Tempo udávají zaměstnanci. Požadují hybridní práci a firmy jim vycházejí vstříc

Praha, 28. června 2021 – Post-covidový návrat do kanceláří nastavuje novou dělící linii mezi zaměstnavateli. Řada firem po lockdownu co nejrychleji vrátila zaměstnance zpět do kanceláří. Mnoho však přešlo na hybridní pracovní režim, který kombinuje práci z kanceláře a z domova. Mezi největší průkopníky u nás patří společnosti Allianz, Vodafone nebo Welcome to the Jungle. A ukazují, že zaměstnavatelé, kteří budou nutit lidi k plnému návratu, budou ztrácet na atraktivitě. 



„Měsíce nuceného home office ukázaly, že zaměstnanci nepotřebují nepřetržitý dozor. Zaměstnanci oceňují větší volnost a nebojí se zodpovědnosti. A proměňují také roli manažerů. Ti se stávají spíše partnery, mají vyšší důvěru ve své lidi a uvědomují si, že výsledky práce jsou vidět, aniž by podřízeným museli stát za zády. Hybridní práce je u nás na vzestupu a vytváří nový standard na pracovním trhu,” říká Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle.

Průkopníky jsou startupy i nadnárodní firmy
Mezi největší světové průkopníky patří Apple nebo Facebook, ale přidaly se i velké domácí firmy. Hybridní práci umožňují velcí hráči jako Allianz nebo Vodafone. Tito hráči nastavují nový trend, který už před covidovou krizí vzaly za svůj mnohé startupy a progresivní zaměstnavatelé jako Welcome to the Jungle. „Zaměstnanci se nebojí hybridní práci požadovat a argument, že to nejde, už neobstojí. Pokud firmy chtějí udržet svoji konkurenceschopnost, měly by trend využít co nejdřív,” upozorňuje Honza Klusoň. Pro společnost Welcome to the Jungle není kombinovaný režim nic nového: „Už před pandemií jsme zavedli možnost až polovinu pracovní doby fungovat na dálku. Hybridní režim se nám již dlouhodobě osvědčuje a má pozitivní vliv na motivaci zaměstnanců,” uvádí Honza Klusoň. 

Po měsících práce z domova mnoho zaměstnanců trvale do kanceláří nechce. Hybridní práce podporuje jejich produktivitu i samostatnost. Podle průzkumu pracovního tempa v Česku 2021 společnosti Welcome to the Jungle má částečný home office pozitivní vliv na produktivitu a efektivitu (51 % respondentů) a samostatnost zaměstnanců (66 % respondentů). 67 % zaměstnanců navíc uvedlo, že částečná práce z domova přispívá k jejich duševní pohodě.*

Ze všech jsou najednou freelanceři
Flexibilní pracovní režim má nepochybně mnoho výhod, zároveň ale přináší nové těžkosti. V nastavení, kdy se střídá práce z domova a kanceláře, se tak trochu z každého stává freelancer. Zaměstnanci přebírají část odpovědnosti, kterou dosud měl manažer, což vytváří prostor k seberealizaci. Kdo ovládá soft skills jako je samostatnost, dobrá komunikace a time management, vyrovná se s novou situací snadněji. 

Podle Honzy Klusoně je důležité umět si definovat vlastní potřeby: „Zaměstnanci si v novém nastavení určují pracovní dobu sami podle kolegů a týmu. I větší flexibilita ale je pro mnohé novinkou, se kterou si neví rady. Je proto klíčové nebát se říct si o pomoc u nadřízeného.” 

Manažeři čelí vyššímu tlaku než kdy dřív
Mít tým pohromadě v kanceláři je daleko jednodušší a není divu, že část manažerů se změnám brání. „Řídit tým pracující z mnoha míst znamená větší tlak a mnohem vyšší nároky. Manažer je pořád zodpovědný za výsledky, ale navíc musí složitěji budovat vztahy na dálku. Obě strany by si měly říct, co od hybridní spolupráce potřebují a najít shodu. Dobře nastavená spolupráce přináší to nejlepší z práce doma i v kanceláři a naopak špatné nastavení může vést až k rozkladu týmu,”  dodává Honza Klusoň. 

* Celý průzkum pracovního tempa v Česku 2021 společnosti Welcome to the Jungle ke stažení zde

O Welcome to the Jungle
Welcome to the Jungle je platforma pro život v práci. Nabízí širokou škálu kvalitního obsahu (článků, videí, podcastů, časopisů či událostí), jejichž cílem je inspirovat k profesnímu růstu. 
Firmám Welcome to the Jungle pomáhá najít ty správné kandidáty skrze employer branding. Propracované profily firem umožňují kandidátům nahlédnout přímo do firemní kultury. Na webu Welcome to the Jungle naleznete na 3 000 profilů různých firem obsahujících videa, fotografie a rozhovory, které slouží jako zdroj cenných informací pro potenciální uchazeče o pracovní místa.