Bez produktového managementu nejde růst. Shodli se nejhodnotnější startupy na další ze série akcí TechUncovered

30. července 2021 – Ve čtvrtek proběhla další ze série akcí TechUncovered, která přináší technologické komunitě v Praze diskuze o aktuálních trendech v technologickém světě s hosty z nejvýznamnějších českých i světových startupů. Hlavním tématem čtvrteční online diskuze byl produktový a projektový management – tedy role, které se ve startupovém světě objevují čím dál častěji, ale přesto v mnoha firmách vůbec neexistují. Mezi hosty byly tři české firmy obecně považované za příští české startupové jednorožce – Mews, Shipmonk a Productboard, doplnil je americký jednorožec Outreach. 

Sérii akcí TechUncovered pravidelně pořádá Mews, český startup vyvíjející platformu pro správu hotelů. Akce mají přispět k rozvoji české technologické scény a podpoře adopce globálních trendů a pravidelně na ní vystupují lídři české technologické scény. 

Čtvrteční diskuze byla již šestou akcí ze série a zaměřila se na problematiku produktového managementu (PM) – o co se jedná a v čem se liší od projektového managementu. Hosté diskuze se dále zaměřili také na to, jak se obecně role v R&D definují, jak rozdělování funkcí ovlivnil příchod agilu a jak mohou fungovat cross-funkční týmy. Celá diskuze proběhla netradičně – online a v angličtině. Produktoví manažeři v Česku jsou totiž často expati a zároveň k tomu přispělo i mezinárodní působení pozvaných hostů – Shipmonk dodává své logistické řešení po Evropě, Productboard má většinu svých zákazníků ve Spojených státech, Outreach je americkým jednorožcem a Mews dodává svou platformu do hotelů po celém světě.

Za Productboard, který vyvíjí platformu přímo pro produktové manažery, která jim pomáhá řídit celý vývojový proces produktu, vystoupil její spoluzakladatel a CEO Hubert Palán. Dalšími hosty byli Filip Otřísal, IT project manager v Shipmonk, a Jiří Helmich, Chief Product Officer v Mews. Celou akci moderoval Jan Šrůtek, Director Of Product Design v Outreach, americkém startupovém jednorožci, který loni otevřel svou pobočku i v Česku. „Z mých zkušeností je produktový management nesmírně důležitý, dobrý produkťák dokáže vytáhnout svůj produkt klidně i z absolutního dna do raketových výšin, důležitá je v celém procesu transparentnost. V rámci práce s roadmapou se často zapomíná také na důležitost projektových manažerů, kteří jsou více orientováni na tým, zatímco produktový manažer má hledat problémy, definovat ty, kterým se věnovat a najít pro ně to nejsnadnější řešení,” definuje jednotlivé role Jan Šrůtek.

Bez Produktového managementu nejde škálovat

Role produktových manažerů je velmi kolaborativní, často fungují jako advokáti pro svůj tým i samotnou firmu, měli by být inspirativní a umět vést tým lidí – shodli se všichni zúčastnění. „Jde o funkci, která je hodně spjatá s technologickým vedením firmy, ovlivňuje totiž směr, jakým se bude produkt ubírat, a řeší jeho jednotlivé aspekty,” říká Jiří Helmich z Mews. „Když v roce 2012 Mews začínal, neměli jsme produktového manažera, v menším týmu jsme jeho role suplovali tak nějak všichni, hlavně tedy vedení. S dalším růstem jsme se ale dostali ke škálování našeho produktu, museli jsme přejít na Cross-funkční týmy. U nás to začalo po series A, když nás bylo 45 z toho 25 vývojářů. V podstatě nás produkt donutil mít produktového manažera.” dodává Helmich.

„Role produktových manažerů s sebou nese také hodně byznysových dovedností, musí rozumět segmentaci trhu, jaké jsou jeho možnosti, kde do něj vstupuje samotný produkt a definovat strategii. V rámci hledání problémů při vývoji není tak těžké nějaký najít, ale je těžké definovat, jakému se věnovat – to je právě v rukou každého produkťáka. My tuto roli považujeme za velmi důležitou a máme PM od samotného začátku, vyplývá to vlastně už jen z podstaty našeho zaměření,“ říká Huber Palán, spoluzakladatel a CEO Productboardu.

IT project manager z Shipmonk, Filip Otřísal dodává: „Ve startupovém prostředí se často neplánuje na roky dopředu, mnohdy je nejdůležitější vytvořit MVP (minimum viable product), ze kterého pak samotný produkt vykrystalizuje. Roli projektových manažerů pak vnímám jako určité moderátory, kteří v týmu komunikují se všemi zainteresovaným stranami, mají na starost jeho koordinaci, ale o samotném produktu nemusí mít tak hluboký přehled jako prudukťáci. Obě role, ať se jakkoliv překrývají, mají u rostoucích firem smysl.”

Akce se konala na střeše pražského sídla Mews a šlo o první akci od začátku pandemie, která nebyla čistě jen zpoza webkamer, ale alespoň řečníci se setkali naživo. Záznam celé diskuze je možné shlédnout ZDE.

Více o Mews

Mews je český scaleup, který poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu, a především pak podporuje připojení na vlastní API, takže se může jakákoliv jiná služba v případě zájmu se systémem propojit. Platformu dnes využívá přes 2 000 ubytovacích zařízení v 62 zemích po celém světě. Společnost má centrálu v Praze, své kanceláře rozšířila i do Londýna, Amsterdamu, Barcelony, Paříže, Mnichova, Stockholmu, Sydney a dalších měst. V posledním investičním kole Series B získal Mews 29 milionů eur od investičního fondu Battery Ventures, celková výše investice včetně Series A činila 35 milionů eur.

Označeno tagem