Těžký transportní vrtulník: Sikorsky a Rheinmetall rozšiřují německé průmyslové partnerství CH-53K

• Dohoda obnovena: Sikorsky a Rheinmetall nadále počítají s německým průmyslovým týmem

• Bavorská společnost Reiser posiluje vzdělávání a školení pracovníků údržby

Sikorsky a členové německého průmyslového týmu CH-53K prostřednictvím nové dohody znovu potvrdili závazek ke spolupráci. Christian Albrecht, manažer pro mezinárodní rozvoj společnosti Sikorsky, je s nejnovějším vývojem spokojen a uvedl: „V úzkém kontaktu jsme intenzivně spolupracovali na vývoji koncepce provozu a údržby těžkého nákladního vrtulníku CH-53K. Německý průmysl se pro tento projekt jeví jako nejvhodnější partner – zaručuje totiž maximální míru nezávislosti na zahraničních společnostech. O to více nás těší, že se nám podařilo získat dalšího exkluzivního partnera“. 

Americký výrobce vrtulníků se v rámci výběrového řízení Bundeswehru na nové těžké nákladní vrtulníky uchází o realizaci výroby a zajištění provozu strojů Sikorsky CH-53K (King Stallion). Za tímto účelem Sikorsky sestavil tým z předních německých technologických společností, včetně Rheinmetallu, MTU Aero Engines, Autoflug a Hydro Systems, který nyní zahrnuje i společnost Reiser Simulation and Training. Tato středně velká bavorská firma posiluje německý průmyslový tým CH-53K jako subdodavatel společnosti Rheinmetall.

Mike Schmidt, generální ředitel společnosti Rheinmetall Aviation Services GmbH, je tímto rozšířením německého týmu CH-53K potěšen: „Reiser Simulation and Training GmbH je osvědčený specialista na německý letecký průmysl. Rheinmetall a Reiser spojí své technologické zkušenosti v oblasti výcviku a simulace a společně předloží takovou nabídku, která splní všechny standardy Bundeswehru.“ V této souvislosti Schmidt poukázal na již existující a úspěšnou spolupráci mezi společnostmi Rheinmetall a Reiser týkající se přepravního vrtulníku NH90 Sea Lion.

Německé ministerstvo obrany, které v loňském roce zrušilo takzvaný tendr STH („Schwerer Transporthubschrauber“ – těžký transportní vrtulník), v současné době shromažďuje nové nabídky, včetně té od americké vlády, v rámci programu tzv. Zahraničního vojenského prodeje (Foreign Military Sales – FMS). Ten obvykle znamená nákup základní verze letounu. V případě stroje CH-53K základní verze již splňuje všechny příslušné požadavky Bundeswehru. Jedním z nich je funkce tankování paliva za letu, která značně rozšiřuje operační dosah vrtulníku, a zároveň je u těchto strojů k dispozici ve standardu.  

CH-53K: Podstatný podíl práce v Německu

Důležitost této zakázky pro Německo jako průmyslového partnera podtrhuje vysoká míra angažovanosti místních firem v celém projektu. Pokud by si Bundeswehr pořídil dopravní vrtulníky, velká část hodnoty zakázky na stroje CH-53K by se uskutečnila právě v Německu. Pro lokální průmysl by to znamenalo vznik nových dlouhodobých pracovních míst v odvětví špičkových technologií a zároveň důležitý přenos know-how.

Společnost Reiser do projektu přispěje svými odbornými znalostmi v oblasti školení, které se týkají simulace a technických řešení pro personál údržby. Společnost je osvědčeným partnerem pro výcvikové systémy Bundeswehru, například v programu vrtulníků NH90 pro armádu a námořnictvo, ale i pro stíhací letouny Eurofighter německého letectva. V projektu těžkých nákladních vrtulníků tak Reiser ideálně doplňuje expertízu společnosti Rheinmetall v oblasti simulace. 

Dr. Roman Sperl, výkonný ředitel společnosti Reiser Simulation and Training GmbH, uvedl, že s ohledem na pokročilý stavu projektu, je nyní vhodná doba se k němu připojit a stát se součástí nadějného a silného průmyslovému týmu. „Mimořádně nás těší, že můžeme být součástí projektu CH-53K. S Rheinmetallem dlouhodobě spolupracujeme a společně přispějeme k zajištění maximální provozní připravenosti CH-53K.“ Sperl je přesvědčen o mimořádných kvalitách strojů Sikorsky: „Tyto vrtulníky udávají zcela nový technologický standard. Podle našeho názoru by si jejich volbou Bundeswehru zvolil vysoce inovativní produkt a nejlepší německý průmyslový tým.“

CH-53K („King Stallion“) je v současné době nejmodernější a nejsilnější těžký nákladní vrtulník na trhu. Jeho sériová výroba v USA postupuje podle plánu. V současné době je v různých fázích výroby více než 30 těchto strojů. Se zavedení prvních vrtulníků CH-53K do výzbroje se počítá na přelomu let 2023/24. Model CH-53K nedávno rovněž úspěšně dokončil dvouletou sérii testů, včetně rozsáhlých testů typu fly-by-wire, námořních zkoušek a tankování paliva za letu, i dalších cvičení za provozních podmínek. Americký program nyní přechází do tréninkového období pro posádky a techniky, kteří se na jaře zapojí do dalšího kola provozního testování. Flotila CH-53K již má za sebou tisíce letových hodin.

O německém týmu CH-53K

Sikorsky hned na počátku výběrového řízení sestavil německý průmyslový tým, čímž pro svoji nabídku zajistil silné know-how tuzemských partnerů. Velká část přidané hodnoty projektu vznikne v Německu. Německý tým CH-53K vede Rheinmetall a mezi jeho další členy patří Autoflug, Collins Aerospace, Hensoldt, HYDRO Systems, MTU Aero Engines, Rohde & Schwarz, Vincorion, ZFL a Reiser. Německo-americký tým CH-53K je předpokladem úspěšné implementace programu těžkých nákladních vrtulníků – zajišťuje jejich dostupnost i spolehlivou podporu a údržbu, a to po celou dobu životnosti.