Gastro účet 2021: Noční kluby strávily většinu roku v kómatu, sportbary mile překvapily

18. ledna 2022 – Uplynulý rok z pohledu gastro podniků opět připomínal horskou dráhu. Během podzimu už se ale naštěstí nejezdilo z kopce dolů tak výrazně jako v prvním roce pandemie, přesto není nad čím jásat. Celoroční tržby sice překonaly předchozí rok 2020 o 18 procentních bodů, nicméně i tak se zastavily pod hodnotami předcovidového roku 2019. Vyplývá to ze zjištění společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina tuzemské gastro scény. Ekonomickou situaci mnoha podniků ztížila nejen omezení provozu, ale i prudký nárůst nákladů. 

„Loňské tržby se u naší zákaznické báze zastavily na 92 procentech roku 2019, což na první pohled nevypadá špatně. Realita je však taková, že velká část podniků skončila rok 2021 v mnohem horší ekonomické kondici než před rokem,“ říká ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík a vysvětluje: „Je třeba uvědomit si, že v gastru během uplynulých dvou let stouply ceny u části portfolia o 15 až 20 procent. Za normálních okolností by tedy hodnoty za rok 2021 měly výrazně převyšovat ty předcovidové. K tomu  je třeba přičíst náklady, které rostly mnohem rychleji než tržby gastro podniků.“ 

Výdejní okénka znamenala prudký pokles tržeb

Ze zjištění Dotykačky vyplývá, že ačkoli gastropodniky nemusely v nejtvrdších lockdownech úplně zavřít, režim výdejních okének pro ně představoval vysoké ztráty. V grafech je vidět vývoj gastro tržeb v jednotlivých letech: Rok 2019 byl předcovidový – projevila se v něm jen typická sezonalita s jasně patrným letním vrcholem. Podobné vrcholy sice byly vidět i v následujících letech, nicméně zbytek sezóny výrazně poznamenaly přísné lockdowny a další proticovidová omezení, kdy se tržby propadaly hluboko pod normál. 

  GASTRO – Vývoj souhrnných tržeb v jednotlivých letech (Zdroj: Dotykačka holding)

„Rok 2021 přísným lockdownovým režimem začínal, což se odrazilo v kriticky nízkých tržbách. V závěru roku už se naštěstí podařilo provoz gastra aspoň v omezené míře zachovat. Díky tomu nebyl podzimní pokles obratu tak razantní jako v roce 2020. Přesto je kvůli výraznému růstu nákladů letos ohroženo větší množství podniků,“ komentuje Menclík

Bistra a kavárny táhly obor vpřed

Gastro však není jednolitý obor a při detailnějším pohledu se odhalují podstatné rozdíly mezi jednotlivými formáty. Souhrnným číslům se v loňském roce nejvíc blížily klasické restaurace. Ve srovnání s obdobím před pandemií dosáhl jejich souhrnný obrat 88 procent. Hospodám a barům už se dařilo méně, ovšem zdaleka nejhůř na tom byly noční kluby a diskotéky, kterým restrikce a omezení provozní doby většinu roku znemožňovalo provoz.

Naopak tahouny oboru byly po celý rok kavárny a bistra. Právě tyto typy podniků nejlépe snášely i nejpřísnější lockdown, kdy byla otevřená jen výdejní okénka. „Tyto podniky částečně fungují v režimu take away i za normálních podmínek. Jsou na to zvyklí jak provozovatelé, tak i zákazníci. Už v prvním roce pandemie se díky tomu tyto segmenty přiblížily původním předcovidovým tržbám, a loni je dokonce o čtvrtinu překonaly,“ vyčísluje Menclík.

Pomyslným „skokanem roku“ se staly sportbary. Zatímco v prvním roce pandemie dosahovaly téměř totožných výsledků jako restaurace, v roce 2021 jejich tržby poskočily významně vzhůru. Dokonce překonaly předcovidové hodnoty. Pomohla jim k tomu série klíčových sportovních událostí, jako byly MS v hokeji, fotbalové ME a letní olympijské hry. „Hlad fanoušků po společném sledování sportovních přenosů nejspíš umocnilo i to, že na většinu sportovních svátků fyzicky nesměli,“ odhaduje Menclík.

GASTRO – Srovnání souhrnných tržeb v jednotlivých typech provozů (Zdroj: Dotykačka holding)

Největší hlad a žízeň měli Středočeši

Z pohledu regionů se za jídlo a pití v gastro podnicích nejvíc utrácelo ve Středočeském kraji. Tržby tamních podniků meziročně stouply o 28 procentních bodů a celkově předčily hodnoty z roku 2019 o 15 procent. Předcovidové tržby loni překonaly i kraje Jihomoravský (108 %), Liberecký (103 %) a Hlavní město Praha (107 %).

Naopak nejméně se gastru dařilo v Karlovarském, Plzeňském a Zlínském kraji, kde se souhrnné tržby dostaly jen těsně nad 70 procent předcovidových hodnot. I tak si ale tyto regiony meziročně o pár procentních bodů polepšily.

Čím menší město, tím dlouhodobější propad

Regionální rozdíly byly znát i z pohledu velikosti měst. „Z našich zjištění vyplývá, že propady způsobené pandemií nejrychleji doháněly velké aglomerace. Souhrnné tržby gastro podniků v Praze a ve větších regionálních městech se loni dostaly dokonce nad předcovidové hodnoty. V menších městech a na vesnicích ale podniky dosahovaly sotva 90, respektive 80 procent toho, co v roce 2019,“ přibližuje Petr Menclík.

Zajímavé je, že v prvním roce pandemie byly rozdíly v propadech podniků ve velkých a malých městech mnohem méně výrazné.

Kartou se platí čím dál víc 

Vlivem pandemie došlo k zásadnímu posunu v oblasti bezhotovostního placení. Počet podniků akceptujících karty se během dvou let víc než zdvojnásobil. Zatímco na začátku roku 2019 přijímala karty jen necelá čtvrtina gastro zařízení, začátkem roku 2021 už to bylo rovných 50 procent. V průběhu roku se tento podíl navýšil už jen minimálně.

Také podíl karetních transakcí neustále narůstá. Ještě v lednu 2019 zákazníci v gastru platili kartou jen v 6 procentech případů. Na začátku roku 2021 už to bylo 22 procent všech transakcí a v průběhu roku toto číslo ještě povyrostlo na prosincových 24 %. Během dvou let se tak počet bezhotovostních úhrad kartou v gastru zečtyřnásobil.

Pokud se navíc podíváme pouze na podniky přijímající karty (tedy po odfiltrování těch, které karty neakceptují), je podíl plateb kartou ještě vyšší. V prosinci 2021 lidé v těchto podnicích platili kartou čtyři z 10 objednávek. Pro srovnání: Ještě před dvěma lety bylo toto číslo poloviční.

Za povšimnutí stojí i to, že platební kartou se platí čím dál nižší částky. Průměrná karetní útrata tak v čase klesá, za uplynulé dva roky zhruba o 15 procent. Naproti tomu průměrná hotovostní platba v čase mírně roste. Nárůst kopíruje přibližně vývoj inflace. 

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.