Průzkum Mastercard: Češi loni na e-shopech utratili takřka o třetinu více

Praha, 3. března 2021 – Nákupy na internetu se těší stále větší popularitě. Vyplývá to ze studie Mastercard iResearch. Až 93 procent Čechů nakupuje na internetu alespoň občas, podle nákupních dat společnosti Mastercard na e-shopech zaplatili meziročně o 29 procenta více. Nejoblíbenějším způsobem platby je v 56 procentech případů platba kartou přes internet, naproti tomu, platbu hotově na dobírku zvolilo meziročně o 20 procentních bodů méně zákazníků, tedy jen necelá třetina (30 procent). Jako otravné označilo vypisování svých platebních údajů při online nákupech 28 procent respondentů, zatím však jen třetina držitelů karet využila možnost tento proces urychlit bezpečným uložením svých údajů pro příští nákupy u internetového prodejce.

Zavřené obchody a zákaz vycházení v období pandemie znamenal přesun velké části nákupů z kamenných obchodů na internet. Podle transakčních údajů Mastercard vzrostl obrat českých online obchodů v roce 2020 o 29 procenta, obchodům s potravinami či sportovními potřebami stouply tržby dokonce na více než dvojnásobek. Z průzkumu Mastercard iResearch také vyplývá, že až 93 procent Čechů nakupuje na internetu alespoň občasně. Obecně důvěra v bezpečnost plateb kartou na internetu roste, pouhých 15 procent Čechů vyjádřilo nedůvěru.

„Děláme vše pro to, aby nákupy na internetu byly co nejbezpečnější a uživatelsky nejpřívětivější. Je to důležité zejména v době, kdy je omezená možnost nakupovat jiným, tradičnějším způsobem. Pro více než polovinu zákazníků je důležité, aby byly platby co nejjednodušší a rychlé. U pravidelných nákupů si tak zákazníci mohou například bezpečně uložit své údaje u obchodníka, což zrychlí celý proces platby,“ říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

O možnosti uložit si bezpečně svá data u prodejce vědělo již 74 procent respondentů, využilo ji zatím 34 procent zákazníků, a to zejména u streamovacích služeb. Až 30 procent si svá data u internetových obchodníků neukládá. Je to jeden ze způsobů, jak si dotazovaní svá data chrání, dalších 40 procent (v roce 2019 pouze 29 procent) respondentů uvedlo, že nakupují pouze u ověřených prodejců.

Nejčastějšími způsoby placení při nákupech na internetu byla v minulém roce platba kartou přes internet (56 %) a překvapivých 50 procent využila bankovní převod. Naproti tomu platba hotově na dobírku klesla oproti předchozímu roku o plných 20 procentních bodů a využila ji necelá třetina zákazníků. Kartou na dobírku platilo loni 24 procent spotřebitelů, což je o 10 procentních bodů meziročně více. V případě držitelů kreditních karet je k platbám na internetu využilo již 67 procent z nich. Čím dál více lidí tak využívá kreditní kartu ke zvýšení ochrany nákupů na internetu zejména proto, aby platba nebyla přímo spojená s jejich běžným účtem.

Co tedy odrazuje spotřebitele nakupovat na internetu? Vzhledem k tomu, že rychlost, jednoduchost a bezpečnost nákupu je priorita, vypisování údajů platební karty podmínku nesplňuje hned v prvním bodě. Právě to označilo za otravné 28 procent respondentů. Dalších 24 procent v internetové platby nemá důvěru a 11 procent považuje celý proces za příliš zdlouhavý. Necelé třetině držitelů karet připadá nadbytečné opětovně ověřovat platby u pravidelných nákupů a 32 procent dotazovaných by neověřovalo nákupy v hodnotě do 500 korun. Celkem 8 procent lidí, kteří nakupují u internetových prodejců, však přes internet neplatí. Nejčastějším důvodem byl stále strach ze zneužití osobních dat či krádeže účtu, případně nedůvěra v samotný nákup, a tak raději zaplatí až po převzetí. Na druhou stranu až 37 procentům dotazovaných na internetových nákupech nevadí nic.

O společnosti Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com 

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Firemní kultura společnosti a vše, co Mastercard dělá uvnitř i navenek, se řídí firemním kvocientem slušnosti. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení.