Moderní tank pro NATO – novinky v programu Challenger 3

Na veletrhu DSEI 2021 je na stánku společností Rheinmetall a Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) k vidění dlouho očekávaný demonstrátor tanku Challenger 3. Jedná se nejmodernější digitální vozidlo se síťovou podporou, vysokou bojovou účinností, vylepšenou schopností přežití a prvotřídními schopnostmi sledování a vyhledávání cílů.

Demonstrátor je rovněž vybaven kombinací aktivních a pasivních systémů ochrany, které mají ukázat jeho budoucí možnosti.

Od května letošního roku, kdy společnost Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) oznámila, že s britským ministerstvem obrany uzavřela smlouvu na modernizaci 148 vozidel Challenger 2 pro britskou armádu, dosáhla významného pokroku.

Tým RBSL Challenger 3 se jal aktivně plnit svoje závazky a momentálně probíhají rozsáhlé náborové a přijímací aktivity. Jejich cílem je rozšířit tým specialistů, kteří se budou na modernizačním programu podílet. RBSL hodlá vytvořit 200 pracovních míst, z toho 130 pro inženýry a 70 pro techniky. V rámci kariérního programu pro mladé absolventy společnost také rozšíří svou stávající učňovskou komunitu, aby jim pomohla při vstupu do profesního života.

V současné době probíhají také intenzivní jednání s dodavateli klíčových součástí programu Challenger 3 o jejich zapojení do dodavatelského řetězce. Očekává se, že v rámci britského dodavatelského řetězce vznikne 450 nových pracovních míst. To přispěje k prosperitě Spojeného království a k rozvoji regionů.

Společnost RBSL úzce spolupracuje s britskou armádou a oddělením veřejných zakázek britského ministerstva obrany – Defence, Equipment & Support (DE&S) na realizaci tohoto modernizačního programu. Všechny důležité programové milníky, jako počáteční požadavky či základní revize projektu, úspěšně proběhly a na jejich základě se přijaly smluvní výstupy.  

Před samotným zahájením výroby tanků Challenger 3 a průzkumných bojových vozidel Boxer pokračují ve výrobních závodech společnosti RBSL v Telfordu interní investice v hodnotě 20 milionů liber, které mají za úkol rozvinout infrastrukturu, vybavení a školící kapacity. Tím bude zajištěna světová úroveň výrobních zařízení. 

Nick Long, ředitel programu Challenger 3, uvedl: „Naším prvořadým úkolem je zajistit britské armádě, jež je součástí Severoatlantické aliance, sílu, vedení a bojovou převahu, poskytnout jejím vojákům vysoce spolehlivou techniku a v neposlední řadě také obnovit ve Spojeném království tradici inženýrství a výroby těžké pásové techniky, včetně tanků,“ a pokračoval: „Na tomto programu velmi úzce spolupracujeme s ministerstvem obrany a armádou. Provádíme intenzivní nábor, spolupracujeme s naším dodavatelským řetězcem a plníme své závazky. Je skvělé vidět na veletrhu DSEI demonstrační vozidlo, které nám v plné kráse připomene, na čem všichni tak usilovně pracujeme.“ 

Smlouva na Challenger 3 pomůže Velké Británii udržet se v čele vývoje obrněných bojových vozidel a poskytne jí příležitost využít nové technologie. Program rovněž pomůže ochránit národní kvalifikační 

základnu Spojeného království v obranném i strojírenském odvětví a mohl by umožnit vývoz do celého světa.

Poznámka pro novináře:

Technické specifikace Challengeru 3 – modernizační řešeni tanku Challenger 3, na kterém RBLS pracuje, zahrnuje nejnovější poznatky a znalosti v oblasti bojové účinnosti, schopnosti přežití, sledování a vyhledávání cílů.

Bojová účinnost: Hlavní výzbroj tvoří kanon Rheinmetall L55A1 s hladkým vývrtem ráže 120 mm střílející nejnovější programovatelnou vysoce explozivní munici a KE munici. Výkon je optimalizován díky nejnovější technologii děla a systému řízení palby.

Schopnost přežití: Nová konstrukce věže a pancéřový systém poskytují posádce nejvyšší standardy ochrany. Zároveň se pracuje na začlenění systémů aktivní ochrany (APS) proti tvrdému a měkkému zásahu.

Sledování a vyhledávání cílů: Vylepšený primární zaměřovač velitele a střelce s dlouhým dosahem a automatickou detekcí/sledováním cíle a integrovaným denním a termovizním režimem. 

Současná řešení rovněž díky mechanické, elektronické a elektrické architektuře poskytují značný potenciál růstu ve všech klíčových oblastech, vozidla tak bude možné i v následujících desetiletích dále modernizovat.