Nejvíce zpráv do spamových pastí společnosti Mailkit přichází z domén rb.cz, stahuj.cz a hp.cz

Nejvíce zásahů spamových pastí za poslední tři měsíce připadá na doménu rb.cz. Na pomyslném druhém místě se umístil server stahuj.cz. Třetím nejčastějším zdrojem spamu pak byla doména hp.cz. Vyplývá to z analýzy zásahů spamových pastí společnosti Mailkit, která se věnuje vytváření a správě stejnojmenné platformy pro online direct marketingovou komunikaci a automatizaci kampaní.

Při detailnějším pohledu na zprávy ve spamových pastech se ukáže, že rb.cz se umístila na prvním místě ne kvůli tomu, že by rozesílala spam, ale protože se stala obětí phishingových útoků. Spam tak pocházel z různorodých zdrojů a spamové filtry je tak díky DMARC pravidlům ve valné většině odchytily.

Na druhém místě v četnosti zásahů je český server stahuj.cz, který dlouhodobě patří k nejaktivnějším šiřitelům spamu. Z analýzy skladby zásahů vyplynulo, že je tato situace způsobena skutečností, že jejich systém nevyřazuje z rozesílek neexistující adresy. V důsledku toho pak dochází k radikálnímu zhoršení reputace domény stahuj.cz a jejich IP adres.

Třetím nejmasivnějším zdrojem spamu se stala překvapivě doména hp.cz. Ta byla ve velkém zneužívána spammery k propagaci investic do bitcoinu. Identický spamový útok ve stejné dny pak zasáhl také doménu vol.cz. Ani HP, ani VOL však nejsou nevinnými oběťmi. V případě VOL.cz zcela chybí DMARC, zatímco HP postrádá striktní DMARC pravidlo. Pokud by u obou domén bylo správně nastavené zabezpečení DMARC, nemusela se ani jedna z těchto firem v tomto žebříčku objevit.

“Spameři rádi zneužijí jakoukoliv doménu, která to umožní, a právě proto je zásadní správná implementace DMARC a zejména pravidelný monitoring,” vysvětluje Jakub Olexa, ředitel Mailkit.

Obsah spamových zpráv během posledního roku

Spamové kampaně jsou během posledního roku výrazně ovlivněny situací okolo Covid-19. Velké množství spamu se věnuje prodeji roušek, respirátorů nebo dezinfekcí. V posledních týdnech přibylo zpráv, které propagují testy.

Populární jsou rovněž kampaně týkající se investic do bitcoinu či obchodování na burzách, které využívají aktuální unavenosti lidí a jejich ochoty riskovat. Ze současné situace se snaží profitovat také několik českých cestovních kanceláří, které sázejí na touhu lidí uniknout z nynějších starostí.

V žebříčku se pravidelně objevují také společnosti kytary.cz, electroworld.cz, tera.cz, happyend.cz, pompo.cz, mountfield.cz, porovnej24.cz nebo Slevomat.cz. Všechny z nich mají problémy se zásahy spamových pastí dlouhodobě.

“V případě těchto společností jde o dlouhodobě špatný přístup k e-mailingu, který začíná získáváním adres způsoby, které jsou netransparentní nebo za hranicí zákona. U některých značek lze vypozorovat příčiny jejich problémů v minulosti, kdy k pochybným databázím přišly v průběhu akvizic. Tyto firmy se často nevěnují pravidelnému čištění databází, což se projevuje pravidelným odesíláním e-mailů na adresy, které jsou dlouhá léta neaktivní,” uzavírá Olexa.

O společnosti Mailkit s.r.o.

Společnost Mailkit byla založena v roce 2005 a stala se jednou z předních českých firem poskytujících řešení pro e-mailový marketing a marketingovou automatizaci. Cílem společnosti Mailkit je vytvářet taková řešení, která zajistí maximální možnou míru doručení zpráv a zároveň nabídne profesionální technické zázemí, pokročilé možnosti tvorby e-mailových zpráv a jejich automatizace, včetně i napojení na firemní informační systémy.

Mailkit zajišťuje e-mail marketingové služby například pro Škoda Auto, Notino.cz, A3 sport, společnosti Baťa a Pet Center a řadu marketingových agentur jako např. Etnetera Activate, LHMS, Wunderman Thompson či Copy General.

Mailkit je členem mnoha oborových organizací, které svou činností přispívají ke zvyšování úrovně e-mail marketingových služeb. Je aktivním členem organizace M3AAWG věnující se boji se všemi formami zneužívání internetu, dále aliancí odesílatelů CSA (Certified Senders Alliance) a Signal Spam i E-mail Experience Council, jež je oborovou odnoží největší marketingové asociace na světě DMA. Mailkit stál u zrodu iniciativy Dobryemail.cz, která se snaží šířit povědomí o pravidlech e-mailingu realizovaného správným způsobem.