Češi v roce 2020 v internetových obchodech nakupovali častěji elektroniku, potraviny, léky a potravinové doplňky i alkohol. Vyplývá to z výzkumů společnosti Mailkit, která vytváří stejnojmennou platformu pro marketingovou automatizaci. Výzkum si nechala zpracovat v letech 2018 a 2020 u agentury STEM/MARK.
![](https://feeditczarchive.files.wordpress.com/2021/03/2021-03-26-11_30_50-mailkit-closing-the-circle-between-deliverability-and-engagement.jpg?w=685)
Elektronika
Podíl Čechů, kteří nakupují elektroniku v internetových obchodech několikrát ročně, vzrostl o šest procentních bodů. Zatímco v roce 2018 se k této aktivitě hlásilo 30 % dotázaných, o dva roky později to bylo už 36 % respondentů. Porovnání obou výzkumů také ukázalo, že narostl jak podíl mužů, tak žen, kteří v internetových obchodech kupují elektroniku několikrát ročně. Ze srovnání výsledků obou výzkumů také vyplývá, že nárůst byl pozorovatelný ve všech věkových kategoriích.
2018 | 2020 | |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících elektroniku přes internet několikrát ročně | 30 % | 36 % |
Podíl dotazovaných mužů nakupujících elektroniku přes internet několikrát ročně | 39 % | 44 % |
Podíl dotazovaných žen nakupujících elektroniku přes internet několikrát ročně | 21 % | 27 % |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících elektroniku online několikrát ročně ve věkových kategoriích:18 – 29 let30 – 44 let45 – 59 let | 32 %31 %25 % | 37 %41 %28 % |
Potraviny
Ze srovnání dále vyplynulo, že zatímco v roce 2018 několikrát měsíčně online nakupovalo potraviny 5 % dotázaných, v roce 2020 to bylo už 9 % respondentů. Vzrostl jak počet mužů, tak žen, kteří si takto potraviny obstarávají. Nejvíce dotazovaných, kteří tak činí, přibylo ve věkových kategoriích 18 – 29 let (nárůst z 5 % na 10 %) a poté ve skupině 30 – 44 let (navýšení ze 7 % na 12 %). Nejrozšířenější je nakupování potravin v Praze. V metropoli si takto v roce 2020 objednalo potraviny online několikrát měsíčně 19 % lidí. Lidé na Moravě prozatím nakupování potravin online nepropadli. Mezi lety 2018 a 2020 narostl jejich počet ze 4 % na 5 % dotázaných.
2018 | 2020 | |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících potraviny online několikrát měsíčně | 5 % | 9 % |
Podíl dotazovaných mužů nakupujících potraviny přes internet několikrát měsíčně | 4 % | 8 % |
Podíl dotazovaných žen nakupujících potraviny přes internet několikrát měsíčně | 7 % | 10 % |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících potraviny online několikrát měsíčně ve věkových kategoriích:18 – 29 let30 – 44 let45 – 59 let | 5 %7 %3 % | 10 %12 %5 % |
Procento dotazovaných respondentů nakupujících potraviny online několikrát měsíčně z oblasti:PrahyČechMoravy | 14 %4 %4 % | 19 %9 %5 % |
Léky a potravinové doplňky
Podíl respondentů, kteří nakupují léky a potravinové doplňky online několikrát ročně, vzrostl o 8 procentních bodů (z 25 % v roce 2018 na 33 % v roce 2020). Ženy v obou sledovaných letech nakupovaly léky a potravinové doplňky častěji než muži. Zatímco ve věkových kategoriích 18 – 29 let a 30 – 44 let došlo k nárůstu počtu těch, kteří tento typ zboží online nakupují (nárůst z 19 % na 33 % v kategorii 18 – 29 let a růst z 27 % na 39 % ve skupině 30 – 44 let), tak podíl dotazovaných ve věku 45 – 59 let, kteří léky a doplňky stravy nakupují online, poklesl z 27 % na 26 %.
2018 | 2020 | |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících léky a potravinové doplňky online několikrát ročně | 25 % | 33 % |
Podíl dotazovaných mužů nakupujících léky a potravinové doplňky přes internet několikrát ročně | 20 % | 30 % |
Podíl dotazovaných žen nakupujících léky a potravinové doplňky přes internet několikrát ročně | 30 % | 36 % |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících léky a potravinové doplňky online několikrát ročně ve věkových kategoriích:18 – 29 let30 – 44 let45 – 59 let | 19 %27 %27 % | 33 %39 %26 % |
Alkohol
Nákup alkoholu online je stále ve srovnání s ostatními kategoriemi méně častý. V roce 2018 jej nakupovalo v internetových obchodech několikrát do měsíce jen 1 % Čechů. V roce 2020 si jej takto obstarávala 3 % dotazovaných. Zatímco v roce 2018 alkohol online nakupovala 2 % mužů a 0,4 % žen, na konci loňského roku se jejich podíl zvýšil na 3 % mužů a 2 % žen. Při pohledu na jednotlivé věkové kategorie se ukazuje, že počet těchto zákazníků vzrostl ve všech věkových skupinách.
2018 | 2020 | |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících alkohol online několikrát měsíčně | 1 % | 3 % |
Podíl dotazovaných mužů nakupujících alkohol přes internet několikrát měsíčně | 2 % | 3 % |
Podíl dotazovaných žen nakupujících alkohol přes internet několikrát měsíčně | 0,4 % | 2 % |
Podíl dotazovaných respondentů nakupujících alkohol online několikrát měsíčně ve věkových kategoriích:18 – 29 let30 – 44 let45 – 59 let | 0,7 %2 %0 % | 4 %3 %2 % |
O společnosti Mailkit s.r.o.
Společnost Mailkit byla založena v roce 2005 a stala se jednou z předních českých firem poskytujících řešení pro e-mailový marketing a marketingovou automatizaci. Cílem společnosti Mailkit je vytvářet taková řešení, která zajistí maximální možnou míru doručení zpráv a zároveň nabídne profesionální technické zázemí, pokročilé možnosti tvorby e-mailových zpráv a jejich automatizace, včetně i napojení na firemní informační systémy.
Mailkit zajišťuje e-mail marketingové služby například pro Škoda Auto, Notino.cz, A3 sport, společnosti Baťa a Pet Center a řadu marketingových agentur jako např. Etnetera Activate, LHMS, Wunderman Thompson či Copy General.
Mailkit je členem mnoha oborových organizací, které svou činností přispívají ke zvyšování úrovně e-mail marketingových služeb. Je aktivním členem organizace M3AAWG věnující se boji se všemi formami zneužívání internetu, dále aliancí odesílatelů CSA (Certified Senders Alliance) a Signal Spam i E-mail Experience Council, jež je oborovou odnoží největší marketingové asociace na světě DMA. Mailkit stál u zrodu iniciativy Dobryemail.cz, která se snaží šířit povědomí o pravidlech e-mailingu realizovaného správným způsobem.