Česká vláda podmiňuje pomoc uzavřeným obchodům a podnikům diskriminační podmínkou

Praha 4.března 2021 – Opakovaná prohlášení české vlády o miliardových částkách investovaných do kompenzačních programů pro uzavřené obchody a podniky nejsou v souladu s tím, kdo na takové programy v reálu dosáhne. Vláda si totiž podle všeho ohlídala, aby na zmíněné programy musela vynaložit co nejméně finančních prostředků, takže velká část postižených podniků na dotace vůbec nedosáhne. Důvodem je například podmínka až na 50% pokles tržeb.

Takovou podmínku však programy vyhlášené podle Dočasného rámce 3.1 Evropské komise neobsahují. České subjekty, žádající o kompenzace, jsou tak oproti ostatním žadatelům v Evropské unii značně znevýhodněni. Podle Asociace prodejců ojetých vozidel APPAA nedosáhne na deklarované programy v podstatě žádný z větších českých prodejců. „Podle Dočasného rámce 3.1 Evropské komise má nárok na kompenzaci ten, kdo prokáže snížení tržeb v souvislosti s uzavřením obchodu nebo podniku. Česká vláda však navíc přidává podmínku v podobě minimálního propadu tržeb o 30 či dokonce 50 procent“, říká Petr Přikryl, předseda APPAA, což podle něj neodpovídá podmínkám určených Evropskou komisí.

Podle něj je navíc nesrozumitelné, proč vláda při prokazování propadu tržeb trvá na celém roku, resp. kvartálu. „Nerozumíme také tomu, proč se neporovnává měsíc, ve kterém bylo zavřeno, s měsícem v předchozím období,“ diví se Přikryl. Podle aktuálně nastavené metodiky se totiž podle Přikryla výsledky tržeb výrazně zkreslí.

S tímto názorem souhlasí i Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu: „Vstupenka do programu musí být nižší než 50% pokles obratu. Pokud by se totiž měl srovnávat s rokem 2019 celý rok 2020, kdy celý první kvartál a dále měsíce červenec, srpen a prosinec 2020 běžely obchody relativně naplno, tak by se do programu kvalifikovaly jen ty firmy, které během půl roku omezení byly absolutně na nule. To v konečném důsledku ale znamená, že takto nastavený program nezafunguje téměř pro nikoho“.

Podle Přikryla by proto bylo nejen vůči obchodníkům s ojetými vozy korektní, kdyby se porovnával například listopad 2020 s listopadem 2019. Takové srovnání by podle něj bylo totiž mnohem lépe vypovídající o skutečných propadech tržeb a dalo by mnohem realističtější obrázek o tom, jak byla konkrétní firma uzavřením provozoven zasažena.