrastruktury s nabíjecími výkony až 350 kW však postupně umožní ještě rychlejší nabíjení. 

Společnost Hyundai Motor Group v souladu s tímto trendem investovala do evropské vysokovýkonné nabíjecí sítě IONITY a stala se jejím strategickým partnerem a akcionářem. IONITY provozuje v současnosti 308 vysokovýkonných nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem až 350 kW podél dálnic v evropských zemích. Společný podnik IONITY plánuje zvýšit jejich počet na 400 do roku 2022. V současnosti je ve výstavbě 51 nabíjecích stanic.

E-GMP nabízí standardně funkci nabíjení s napětím 800 V, ale umožňuje také nabíjení s napětím 400 V bez dodatečných komponentů nebo adaptérů. Multinapěťový nabíjecí systém je první patentovanou technologií na světě, která umožňuje v zájmu maximální kompatibility v oblasti nabíjení zvýšení napětí u elektromotoru a invertoru z 400 V na 800 V. 

Akumulátorové elektromobily na základě platformy E-GMP budou mít maximální dojezd více než 500 km se zcela nabitými akumulátory podle metodiky WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure). Kromě toho je bude možné nabít na 80 procent kapacity za pouhých 18 minut a prodloužení dojezdu o 100 km bude otázkou jen pěti minut.

Na rozdíl od předchozích akumulátorových elektromobilů, které umožňují jen jednosměrné nabíjení, je nabíjecí systém platformy E-GMP flexibilnější. Pro platformu E-GMP nově vyvinutá integrovaná řídicí jednotka nabíjecího systému ICCU (Integrated Charging Control Unit) představuje významné vylepšení současných palubních nabíječek, které obvykle umožňují tok elektrického proudu pouze jedním směrem, z externího zdroje elektrické energie do akumulátorů vozidla. ICCU nabízí novou funkci V2L (Vehicle-to-Load) pro přenos elektrické energie z akumulátorů vozidla bez dodatečných komponentů. Elektromobily na základě platformy E-GMP tak budou kdekoli schopny napájet elektrické přístroje s napětím 110 V nebo 220 V. S tímto systémem lze dokonce nabíjet i jiné elektromobily.

Nová funkce V2L poskytuje výkon až 3,5 kW a po dobu 24 hodin může napájet například středně velkou klimatizační jednotku a 55“ televizor.

E-GMP bude základem budoucího růstu prodeje elektromobilů na celém světě

Hyundai Motor Group se intenzivně připravuje na éru elektrifikace. Společnost Kia Motors Corporation uvedla v roce 2011 na korejský trh svůj první velkosériově vyráběný akumulátorový elektromobil, Ray EV, a v roce 2014 následoval model Soul EV prodávaný na globálních trzích. Koncern HMG dokončil proces zavádění všech druhů elektrifikovaných vozidel – HEV (hybridní pohon), PHEV (hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení), BEV (elektrický pohon napájený výhradně z akumulátorů) a FCEV (elektrický pohon napájený palivovými články) – do velkosériové výroby už v roce 2015.

Platforma E-GMP tvoří důležitý pilíř v budoucích plánech společnosti Hyundai Motor Group. HMG hodlá do roku 2025 představit 23 modelů akumulátorových elektromobilů včetně 11 speciálních modelů a prodat na celém světě více než 1 milion elektromobilů napájených pouze z akumulátorů. V rámci své elektromobilové vize představila společnost Hyundai Motor Company v srpnu 2020 exkluzivní značku elektromobilů „IONIQ“, která bude do roku 2024 nabízet v různých automobilových segmentech tři specifické elektricky poháněné modely napájené výhradně akumulátory – IONIQ 5, 6 a 7.

Rovněž značka Kia prochází transformací pro éru elektrifikované mobility, a to na základě své střednědobé strategie nazvané „Plan S“. Kia v září oznámila plány zvýšit podíl prodeje akumulátorových elektromobilů na celkovém prodeji na 20 procent do roku 2025. Společnost také nedávno zveřejnila první fotografii sedmi speciálních modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem, které postupně představí do roku 2027.