Dvě třetiny Čechů chodí k doktoru Googlovi. Příčinou je pandemie ale i nezájem lékařů a pacientů o telemedicínu

Kam Češi chodí se svými zdravotními problémy? Na internet. Vyplývá to z průzkumu agentury EMA data pro online životní pojištění Mutumutu. Až dvě třetiny Čechů hledají diagnózu online. To, jak česká společnost postupuje při zdravotních problémech a jaké komunikační kanály volí, ovlivnila i pandemie.

Pro více než čtvrtinu Čechů (26 %) je internetový vyhledávač tím prvním, kdo se o jejich zdravotním problému dozví. Skoro polovina (48 %) respondentů navíc uvedla, že už někdy svou diagnózu a léčbu na základě informací z internetu stanovila, aniž by pak věc konzultovala s lékařem. 29 % to dokonce dělá opakovaně.

„Je samozřejmě otázka, kolika lidem se spolehnutí čistě jen na doktora Google nevyplatilo. Je jasné, že lidé rádi šetří čas a svou energii, přesto by měli pamatovat na to, že například preventivní prohlídku jim Google neudělá,” říká Jindřich Lenz, zakladatel a šéf online životního pojištění Mutumutu, které je zadavatelem průzkumu.

Necelá čtvrtina (23 %) dotazovaných uvedla, že příčinu svých zdravotních problémů hledá online proto, aby nechodila k lékaři zbytečně. 59 % Čechům totiž na osobní návštěvě lékaře vadí čekání ve frontách. 14 % také uvedlo, že od osobní návštěvy v ordinaci je odrazuje riziko nákazy.

Telemedicína se během pandemie neprosadila

Právě pandemie koronaviru může být důvodem, proč se Češi se svými zdravotními neduhy obracejí nejen na lékaře. 16 % dotazovaných k lékaři kvůli pandemii nešlo, 35 % jich lékaři v první řadě telefonuje. 36 % respondentů také uvedlo, že v době pandemie odložilo nebo zcela promeškalo preventivní prohlídku. Ve valné většině případů ji nahradili telefonátem. Videohovor využili pouze tři z účastníků průzkumu. 

„Pandemie koronaviru, která nutila zůstávat lidi doma a omezovat návštěvu lékařů, mohla být jedním z hlavních impulsů pro rozvoj telemedicíny,” říká šéf online pojištění Mutumutu Jindřich Lenz. „Bohužel zatím to nevypadá, že by se lékařům i pacientům podařilo této příležitosti chopit. Místo toho se pak lidé naučili důvěřovat více či méně důvěryhodným internetovým poradnám a zdrojům,” dodává Lenz.

Konzultaci s lékařem pomocí videohovoru dosud zažila pouze necelá 2 % dotazovaných. Stejně tak pouze hrstka lidí využila online aplikace a lékařské poradny určené k odborným zdravotním konzultacím. Na otázku, jaký je preferovaný způsob komunikace s lékařem 71 % respondentů uvedlo osobní návštěvu, 14 % telefonát, 5 % email a pouhá 4 % videohovor. Přes 6 % dotazovaných bylo pro speciální telemedicínskou aplikace pro mobil nebo počítač.

O Mutumutu

Revoluční online životní pojištění Mutumutu, které v České republice spolupracuje s KB pojišťovnou, vzniklo s cílem ozdravit trh pojišťovnictví. Pojistné podmínky má proto psané lidsky, stručně a srozumitelně na osmi stránkách a bez poznámek pod čarou a skrytých chytáků. Navíc odměňuje ty, kteří se o sebe starají. Klientům pomocí vlastní mobilní aplikace vrací až 30 % z pojistného za to, že se hýbou, nekouří a chodí na pravidelné zdravotní prohlídky.

Více o Mutumutu najdete zde:

www.mutumutu.cz