- Zalando si stanovuje 12 závazků v oblasti diverzity a inkluze (D&I), aby bylo pro své zaměstnance, vedení, zákazníky a partnery ze své podstaty inkluzivní (tzv. „inclusive by design“)
- Cílem společnosti je vybudovat skutečně inkluzivní pracovní prostředí a jít příkladem skrze své vedení, zároveň zákazníkům nabídne inkluzivnější nákupní zážitky prostřednictvím rozmanitějšího sortimentu napříč kategoriemi, cenami, velikostmi a styly
- Pokrok v rámci plnění strategie „do.BETTER“ Zalando každoročně uvede v rámci reportu rozmanitosti a inkluze
![](https://feeditczarchive.files.wordpress.com/2020/10/20200721_zalando_sustainability_motiv_3_look-2_3353_retouch_v2.jpg?w=685)
BERLÍN, 20. května 2021 // Zalando, přední evropská platforma pro módu a životní styl, dnešním dnem uvádí svou strategii pro rozmanitost a inkluzi (D&I) s názvem „do.BETTER“. Strategie zahrnuje komplexní akční plán a 12 závazků, jež jsou definovány napříč čtyřmi pilíři: zaměstnanci, vedení, zákazníci a partneři. Zalando tímto krokem navazuje na své úspěšné jednotlivé iniciativy z minulých let, a nyní představuje holistický přístup, jak k tématice rozmanitosti a inkluze přistupovat. Své pokroky směrem k naplnění jednotlivých závazků strategie bude transparentně a každoročně uvádět v rámci reportu rozmanitosti a inkluze. První z nich byl zveřejněn v roce 2020.
„Naším cílem je být prvním místem, kam zákazníci zamíří, když pomyslí na módu – tzv. starting point for fashion. Chceme ale, aby součástí této cesty byli všichni bez rozdílu. Usilujeme proto o to, abychom byli inkluzivní již z naší samotné podstaty, a rozmanitost našich zaměstnanců, vedení, zákazníků a partnerů oslavujeme,“ komentuje novou strategii jeden z výkonných ředitelů Zalanda David Schneider. „Jsme přesvědčeni, že rozmanitější a inkluzivnější prostředí povede Zalando k lepším inovacím, hlubšímu porozumění zákazníků, vyššímu stupni kreativity a kvalitnějšímu rozhodování. Navíc tak pozitivně ovlivníme celý módní průmysl.”
Inkluzivní pracoviště pro zaměstnance
V rámci pilíře, který se týká zaměstnanců, si Zalando klade za cíl vybudovat inkluzivní pracovní prostředí, jež všem zaměstnancům poskytne spravedlivý přístup k pracovním příležitostem a vybuduje pocit sounáležitosti, aby mohli v rámci společnosti prosperovat. Aby společnost svého cíle dosáhla, plánuje spustit interní D&I průzkum. Rozezná tak jednotlivé výzvy a identifikuje nové příležitosti, aby mohla vylepšit korporátní politiku, zajistila rozmanitost v rámci klíčových projektů a poskytla výukové D&I programy pro týmy i náborové manažery. Zároveň chce na základě výsledků průzkumu navázat partnerství s organizacemi, které jí pomohou implementovat osvědčené postupy a podporovat různé komunity. Do roku 2023 poté plánuje navýšit podíl žen na technických pozicích na 40 až 60%.
„Věříme, že skrze rovnost a odpovědnost ve vedení můžeme vytvořit inkluzivní pracovní prostředí pro všechny naše zaměstnance, a to bez ohledu na genderovou identitu, etnický původ, sexuální orientaci, zdravotní postižení, rodičovský status, mluvený jazyk, neurodiverzitu, národnost, vzdělání, socioekonomické zázemí, víru, zdravotní stav a další rozměry diverzity,” uvádí personální ředitelka (CPO) Astrid Arndt.
Různorodé vedení příkladem
Na úrovni managementu Zalando usiluje o to, aby vedení takové inkluzivní, rozmanité a spravedlivé prostředí aktivně vytvářelo. Témata D&I budou také integrována jako povinná součást leadership programů. Od roku 2022 poté Zalando plánuje mít akční plány týkající se diverzity a inkluze k dispozici ve všech svých obchodních jednotkách. Co se týče kulturní rozmanitosti a intersekcionality, společnost se zavazuje navýšit zastoupení viditelných i přehlížených skupin do roku 2025, a to na pěti nejvyšších úrovních firmy.
Inkluzivnější zákaznická zkušenost a reprezentativnější obsah
Další ambicí společnosti je, aby se zákazníci skrze komunikaci značky a zákaznickou zkušenost cítili respektováni, začleněni a oslavováni. Do roku 2025 chce proto poskytnout stejně dosažitelný, relevantní a příjemný digitální zážitek všem zákazníkům z nedostatečně zastoupených skupin. Dostupné digitální zážitky bude pravidelně hodnotit prostřednictvím nezávislého externího panelu. Kromě toho se Zalando v současné době soustředí na tvorbu inkluzivnějšího obsahu a aktivně podporuje své partnery, aby společnost následovali. Pečlivě vybírá reprezentativní modely a modelky, přizpůsobuje styling a omezuje retušování fotografií. Zákazníci už si na Zalando také mohou založit účet, aniž by museli zadávat binární genderové údaje.
Rozmanitější sortiment napříč cenami, velikostmi, a styly ve spolupráci s partnerskými značkami
V rámci spolupráce se svými partnery Zalando usiluje o pozitivní změnu napříč celým módním průmyslem. Svůj cíl plánuje podpořit nabídkou inkluzivního sortimentu pro zákazníky z nedostatečně zastoupených skupin, diverzifikací portfolia partnerských značek a posílením vlastní sítě, aby společnost mohla uplatnění zásad rozmanitosti a inkluze lépe prosazovat. Závazek nabídnout skutečně rozmanitý sortiment v každé kategorii se tak týká cen, velikostí i stylů. V kategorii Beauty bylo přidáno více produktů nabízející škálu pro všechny odstíny pleti a sortiment byl rozšířet tak, aby reflektoval inkluzivitu v rámci velikosti oděvů a tzv. modest fashion. Zalando mimo jiné dále navazuje nová partnerství se značkami, které vlastní členové minoritních skupin, a postupuje s plněním svého závazku z roku 2020 připojit k platformě nejméně 70 značek vlastněných Afroameričany. Na propagaci těchto značek přispěla marketingová jednotka Zalando Marketing Services (ZMS) jeden milion eur, jež v současné době čerpá 22 značek.
Seznam 12 závazků strategie do.BETTER najdete zde. Druhý výroční report rozmanitosti a inkluze Zalando zveřejní na podzim 2021.
O společnosti Zalando
Zalando (https://corporate.zalando.com) je přední evropská módní a lifestyle online platforma, založená v Berlíně v roce 2008. Našich více než 42 milionů aktivních zákazníků na 17 trzích oblékáme od hlavy až k patě: od oblečení, obuvi, doplňků až po beauty produkty. Do našeho sortimentu mezinárodních značek patří jak světoznámá jména, tak místní labely. Platforma Zalando platí za ultimátní destinaci přinášející inspiraci, inovaci a interakci ve světě módy. Jako nejvíce trendy technologická společnost v Evropě vytrvale pracujeme na nalezení digitálních řešení pro každý aspekt cesty k módě: pro zákazníky, obchodní partnery a každého, kdo hraje klíčovou roli v příběhu firmy. Naším cílem je být prvním místem, kam zákazníci zamíří, když pomyslí na módu – tzv. starting point for fashion, a zároveň udržitelnou platformou s pozitivním dopadem na lidi i planetu.