Boom e-commerce pokračuje

Jeden z nejstarších e-shopů českého internetu má za sebou první půlku roku 2021. Jak se dařilo internetové nákupní galerii Patro.cz patřící do holdingu technologické společnosti NWT? O sezonní růst e-shop nepřišel. I po otevření kamenných prodejen roste Patro.cz o cca 100 %. V prodejích celkově dominovalo elektronické vybavení do domácností. Notebooky, tablety a mobilní telefony jsou letitými tahouny. Velký skok zaznamenaly robotické vysavače. Více informací prozradil Přemysl Vícha, ředitel divize E-business / Patro.cz, NWT.

„Patro.cz roste stále i po otevření kamenných prodejen o cca 100 %, což je náš hlavní cíl. Poslední týdny sledujeme lehké ochlazení, ale to přisuzujeme dovoleným a hezkému počasí. Přece jenom si větší část obyvatel začala vybírat dovolenou, která se jim nastřádala za poslední rok,“ uvádí Přemysl Vícha, ředitel divize E-business / Patro.cz, NWT.

Vládlo elektronické vybavení do domácností

Celkově v prodejích dominovalo elektronické vybavení do domácností. Notebooky, tablety, mobilní telefony jsou letitými tahouny. „Velký skok zaznamenaly robotické vysavače, což přisuzujeme dlouhému lockdownu a snaze si ulehčit úklid domu. Dalším skokanem byly třeba SSD disky a grafické karty, ale za to může vliv digitálních měn než covid,“ říká Přemysl Vícha, ředitel divize E-business / Patro.cz, NWT s tím, že naopak knihy a čtení není nyní na pořadu dne, prodeje se tam sezónně postupně zvedají až ke konci září.  „Oproti tomu roste obliba vířivek, trampolín a vybavení na zahradu. Zde však lehce bojujeme s nedostatkem zboží,“ dodává Vícha.  

Otevření kamenných prodejen prodeje neoslabilo

Klasické obchody byly v uplynulých měsících kvůli covidu většinu času nuceně uzavřené. Ačkoliv od 10. května se znovu otevřely, v internetové nákupní galerii Patro.cz to nijak zvlášť nepocítili. „Máme štěstí, že od května nepociťujeme pokles. Stále si držíme růst cca 100 %. Spíše nás ovlivňuje hezké počasí a bylo zajímavé sledovat prodeje v době MS ve fotbalu či hokeji, kdy v herních hodinách hezky prodeje propadnou. Což plně chápu,“ míní šéf divize E-business NWT Přemysl Vícha s tím, že na druhou stranu sleduje zdražování výrobků v řádu jednotek až desítek procent. „Proto všem radím, nakupujte nyní, ceny porostou,“ říká. 

V květnu a červnu vládla zahrada, zvedá se outdoor

Měsíce květen a červen jsou každoročně obdobím, kdy se vybavují chaty a zahrádky. „Letos bylo toto období ještě zesílené, jelikož nebyly Velikonoce, jak je známe, tudíž ne všichni vyrazili na své chaty a chalupy či na návštěvy za svými příbuznými. Proto byl květen zesílen v zájmu o tento segment,“ upozorňuje ředitel divize E-business a dodává, že samozřejmě roli hraje ještě snížená mobilita Čechů cestovat na dovolenou do zahraničí, což například ovlivnilo snížení prodejů kufrů a zavazadel a jiného vybavení na cestování. „Obecně ale vidíme zvýšený zájem o outdoorové vybavení a odpovídá to rozhodnutí nemalé části obyvatel vycestovat i letos na dovolenou lokálně, v rámci České republiky a užít si léto v přírodě,“ míní Vícha z https://www.patro.cz/

Rekordy „by“ trhala cyklistika, kdyby bylo co prodávat

Cyklistika je mezi Čechy oblíbená a čísla by to potvrzovala, kdyby bylo co prodávat… „Kola se objednávají cca dva roky dopředu. Tj. loňský enormní výkyv se projeví v dostatku kol až příští sezónu.  Svou roli hraje i nedostatek náhradních dílů, které se v Asii nestíhají vyrábět. Letošní rok je tedy výrazně ovlivněn právě nedostatkem kol. Je dostatek elektrických kol, které se dobře prodávají, nicméně klasická kola prostě nejsou a když ano, tak ceny vyrostly. Naopak oproti loňskému roku evidujeme výrazný zájem o cyklistické doplňky (helmy, nosiče, brašny),“ uvádí ředitel divize E-business / Patro.cz, NWT. 

Logistika je základ

Logistikou začíná a končí každý e-shop se zbožím. Pro Patro.cz je to nejvyšší priorita, proto rozšířili své logistické partnery už na cca deset. „Každý z dopravců se sem tam dostane do nějakých problémů, kdy je třeba partnery různě optimalizovat. Jak vyrostl trh e-shopů, tak je logicky vyšší tlak i na dopravce, kteří se snaží na zvýšený zájem reagovat. Loňskou vánoční sezónu zvládli nad očekávání dobře, jsem však v obavách nad letošní. Uvidíme, zda budou mít dopravci dostatek personálu,“ komentuje Přemysl Vícha, ředitel divize E-business / Patro.cz, NWT.

Dobírku stále klienti vyžadují

U e-shopu Patro.cz stále cca 30 % zboží zasílají klientům na platbu u dopravce či výdejního místa na dobírku. Hned v závěsu jsou platební karty a platby do bank. „U nás ještě nenastal čas zcela omezit platbu na dobírku. Věřím, že se k tomu dostaneme v blízké době. Platba za službu v době nákupu výrazně snižuje problémy s přebíráním nevyzvednutého objednaného zboží. Snažíme se proto komunikovat s klienty, kteří si pravidelně nakupují na dobírku a mají výrazný podíl nevyzvednutých zásilek,“ uvádí důvody Vícha. 


Patro.cz je jeden z nejstarších e-shopů v Česku (1998). Patří do holdingu technologické společnosti NWT, loni vykázal obrat 255 mil. Kč (zvýšení o 65 %). Internetová nákupní galerie má ve své nabídce více než 300 tisíc druhů zboží od elektroniky, sportovních potřeb, přes vybavení kanceláře až po zahradní nábytek a nářadí. Více na https://www.patro.cz/.