Mezinárodní den čokolády: Kupuje ji prakticky každý a většina pravidelně.

Praha – Od 16. století, kdy byla čokoláda poprvé uvedena na evropský trh již uběhla spousta času. S jistotou ovšem můžeme říct, že čokoláda svůj čas nepromarnila a neupadla v zapomnění. Naopak i dnes patří k nejpopulárnějším sladkostem, oslovuje široké spektrum konzumentů a kromě nejtypičtější tabulky rozdělené na čtverečky či obdélníčky nabývá všelijakých roztodivných podob přes rafinované pralinky, čokoládové tyčinky, drobné „jednohubky“ až po všelijaké figurky převážně sezónního charakteru.  Potvrzují to i čísla. Vždyť procento domácností, které nakoupí čokoládové sladkosti alespoň jednou za rok se od maximální stovky liší jen velmi málo, ale i v jednotlivých měsících roku bychom ji jen zřídka našli v košících méně než tří čtvrtin domácností v České republice i na Slovensku.

Jsou větší mlsouni Češi nebo Slováci?

Ze srovnání necelých 9 kg na domácnost v České republice a více 12 kg čokoládových sladkostí na Slovensku se zdá být odpověď jednoznačná. Do úvahy je ovšem potřeba vzít i fakt, že slovenské domácnosti jsou o něco větší, pokud jde o počet jejích členů. 

O tom, že se u sousedů nejspíš přeci jen mlsá o něco více nicméně svědčí také to, že takových nákupů, při kterých kupující vloží do košíku čokoládové cukrovinky, uskuteční každá slovenská domácnost v průměru o zhruba deset více. Celkově mají vyšší podíl výdaje na cukrovinky v rozpočtu na rychloobrátkové zboží v peněženkách slovenských domácností.

Asi nepřekvapí, že pokud jde o spotřebu, hrají na tomto trhu prim domácnosti s dětmi.

Nejvíce v diskontech a také v akci

Pokud jde o místo nákupu, pak z pohledu nakoupeného objemu drží za posledních 12 měsíců prvenství v obou zemích diskonty. Z pohledu výdajů je nicméně připraví o nejvyšší příčku v České republice hypermarkety, které zachytí bezmála třetinu výdajů domácností za čokoládové cukrovinky.

Při nákupu čokolády je také možné hojně využít nákupů v akci a jak slovenští, tak zejména čeští kupující tuto příležitost rozhodně nenechávají bez povšimnutí. Více než polovina nakoupeného objemu na Slovensku a více než tři pětiny v České republice tak připadají na akční zboží.

Tabulková čokoláda vede zejména u mladších

Jak jsme již zmínili v úvodu, čokoláda nejsou jen typické tabulky, ale ty se nám nejspíše při vyslovení názvu této sladké pochoutky vybaví jako první. Není divu. Vždyť jde opravdu o podobu čokolády, která oslovuje nejvíce kupujících a drží jasné prvenství i co do nakoupeného objemu a výdajů, kdy více než třetina útraty v rámci čokoládových cukrovinek připadá právě na tabulky. Za pralinky utratíme zhruba čtvrtinu svého čokoládového rozpočtu a o zbytek se dělí čokoládové tyčinky a ostatní výrobky.

Není bez zajímavosti, že zatímco v košíku starších jedno až dvoučlenných domácností najdeme více pralinek, mladší páry a jednotlivci dávají více prostoru tabulkám. 

Mléčná nebo hořká?

Že je tabulková čokoláda stále v kurzu je tedy jasné, ale i zde bychom našli zajímavé rozdíly v chuťových preferencích. Jistě, můžete namítnout, že přece mléčná čokoláda vede u všech generací a budete mít pravdu, ale košík starších domácností obsahuje výrazně nadprůměrný podíl hořké čokolády a to nepočítáme tu na vaření. Naopak domácnosti s dětmi jasně dávají přednost mléčné variantě, která u nich v košíku tvoří bezmála tři čtvrtiny objemu na Slovensku, v České republice pak o trochu méně.

GfK Spotřebitelský panel

Všechny uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu období květen 2020 – duben 2021. Spotřebitelský panel GfK je kontinuální panelový výzkum založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku českých a slovenských domácností.

GfK

GfK propojuje data s vědou. Naše inovativní výzkumná řešení poskytují odpovědi na klíčové otázky týkající se spotřebitelů, trhů, značek a médií nejen na současných trzích, ale i na budoucích. GfK, jako výzkumná analytická společnost, slibuje svým klientům po celém světě “Growth from Knowledge” (růst na základě znalosti). Pro více informací navštivte www.gfk.com nebo sledujte GfK na Twitteru: https://twitter.com/GfK a YouTube: www.youtube.com/user/gfktube