Nedostatek pracovních nabídek? Naopak. Uchazeči mají nyní největší šance

Praha 22. dubna 2021 – Pandemie mění pracovní trh. Firmy ale navzdory současné krizi stále nabírají nové talenty. Zájem Čechů o změnu práce oproti tomu výrazně klesá. Ukazují to data platformy Welcome to the Jungle. Může za to rostoucí nejistota způsobená pandemií koronaviru. Podle Honzy Klusoně, CEO Welcome to the Jungle, teď mají uchazeči o nové zaměstnání největší šance na úspěch.


Data společnosti Welcome to the Jungle ukazují na rostoucí šance pro uchazeče o nové zaměstnání. „Od srpna zaznamenáváme neustálý růst zveřejněných pracovních nabídek, ale průměrný počet uchazečů o práci klesá. Oproti září loňského roku je jich o 43,62 % méně,” říká Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle.

Vhodný čas na změnu?

Ve srovnání s dobou před pandemií celkový počet pracovních nabídek mírně klesl. V únoru 2020 bylo na platformě Welcome to the Jungle o 4,83 % publikovaných nabídek více než v únoru 2021. V tomto období také poklesl průměrný počet uchazečů o zaměstnání o 22 %.

Od loňského léta ale počet pracovních příležitostí opět roste. Ve srovnání se zářím roku 2020 jich letos v březnu bylo o 55 % více. Co se týče uchazečů o zaměstnání je tendence stále opačná, což potvrzuje fakt, že jejich počet klesl téměř o polovinu.

Současná krize způsobená pandemií koronaviru odrazuje od změny práce a lidé dávají přednost jistotám, které mají zaručené na stávajících pozicích. Nové zaměstnání pro mnohé představuje velké riziko. Roli hraje především strach ze ztráty práce ve zkušební době,” komentuje data Klusoň. „Zároveň ale mají uchazeči právě teď největší šance na úspěch. Předpokládáme, že s blížícím se návratem k normálnímu životu se lidé osmělí a přestanou váhat nad změnou zaměstnání. Na podzim letošního roku proto očekáváme nárůst konkurence u jednotlivých pracovních nabídek,” dodává.
 

Firmy nabírají i v době pandemie

Navzdory pandemii data neukazují na výraznou krizi pracovního trhu. Dle statistik rozložení pracovních nabídek na portálu Welcome to the Jungle vyplývá, že největší propad zaznamenaly za poslední rok odvětví průmyslu o 11,6 %, bankovnictví o 8,9 % a doprava o 5,5 %. Společnosti v jiných odvětví naopak průběžně otevírají nová pracovní místa. Potvrzují současný trend nárůstu pracovních pozic a zájemců v oblasti technologií a IT, kde celkový počet nabídek oproti loňského roku stoupl o 10,6 %. Počet nabídek stoupá také v oblasti consultingu a auditu, kde je jejich počet o 6 % vyšší. Výrazně více se objevují nabídky práce odkudkoliv (tedy s možností 100% práce z domova). Kandidáti nejvíce vyhledávají pozice z oblasti marketingu a reklamy, zde se zájem zvýšil v dubnu o 5,4 %.
 

Rozhoduje firemní kultura

V této době snižovala řada společností náklady na HR a obzvlášť na employer branding. Data ale ukazují, že to je velká chyba. Vidíme určité napětí na pracovním trhu, kdy kandidáti otálejí s odpověďmi na pracovní nabídky. Tento trend se na podzim změní a kandidáti budou odpovídat zejména na nabídky firem se silnou zaměstnavatelskou značkou, které znají a důvěřují jim. Proto je nyní nejvhodnější doba do employer brandingu naopak investovat a pracovat na své pověsti a image, to bude právě v druhé polovině roku klíčové pro získání kvalitních kandidátů.

Kromě možnosti ztráty práce ve zkušební době se se změnou zaměstnání pojí například také obavy z toho, jaký bude budoucí zaměstnavatel nebo pracovní prostředí. Klusoň upozorňuje na to, že pro zaměstnance není důležitý jen vyšší plat, ale také firemní kultura. Aktivity věnované budování employer brandu tedy rozhodně nejsou zbytečné. „Uchazečům o zaměstnání je dnes potřeba transparentně ukázat, jak to ve firmě chodí, kdo tam pracuje a jaké jsou její hodnoty. Vypsání seznamu pracovních úkolů nikomu odvahu ke změně zaměstnání nedodá,” říká. „Náš průzkum ukázal na to, že pro české zaměstnance je kromě platu důležité také dobré vztahy s kolegy nebo rovnováha mezi pracovním a osobním životem. I to by měly firmy prezentovat například formou videa,” dodává Klusoň.


O Welcome to the Jungle

Welcome to the Jungle je platforma pro život v práci. Nabízí širokou škálu kvalitního obsahu (článků, videí, podcastů, časopisů či událostí), jejichž cílem je inspirovat k profesnímu růstu. 

Firmám Welcome to the Jungle pomáhá najít ty správné kandidáty skrze employer branding.  Propracované profily firem umožňují kandidátům nahlédnout přímo do firemní kultury. Na webu Welcome to the Jungle naleznete na 3 000 profilů různých firem obsahujících videa, fotografie a rozhovory, které slouží jako zdroj cenných informací pro potenciální uchazeče o pracovní místa. 
 

Web a sociální sítě:

Oficiální web: www.welcometothejungle.com/cs 
LinkedIn: www.linkedin.com/company/wttj-cz
Twitter:  www.twitter.com/wttj_cz
Facebook.com:  www.facebook.com/wttj.cz
Instagram:  www.instagram.com/welcometothejungle
YouTube:  www.youtube.com/channel/welcometothejungle
Oficiální hashtag: #welcometothejungle