Gartner: Globální prodeje chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí poklesly o 5,7 %, značka Xiaomi odsunula Apple na čtvrtou příčku

Český trh meziročně klesl o necelá dvě procenta na 1,09 milionu kusů prodaných chytrých telefonů.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům činily ve třetím čtvrtletí roku 2020 366 milionů kusů, což představuje meziroční pokles 5,7 % oproti stejnému období roku 2019 a to navzdory nově uvedeným modelům s podporou 5G sítí a uvolnění pandemických restrikcí v některých zemích.

„Zákazníci jsou ohledně svých vydání opatrní i poté, co byla karanténní opatření v některých zemích zmírněna,“ říká ředitel výzkumu Gartneru Anshul Gupta. „Oproti druhému čtvrtletí jsme zaznamenali mírný nárůst globálních prodejů chytrých telefonů – to ale bylo dáno zejména odloženou poptávkou z předchozích čtvrtletí.“

Ekonomická nejistota a pokračující obavy z dalších vln pandemie budou až do konce letošního roku ovlivňovat zbytné výdaje. Opožděný nástup 5G sítí pak dále výrobcům omezil tržní příležitosti. Mezi pěti největšími si první místo udržel Samsung s podílem 22 % (viz tabulka). Xiaomi se ve třetím čtvrtletí letošního roku vůbec poprvé posunulo na třetí příčku před Apple – díky prodeji 44,4 milionu kusů ve srovnání se 40,5 miliony u Apple.

Prodeje chytrých telefonů ve třetím kvartálu roku 2020 (v tisících kusů) – pět největších výrobců

Výrobce3Q20Kusy3Q20 Tržní podíl (%)3Q19Kusy3Q19 Tržní podíl (%)3Q20–3Q19 změna (%)
Samsung80 816,022,079 056,720,32,2
Huawei51 830,914,165 822,016,9–21,3
Xiaomi44 405,412,132 927,98,534,9
Apple40 598,411,140 833,010,5–0,6
OPPO29 890,48,230 581,47,9–2,3
Ostatní119 117,432,5139 586,735,9–14,7
Celkem366 658,6100,0388 807,7100,0–5,7

Součty nemusejí s ohledem na zaokrouhlení přesně souhlasit.

Zdroj: Gartner (listopad 2020)

“Na některých trzích jsme zaznamenali první známky zotavení – například v části vyspělejších trhů Asijsko-pacifického regionu či Jižní Ameriky. Takřka normální podmínky panující v Číně umožnily vyplnit výpadky dodávek, což prodejům také mírně pomohlo,” vysvětluje Anshul Gupta. „Letos poprvé také ve třetím čtvrtletí rostly prodeje na třech z pěti hlavních trhů – Indii, Indonésii a Brazílií a to o 9,3 %, 8,5 % a 3,3 %.”

Samsung a Xiaomi letos ve třetím kvartále poprvé rostly

Samsung a Xiaomi byli jedinými výrobci v první pětici, kterým se podařilo meziročně růst – v případě Xiaomi dokonce o 34,9 % na celkový tržní podíl 12,1 %. Xiaomi k růstu pomohly i ztráty Huawei způsobené obchodními sankcemi a také velmi dobré výsledky na domácím čínském trhu. “Mírný propad Apple o 0,6 % souvisí zejména s opožděním dodávek nových modelů iPhone, které v předchozích letech začínaly v průběhu září, zatímco letos byly novinky představeny a uvedeny do prodeje o 4 týdny později,” dodává viceprezidentka výzkumu Gartneru Annette Zimmermannová.

Doplnění k českému trhu – KPC Group, zastoupení Gartner v ČR, SR a Rumunsku

V Česku meziročně poklesly prodeje chytrých telefonů ve třetím čtvrtletí asi o 20 tisíc kusů – na 1,09 milionu, jde tedy o výrazně nižší pokles (–2 %) než na globálním trhu (–5,7 %). Samsung na první příčce rostl meziročně o 3,1 % na bezmála 400 tisíc prodaných kusů, podobně jako na jiných trzích také v Česku rostlo nejrychleji Xiaomi – meziročně o 37,5 % na více než čtvrt milionu kusů. Apple v Česku zaznamenal meziroční růst 9,3 % a posunul se na třetí příčku a konečně největší ztráta postihla Huawei – prodeje značky se meziročně propadly o více než polovinu a klesla tak na čtvrté místo.

Uživatelé služeb Gartner naleznou další podrobnosti ve studii “Market Share: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, All Countries, 3Q20 Update.”

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 2 tisíce analytiků Gartner se zabývá technologickými a byznysovými tématy, sleduje trendy, výrobce a dodavatele a produkuje 14 tisíc benchmarků ročně (v oblasti IT, financí, marketingu, provozu a obchodu). V databázi Gartner je více než 300 tisíc vlastních reportů a analýz. Nabízí klientské interakce a konzultace s analytiky. Po celém světě organizuje více než 75 konferencí ročně. Gartner má celosvětově přes 15 tisíc klientů – organizací z více než 100 zemí; je mezi nimi 73 % firem z žebříčku Global 500.