Vánoční balíkové logistice může odlehčit kombinace výdejních míst a městských kurýrů

Vánoční sezóna doprovázená koronavirovými opatřeními zapříčiňuje, že řada obchodníků není schopna své objednávky včas dostat k zákazníkům. Počet zpožděných či dokonce ztracených zásilek roste a problém se dotýká hlavně malých a středních e-shopů, které v důsledku nízkého množství objednávek nemají pro velké doručovatele dostatečnou prioritu. V poslední době se ostatně dá pozorovat čím dál hlasitější nevole malých obchodníků, jimž dopravci zastropovaly počty objednávek, a oni nemohou vyhovět svým zákazníkům.  

Minimálně ve větších městech ale pro obchodníky existuje alternativa, jak své zboží dostat včas k zákazníkům a u balíkových firem si vystačit i s nižší rozvozovou kapacitou. Velmi dostupnou a přitom účinnou pomocí jsou výdejní místa v rámci prodejen či skladů, ze kterých si mohou balíky vyzvedávat nejen samotní zákazníci, ale třeba i městští kurýři. Městské logistické firmy jsou totiž stále schopny své kapacity škálovat a kurýři zboží doručí obratem, protože ho vozí napřímo a nebrzdí je přehlcená depa.

Přímé doručení ve stejný den je služba, kterou příliš e-shopů nenabízí. Nese s sebou přitom mnoho výhod. Kromě takřka stoprocentní doručitelnosti zásilek je to především vysoká zákaznická spokojenost, která se same-day logistikou souvisí. Podle studie agentury Perfect Crowd zvolí až 84 % zákazníků takový obchod, který je schopen doručit zboží rychleji, a 90 % zákazníků motivuje rychlé dodání k opakovanému nákupu.

Pokud tedy e-shop doručení v režimu „same-day“ sám aktivně nenabízí, stojí za zkoušku alespoň zřídit výdejní místo, kam si zákazník může kurýra poslat zásilku vyzvednout. Minimálně ve větších městech existuje celá řada služeb, které jsou schopny balíček vyzvednout a za rozumnou cenu doručit až do rukou adresáta. Zákazníci takovou možnost ocení a za svátky bez stresu si i rádi připlatí – není totiž nic horšího než vánoční dárek doručený po Vánocích.  

Zřízení výdejního místa může obchodu v období Vánoc opravdu významně pomoci. Vytváří nové možnosti, jak se lidé z blízkého okolí mohou k zásilce dostat, a to bez toho, aby ji klasická balíkovka vezla na depo, několik dní doručovala a třeba ještě po cestě ztratila. Ochota umožnit zákazníkům doručení zboží ze skladu či provozovny přímo na adresu může být za stávající situace klíčovou konkurenční výhodou a hlavně cestou, jak v důležité vánoční sezóně nezklamat své zákazníky.

Michal Menšík, CEO DoDo:

Michal Menšík v roce 2009 založil společnost Inveo.cz, která kromě vlastní e-shopové platformy nabízí například mailingovou službu Mailforce. Stál u počátku českého slevového byznysu a podílel na vývoji portálu Slevín, ze kterého vytvořil třetí nejsilnější subjekt segmentu. Od roku 2017 vlastní i osobní asistenční službu DoDo, kterou Menšíkovo Inveo koupilo od KKCG. V roce 2019 vyřídil startup DoDo přes 1,2 milionu objednávek, tedy o 170 % víc než v roce 2018, a dosáhl tržeb 250 milionů Kč, což představuje meziroční nárůst o 300 %. Aktuálně firma operuje s více než 600 vozy, 1 200 zaměstnanci a letos míří na půlmiliardový obrat. Firma rozváží zboží pro značky jako Košík.cz, Tesco, KFC, Pizza Hut, Paul, Mall.cz, Bibloo, SuperZoo, Nespresso a další.

Označeno tagem