Koronavirus nám zastavil kariérní postup, stěžuje si polovina žen z technologických oborů

19. ledna 2021 – Takřka polovina žen, které pracují v technologických oborech, má pocit, že se kvůli pandemii Covid-19 a vládním opatřením proti šíření koronaviru zpomalil jejich kariérní postup, protože se musejí více starat o rodinu a děti v porovnání se svými mužskými protějšky. Oproti tomu podobný podíl žen se domnívá, že tolik potřebná rovnost pohlaví nastane lépe v podmínkách práce na dálku. I když se všeobecně předpokládalo, že lockdown urychlí vývoj směrem k rovným příležitostem mužů a žen u pozic v IT, přetrvávají i v tomto těžkém období sociální stereotypy, vyplývá z nejnovějšího průzkumu společnosti Kaspersky.

Předpokládalo se, že život v lockdownu přinese pozitivní posun v boji za rovnost pohlaví v průmyslových odvětvích.  Narovnáním podmínek z hlediska sociálních poměrů a plánovaného rodičovství se měly odstranit tradiční stereotypy týkající se dostupnosti a stálosti pracovní kariéry žen. Covid-19 způsobil, že firmy musely prakticky přes noc řešit přechod na práci na dálku a často je k němu přinutily okolnosti. Výše zmíněná prognóza podnítila v celém průmyslu pozitivní změny v přístupu k této problematice.

Home Office klade na ženy větší nároky, jak skloubit práci a péči o domácnost

Nejnovější analýza společnosti Kaspersky Where are we now? Understanding the evolution of women in technology (Jak na tom jsme? Vývoj postavení žen v technologických oborech) uvádí, že téměř třetina žen pracujících v technologických oborech skutečně upřednostňuje práci z domu před prací v kanceláři. Podobný počet žen říká, že při práci z domova pracují nejefektivněji, a téměř 33 % uvádí, že si takto mohou užít více pracovní samostatnosti než při práci v kanceláři.

Podrobnější pohled na statistiku ale odhalil fakt, že potenciál, který v sobě skrývala možnost práce žen z technologických oborů na dálku, se dosud nepromítl do odpovídajícího společenského pokroku. Téměř polovina žen zahrnutých do průzkumu se od března 2020 potýkala s problémem, jak skloubit pracovní a rodinný život. Podíl byl nejvyšší v zemích Latinské Ameriky, ale i tam odpovídal celosvětovým poměrům.

Při hlubším pohledu na čísla průzkumu jsou důvody této nerovnováhy jasnější. Když jsme se respondentek ptali, které každodenní činnost nejvíce omezují jejich produktivitu a pracovní výkon, 60 % uvedlo, že na nich závisela většina úklidu domácnosti, zatímco u mužů tomu tak bylo ve 47 % případů. Ženy také měly mnohem častěji na starost domácí výuku dětí (63 %) než muži (52 %). Více než polovina respondentek (54 %) musela přizpůsobit svoji pracovní dobu péči o rodinu ve větší míře než jejich mužský partner. Proto dává 50 % žen pandemii Covid-19 za vinu zbrzdění svého celkového kariérního postupu.

Tyto příklady sociálních rozdílů nejsou specifické jen pro technologické obory a odhalují bariéru, která ženám brání využít potenciálu loňského přechodu k práci na dálku. Až 41 % žen z technologických oborů (ve srovnání s 34 % mužů) si myslí, že pro kariérní postup jsou zapotřebí rovné pracovní podmínky, a 46 % se domnívá, že práce na dálku je optimálním způsobem, jak této rovnosti dosáhnout. Technologický sektor si nyní musí udržet svůj povzbudivý směr vývoje v naději, že události v následujících měsících a letech pomohou dosavadní sociální stereotypy změnit.

Kaspersky chce jít příkladem, podpoří ženy v boji za rovnoprávnost


Společnost Kaspersky se tomuto tématu věnuje nejen na úrovni globálního průzkumu, ale podporu rovných pracovních podmínek vnímá jako prioritu své zaměstnanecké politiky. „Pokud se technologické obory ujmou prosazování pružnějších a vyváženějších pracovních podmínek pro ženy, stanou se všeobecnou normou mnohem rychleji a pravděpodobně to vyvolá také změnu sociálních stereotypů. Jako vždy se to nezmění přes noc, ale ukazuje se, že ženy mají v nynějších podmínkách větší odvahu vyžadovat tyto oprávněné změny ve svých pracovních podmínkách. Víc než polovina (56 %) žen z technologického sektoru se domnívá, že za poslední dva se v jejich organizaci zlepšila rovnost pohlaví. Jako technologická firma musíme v budoucnu stavět na tomto trendu, využívat pozitivních stránek loňského přechodu na flexibilní vykonávání práce a být ve výsledku katalyzátorem širších společenských změn,“ říká Evgeniya Naumova, viceprezidentka odboru Global Sales Network společnosti Kaspersky.

Další informace o průzkumu naleznete v plném znění analýzy Where are we now? Understanding the evolution of women in technology (Jak na tom jsme? Vývoj postavení žen v technologických oborech), které si můžete stáhnout na webových stránkách společnosti Kaspersky.

O průzkumu

Společnost Kaspersky pověřila agenturu Arlington Research, aby během listopadu a prosince 2020 provedla průzkum mezi muži a ženami pracujícími v technologických nebo IT oborech na 19 trzích. Tento průzkum zjišťoval vnímání rozdílů mezi muži a ženami v těchto oborech, překážky v kariéře v technologickém a IT průmyslu u obou pohlaví, co motivovalo muže a ženy k rozvoji kariéry v těchto odvětvích a dopad pandemie Covid-19 na očekávaný kariérní postup respondentů.

Online průzkum mezi 13 000 respondenty se uskutečnil v těchto 19 zemích: Spojené království (1 000 respondentů), Německo (1 000 respondentů), Francie (1 000 respondentů), Itálie (1 000 respondentů), Španělsko (1 000 respondentů), USA (1 000 respondentů), Kanada (1 000 respondentů), Argentina (500 respondentů), Brazílie (500 respondentů), Chile (500 respondentů), Kolumbie (500 respondentů), Mexiko (500 respondentů), Peru (500 respondentů), Austrálie (500 respondentů), Indie (500 respondentů), Japonsko (500 respondentů), Malajsie (500 respondentů), Singapur (500 respondentů) a Vietnam (500 respondentů).

O společnosti Kaspersky
Kaspersky je globální společnost zaměřená na kybernetickou bezpečnost, která byla založena v roce 1997. Odborné znalosti společnosti Kaspersky v oblasti bezpečnostních hrozeb a zabezpečení se neustále transformují do inovativních bezpečnostních řešení a služeb na ochranu firem, kritické infrastruktury, vlád a uživatelů po celém světě. Komplexní portfolio zabezpečení, jež tato společnost nabízí, zahrnuje špičkovou ochranu koncových bodů a řadu specializovaných bezpečnostních řešení a služeb, jež pomáhají čelit sofistikovaným digitálním hrozbám, jakkoli se neustále proměňují. Technologie společnosti Kaspersky chrání více než 400 milionů uživatelů a pro 250 000 firemních klientů přinášíme ochranu všeho, co je pro ně v digitální oblasti nejcennější. Další informace jsou k dispozici na adrese www.kaspersky.com.