PwC: Optimismus spotřebitelů ve světě a jejich ochota utrácet roste, nejvíce mezi očkovanými a lidmi na home office

Spotřebitelé se ve světě dívají do budoucnosti s větším optimismem než v předchozích čtvrtletích, tři z pěti lidí věří v pozitivní vývoj. S rostoucím optimismem roste ochota utrácet v kamenných obchodech, za zábavu i cestování, vyplývá z rozsáhlého průzkumu PwC Global Consumer Insights Pulse Survey v 26 zemích světa. Více optimisticky se přitom do budoucnosti dívají očkovaní a lidé pracující z domova.

Plných 61 % dotázaných spotřebitelů se do budoucnosti dívá s optimismem. Výrazně pozitivněji přitom vnímají vývoj pandemie a jejího dopadu na život ti očkovaní – 66 % očkovaných vidí budoucnost pozitivně, zatímco u neočkovaných je to jen 43 %.  „Očkovaní zažívají menší množství omezení a tím i menší dopady do jejich každodenního života. To jim dodává optimismus ohledně jejich možností v budoucnu,“ komentuje výstupy výzkumu Jan Hadrava z PwC.

Mezi spokojenější také patří lidí, kteří mohou v době pandemie alespoň částečně pracovat z domova, optimismus neskrývá 68 % lidí na home office, zatímco u lidí chodících na pracoviště
je optimistických jen 58 %. „Náš nedávný průzkum mezi top manažery a HR řediteli navíc ukázal, že efektivita firem se zaměstnanci pracujícími z domova roste. Důležitá je ale vzájemná důvěra
a nutná digitalizace společností,“ dodává expertka na řízení lidských zdrojů PwC Andrea Linhartová Palánová.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, vizitka

Popis byl vytvořen automaticky

Průzkum PwC uskutečnila mezi téměř 10 tisíci lidmi v 26 zemích světa, Česká republika mezi sledovanými zeměmi nebyla. Podle posledních dostupných metrik Českého statistického úřadu (konjunkturální průzkum) přitom v ČR naopak důvěra spotřebitelů v ekonomiku výrazně klesla
a aktuálně panuje velký rozdíl mezi optimismem podnikatelů a obavami spotřebitelů. 

Podniky mají stále hodně zakázek zapříčiněných oživením a odloženou poptávkou z předchozích pandemických vln, brzdí ale je problémy na nabídkové straně. Spotřebitelé ale už cítí obavu, ať už z opět sílící pandemie, nebo z tlaků v čele s vysokou inflací. Vzhledem k tomu, že domácí poptávku táhnou ve finále zejména individuální spotřebitelé, je jen otázkou času, kdy uvidíme opětovné sbližování obou údajů. Nejprve nejspíš tedy poklesne podnikatelský optimismus a s ním i souhrnný indikátor, “ vysvětlil ředitel strategického poradenství PwC Jan Hadrava.

Větší optimismus ve světě se odráží i ve větší ochotě utrácet. Téměř polovina (48 %) dotázaných připouští, že chodí nakupovat do kamenných prodejen minimálně jednou týdně. Zároveň velká část respondentů plánuje v blízké budoucnosti zvýšit své výdaje i na zbytné zboží a služby, jako jsou móda (33 %) nebo zdraví a krása (30 %). Téměř třetina lidí (31 %) také plánuje v nejbližších šesti měsících utrácet více za cestování. „Zde se asi nejvíce projevuje efekt očkování. Z těch, co chtějí více cestovat, je 82 % alespoň částečně očkováno,“ dodává Hadrava.

Nákupy on-line, důraz na ekologii a sociální odpovědnost

Pandemie přispěla k větší chuti klientů nakupovat přes mobilní zařízení, potvrzují to i aktuální data z výzkumu. Plných 41 % dotázaných prohlašuje, že on-line nakupuje alespoň jednou týdně, zatímco v roce 2020 to bylo jen 30 % lidí a v roce 2017 pouhých 18 %. Zároveň si lidé ale po lockdownech užívají i opětovně možné nákupy v kamenných obchodech. Netýká se to přitom jen generace, která na nákupech v obchodech vyrostla, do provozoven se vrátili i mladí z tzv. generace Z (18-22 let),
44 % z nich připouští alespoň občasnou návštěvu kamenného obchodu.

Novým trendem je přitom větší důraz na ekologii, 52 % dotázaných říká, že se chovají při nákupech odpovědněji než před půl rokem. A 51 % dodává, že ekologičnost výroby je důležitým prvkem při rozhodování o nákupu. 

„Na rozdíl od Česka, kde se udržitelnost v byznysu stále prosazuje hlavně kvůli hrozbě regulace nebo vidině dotací, na Západě je znatelný tlak zespodu. Od voličů, zaměstnanců nebo zákazníků. Nedůležitějším faktorem při výběru zboží je stále cena, ale udržitelná výroba a sociální chování producentů budou hrát stále větší roli. Firmy to vědí, proto na environmentální a sociální udržitelnost budou klást stále větší důraz,“ dodal Jan Brázda, partner PwC a expert na udržitelnost. 

2021 Global Consumer Insights Survey pořádá PwC 2x ročně, aktuální průzkum se uskutečnil v září letošního roku. Kompletní zpráva PwC Global Consumer Insights Pulse Survey je k dispozici zde.

O PwC

V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 284 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.

Více informací na www.pwc.com/structure.