Zákazník je hnacím motorem inovací finančních služeb. Do popředí se dostávají blockchainové a cloudové technologie

Brno, 8. dubna 2021 – Produkt už při vývoji finančních technologií není absolutní prioritou. V posledních letech se naopak jak u velkých korporátů, tak i startupů objevuje trend výrazně většího zaměření na customer experience. Kromě zákazníka se obchodníci musejí stále více soustředit na hrozby spojené s kyberútoky, jejichž počet v současnosti významně roste. Tyto, ale i ostatní trendy, které rezonují v oblasti finančních technologií, sepsala platforma CTIT do jednoho dokumentu pod názvem FinTech Roadmap.

CTIT je technologická platforma pro online komunikační nástroje a IoT, která se zabývá podporou technologických inovací. Tato platforma nyní veřejně představila dokument nazvaný FinTech Roadmap, v němž čtenářům přibližuje novinky, postřehy z konferencí, strategické informace a trendy z oblasti finančních technologií.

FinTech Roadmap se zabývá devíti hlavními kategoriemi: Blockchain, Cryptocurrencies, WealthTech, InsurTech, RegTech, BigTech, Payments, Banking a Crowdfunding. „Pro každou z těchto částí jsme připravili přehled tržních statistik a možné cesty inovací a identifikovali jsme klíčové trendy, které danou oblast provázejí spolu s hlavními činiteli, organizacemi, výzvami a porovnáním stavu v České republice se stavem v zahraničí,“ přibližuje hlavní přednosti dokumentu Ondřej Mikulčík, FinTech projektový manažer v organizaci CTIT.

Na prvním místě zákazník

Takto rozsáhlý dokument nemá v českém prostředí obdoby. Na téměř 200 stranách byznysoví specialisté do detailu rozebírají současné dění na finančních trzích, přičemž čtenářům ve svých závěrech nabízejí náhled, kam budou finanční technologie v blízké i vzdálené budoucnosti směřovat.

„Snažili jsme se Roadmapu pojmout opravdu komplexně, aby si v ní našel informace každý, kdo se finančními technologiemi zabývá. Máme-li to ale zjednodušit, platí, že jednotlivé segmenty se stále více propojují, a tím pádem mají přesah do dalších odvětví. Zásadní informací, kterou by si měl čtenář po přečtení tohoto dokumentu odnést, je fakt, že customer experience a zaměření na zákazníka se stávají čím dál důležitějšími a jsou mnohdy hlavním faktorem, který žene inovace kupředu,“ říká Jiří Fuchs, předseda platformy CTIT.

Efektivitu pak podle Fuchse zvyšuje především automatizace procesů, s níž stále více pomáhá umělá inteligence a strojové učení. Autoři FinTech Roadmap také upozorňují, že je nutné svá rozhodnutí zakládat na datech a cenit si jejich hodnoty. „Právě data hrají nejdůležitější roli při práci s cloudy a stále se více rozvíjejícími kryptoměnami a blockchainy,“ doplňuje Mikulčík.

Růst kryptoměn přilákal pozornost regulátorů

Mezi trendy, jež ve Fintechu rezonují, nemohou chybět ani kryptoměny. Veřejně obchodovatelné společnosti čím dál častěji používají bitcoin jako rezervní aktivum, což jen potvrdila společnost Tesla vizionáře Elona Muska svým nedávným velkým nákupem BTC. Zajímavý je rovněž vývoj kryptoměn v oblasti decentralizovaných financí, kde prostřednictvím takzvaných chytrých smluv umožňují poskytování finančních služeb bez nutnosti prostředníka.

Tento rozmach však přilákal i pozornost regulátorů a prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagarde spolu s výzvou ke globální regulaci označila bitcoin za vtipný business. „Co se týče zákazu kryptoměn Evropskou centrální bankou, už to tu bylo několikrát. Kryptoměny se snažili zakázat v Indii, Číně, Rusku, ale jelikož jsou decentralizované, mohou je sice zakázat, ale nikdo vám nedokáže, že je vlastníte. Mohou vás zavřít maximálně za to, že někde nahlas řeknete slovo bitcoin,“ komentuje v podcastu k FinTech Roadmap situaci Ondřej Machač, spoluzakladatel magazínu Fintree.

Celý dokument FinTech Roadmap si můžete stáhnout zde.


Pod označením CTIT se skrývá význam Communication Tools and IoT a zároveň i Asociace pro komunikační nástroje a internet věcí, z. s. Jedná se o platformu podporující technologické inovace v České republice. Více informací získáte na www.ctit.cz.

Označeno tagem