Strach z nedoručených dárků rekordně zvyšuje zájem o odloženou platbu

Tisková zpráva, Praha, 9. prosince 2020 – Zatímco loni při úhradě vánočních dárků využily možnost odložení platby desítky tisíc lidí, letos jich mohou být i nižší stovky tisíc. Rekordně stoupá také počet zákazníků, kteří chtějí za dárky zaplatit až po Vánocích. Důvodem jsou především obavy, že je e-shopy nestačí doručit nebo vyexpedovat do Štědrého dne a lidé budou muset narychlo sehnat příbuzným nebo přátelům náhradu. Svou roli hrají také vyšponované rozpočty domácností. Vyplývá to z poznatků platební služby MALL Pay, která odloženou platbu na internetu i mimo něj nabízí.

Že se letošní Vánoce neobejdou u e-shopů bez logistických problémů, je jasné už nyní. Důvodem je především rekordní počet lidí nakupujících online a s tím související nedostatečná kapacita jednotlivých dopravců. Zákazníci proto hledají cestu, jak se pojistit proti případným průtahům při doručování objednávky tak, aby e-shop nedržel jejich peníze ve chvíli, kdy je budou potřebovat k nákupu alternativního dárku. Odložená platba se tak pro tuto situaci stává ideální platební metodou. Pokud totiž zákazník objednávku s ohledem na nedoručitelnost zruší, nemusí čekat na vrácení peněz.

Druhým z důvodů je také napjatější hospodaření jednotlivých domácností. Ty mají letos na Vánoce sice vyčleněný obdobný nebo dokonce mírně vyšší rozpočet než loni, celkově však počítají na konci roku s nižšími příjmy. Každá vynaložená stokoruna na nevhodný dárek nebo objednávku, která ve výsledku nedorazí, tak může být znát. I proto je letos výrazně vyšší zájem o odklad platby za vánoční nákupy až do nového roku. S MALL Pay mají zákazníci možnost odložit si platbu až do 20. ledna, jen za listopad a prosinec ji využil každý desátý uživatel této platební služby.

„Češi se naučili odkládat platby v podstatě u jakéhokoli nákupu. Týká se to tedy nejen dárků, ale třeba i vánočního nákupu potravin. Tím, že je na celé řadě e-shopů třeba platit dopředu, nechce mít nikdo peníze vázané v objednávce, kterou zatím nemá doma. To hlavní vyúčtování se tedy domácnosti snaží posunout až na povánoční dobu,“ uvádí Kolesa. Podle něj je zároveň dobrým znamením, že se ve čtvrtém kvartálu meziročně snížil počet nesplacených závazků. Lidé tedy nehledají u MALL Pay nákup na dluh, ale skutečně přeskočení platby do chvíle, než objednávka dorazí.

V letošním roce navíc MALL Pay vůbec poprvé umožnil přeskočit placení také v kamenných obchodech díky takzvané skipovací platební kartě. I o ni před Vánoci výrazným způsobem roste zájem. V prosinci stoupla poptávka meziměsíčně skoro na dvojnásobek.
„Takzvaná skipovací platební karta ušetří hodně problémů například ve chvíli, kdy vracíte nebo reklamujete zboží. Stejně jako na internetu, i tady prostě platíte jen za dárky, které si necháte,“ zakončuje Kolesa.

Odložená platba dobývá internetové nákupy nejen v Česku. Nejrychleji rostoucí platební metodou je v naprosté většině evropských zemí. V Česku by mohla mít o letošních Vánocích asi 2% zastoupení.

MALL Pay je fintech vlastněný rovným dílem MALL Group a bankou ČSOB. Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém služeb spojených s internetovými platbami. Je jedním z předních poskytovatelů takzvaných BNPL plateb (buy now – pay later), které jsou podle studie Global Payment Report nejrychleji rostoucí platební metodou v regionu. V současnosti je s MALL Pay možné nakupovat ve více než 150 českých e-shopech nebo online služeb, jako je MALL.cz, Vivantis, CZC.cz, Košík.cz, LeoExpress.cz nebo Patro.cz, se skipovací platební kartou pak zcela kdekoli.