Top 30 online exportérů: Jak se e-shopům daří a jaké mají plány?

24. ledna 2022 – Dynamický růst, rekordní výsledky i pandemie. E-commerce segment zažil další úspěšný rok. S koncem roku 2021 zveřejnila digitální agentura Growww Digital žebříček top 30 e-shopů na českém, slovenském a maďarském trhu, kteří jsou významnými hráči v oblasti elektronického obchodování. O jaké zkušenosti se mohou podělit a co stojí za jejich úspěchem? Seznam mapuje 30 online exportérů, kteří bodují ve vlastní zemi, ale i v zahraničí.

„Pokud v něco věříme, tak v to, že export se znovu a znovu ukazuje jako nejrychlejší způsob růstu podnikání. A bez společností, které uvádíme, se export e-commerce neobejde. Jsou to právě ony, které v regionu střední a východní Evropy vynikají a dláždí cestu ostatním. Těchto 30 top exportérů vykazuje průměrný meziroční růst +51%, což je 1,5 – 2 násobek růstu v tomto regionu,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy. 

Graf ročních tržeb v roce 2020 a meziroční růst tržeb v letech 2019/2020

Zajímavostí seznamu je, že se v něm objevují dvě firmy, tzv. “jednorožci”, jejichž hodnota je přes bilion eur. Jde o českou skupinu Rohlik Group a Berlin Brands Group ze Slovenska. Právě společnosti Rohlik.cz vzrostly tržby v roce 2020 meziročně o 100 procent na více než 300 milionů eur. Působí v šesti zemích a s každou další zemí zdokonaluje strategii vstupu na nový trh. Z hlediska digitálního marketingu jde o strategii brandingu a komunikace, konkrétně kombinace autenticity, trendovosti a konzistence.

Většina top exportérů se pohybuje v tržbách mezi 10 – 100 miliony eur. Obvykle jde o lídry ve své kategorii jako například Kytary.cz (hudebniny), Pilulka.cz (farmacie) nebo Alensa.cz (optika), kteří si včas uvědomili, že export je cestou k rychlejšímu růstu. Dominují již na domácím trhu a jsou na dobré cestě k tomu, aby dominovali i v regionu.

“Čeští internetoví obchodníci mají před sebou vyšlapanou cestu. Na seznamu jsou nadměrně zastoupeni právě čeští hráči. Důvodem je, že český e-commerce trh je velmi kompetitivní, poměrně velký a kombinací těchto atributů vznikají efektivní firmy se škálovatelným byznysem,” vysvětluje László Szabó.

Z uvedené třicítky zaznamenala nejvyšší čísla tržeb Alza s ročními tržbami téměř 1,5 miliardy eur. Jejich exportní strategie stojí na dlouholetém působení Alzy v Česku, kde je lídrem trhu. “V Growww Digital vidíme Alzu jako „Amazon střední a východní Evropy“ – kombinuje přístup zaměřený na zákazníka s vysokou úrovní obchodní inteligence a marketingu,“ uvádí Szabó.

Meziroční růst 26 procent a tržby více než 817 milionů eur zaznamenala v roce 2020 skupina Mall, která rychle expanduje do dalších segmentů a zemí. „Spojením se společností Allegro bude Mall Group schopna vytvořit jednu z nejsilnějších e-commerce platforem ve střední a východní Evropě,“ upřesňuje László Szabó. 

Mezi top exportéry se zařadila také společnost Notino, která působí ve 28 zemích, což je nejvyšší počet zemí z uvedených 30 exportérů. V roce 2020 dosáhla obratu až 563 milionů eur a 53% meziročního růstu. Notino se, ze slibného brněnského startupu, stalo klíčovým hráčem na českém trhu – má 14% podíl na trhu a 12 milionů objednávek ročně. Jejich brněnská prodejna je největší prodejnou parfémů a kosmetiky v Česku. „Pokud jde o expanzi, je třeba vyzdvihnout jejich přístup k pronikání na internet. Od počátku masivně investovali do rozpoznatelnosti značky (kampaně na YouTube atd.),“ popisuje László Szabó.

V seznamu e-shopů nechybí ani Dedoles, která zaznamenala nejrychlejší meziroční růst ze všech – o 244 procent. Za ní je slovenská firma Inspio s meziročním růstem o 239 procent. Další zajímavý úspěch se jmenuje Donoci. Tento e-shop se svítidly obsluhuje zákazníky ve 24 zemích. Jen za poslední rok společnost vzrostla o 93 procenta. Za rok 2021 odhadují své tržby až na 69 milionů eur.

“Měli jsme příležitost dopomoci k úspěchu až třetině firem z uvedených online exportérů. Podílíme se nebo jsme v minulosti byli u expanze firem jako Donoci, Rohlik.cz, Kytary.cz nebo BBG (Berlin Brands Group).  Věříme, že uvedená třicítka e-shopů bude skvělým příkladem a inspirací pro celý e-commerce trh,“ uzavírá Szabó.

Growww Digital

Digitální marketingovou agenturu založili před deseti lety László Szabó a Krisztian Dunder. Fullservisová agentura se sídlem v Budapešti působí v sedmi zemích střední a východní Evropy (Maďarsko, Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko, Slovinsko, Srbsko). Pro přední internetové obchody zajišťuje podporu na míru, která přispívá k úspěchu celkové expanze na další trhy. Growww Digital se zaměřuje na online marketing – PPC kampaně a performance marketing, vytváření obsahu, správu sociálních médií ad.

Díky znalosti jednotlivých trhů a jejich zvyklostí přináší odbornou podporu za účelem rozvoje podnikání internetových obchodů a oslovení nových zákazníků. Spolupracuje se středními a velkými internetovými portály, ikonickými mezinárodními značkami (Geberit, Daikin, Kifli.hu/Rohlik.cz ad.). V posledních 6 letech byl průměrný meziroční růst klientů Growww Digital (v rámci kanálů agentury) přes 80 procent. 

Agentura je členem CEE Digital Alliance, která sdružuje digitální agentury ze střední a východní Evropy s certifikátem Google Premier Partner.

Více: https://export.growwwdigital.com/

László Szabó

spoluzakladatel a ředitel rozvoje Growww Digital

László Szabó pracuje 17 let jako specialista na export mezi městy Praha-Bratislava-Budapešť. Před 10 lety založil spolu s Krisztianem Dunderem digitální marketingovou agenturu Growww Digital, kde se věnuje zejména online růstu firem napříč trhy střední a východní Evropy. László působí mj. jako Google Certified Trainer pro Česko a Slovensko se zaměřením na export firem. V rámci Google programu, který sdružuje odborníky v řadě oblastí, podporuje László Szabó start-upy, firmy, ale i studenty nebo neziskové organizace v získávání dovedností potřebných k rozvoji.