Projekt Animi, který chce pomáhat lidem s lepší identifikací a vyjadřováním svých pocitů díky pár kliknutím v telefonu, se stal vítězem letošní Social Impact Award. Mezi oceněné nápady společenských inovátorů do 30 let patří i ‘Tinder pro mámy’ Mamio nebo chatovací robot Numi, který umožní vyhledat pomoc s řešením duševních potíží.
Duševní zdraví jako problém i hnací motor
Právě téma duševní zdraví se stalo červenou nití letošního ročníku mezinárodního akceleračního programu Social Impact Award, který v Česku organizuje Impact Hub. Mezi společenskými problémy, na něž se zaměřuje devět nejúspěšnějších absolventů programu, se duševní zdraví objevuje hned čtyřikrát. Vede je k tomu osobní zkušenost i obrovský nárůst psychických potíží mladých Čechů a Češek v době pandemie. “V Česku je duševní poruchou ohroženo až 400 000 lidí mezi 18 – 30 lety, sebevražda je u mladých lidí druhou nejčastější příčinou smrti,” přibližují naléhavost problému autorky chatbota Numi, který má uživatelům usnadnit včasné vyhledání pomoci.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Jako-vzdy-se-sal-v-sidle-Ceske-sporitelne-zcela-naplnil-1024x683.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Vitezky-verejneho-hlasovani-projekt-Beggis-sdileni-obleceni-pro-deti-1024x683.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Finaliste-SIA-2022-po-svych-zaverecnych-prezentacich-1024x683.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Soucasti-finale-byl-take-vstup-Adama-Taborskeho-k-dusevnimu-zdravi-mlade-generace.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Boleslav-Kerous-zakladatel-a-predstavitel-projektu-Animi-ktery-pomaha-lidem-s-alextymii-ziskal-i-Specialni-cenu-Ceske-sporitelny-1024x683.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/SIA-se-kazdorocne-ucastni-take-Pavlina-Louzenska-tentokrat-v-roli-porotkyne-1024x683.jpg)
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/10/Na-finale-dostal-prostor-take-absolvent-SIA-Green.Tech-kteri-nedavno-uspesne-spustili-prvni-hydroponickou-farmu-v-retezci-Albert-CR-1024x683.jpg)
Vítězný projekt Animi, který navíc ocenil zvláštní cenou i hlavní partner akce Česká spořitelna, se zaměřuje na specifickou poruchu, která je ale mimořádně rozsáhlá.
“O alexitymii jste asi nikdy neslyšeli, ačkoli jí trpí 10% světové populace a každý druhý člověk, který má nějakou duševní nemoc. V podstatě jde o odpojení od emocí – neschopnost identifikovat, pojmenovat, regulovat a vyjadřovat svoje pocity,” vysvětluje autor projektu Bolek Kerouš.
Jeho aplikace Animi je pomocníkem do kapsy, který lidem s alexitymií usnadní rozpoznat svoje pocity a řešit tak různé životní situace, a to pomocí pokročilé technologie využívající umělou inteligenci. “Když jsme poprvé viděli prezentaci tohoto projektu, všem v porotě nám spadla brada. Jsem přesvědčená, že Animi má globální potenciál,” říká členka poroty Pavlína Louženská, uznávaná mezinárodní mentorka.
Duševní zdraví řeší i projekt Mamio, který porota ocenila jako druhý nejlepší. Obrací se především k matkám, které zůstávají s malými dětmi na rodičovské dovolené a trpí proto pocity osamělosti. “Mamio funguje na podobném principu jako Tinder, pomůže mámám najít parťačku ve svém okolí podle věku a zájmů dětí. Zároveň ukáže i vhodná místa a aktivity pro děti v okolí, kde se mamky mohou sejít. Mamio tak usnadní mimo jiné najít přátele v novém sousedství, což dnes často není jednoduché,” přibližuje členka týmu Martina Kavanová.
Od dětského oblečení po veřejné strategie
Daších společenských témat, která se mladí inovátoři rozhodli řešit, byla v letošním ročníku celá řada. Cenu veřejnosti získala platforma pro sdílení módy pro děti Beggis. “Rodiče pořizují jen za první rok života dítěte kolem 180 kusů oblečení. To se pak hromadí, protože se často nedaří najít kupce. Beggis funguje na principu předplatného – jakmile dítě z oblečení vyroste, jednoduše ho pošlete zpět a vyměníte za větší velikost,” vysvětlují autorky konceptu.
Projekt Mat Mat se zaměřuje na směnu materiálů a záhy po svém založení začal úspěšně fungovat, Urbiq, který přenáší veřejné strategie do interaktivní a lépe dosažitelné podoby, už navázal spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a MedicRise usilující o lepší komunikaci lékařů s pacienty má za sebou první konferenci pro zdravotníky. “Kvalita projektů v letošním ročníku byla vysoká a všichni, kdo na svých projektech budou chtít pracovat dál mohou využít mezinárodní komunitu programu Social Impact Award. Ta nabízí další vzdělávání, sdílení nejlepší praxe a přístup k mezinárodním kontaktům. Oceněné projekty z globální sítě se sejdou na mezinárodním Summitu v listopadu.” říká Anna Hašlarová, programová manažerka Social Impact Award.
Zebry dohání jednorožce
Společenský dopad tak začíná být pro mladé firmy a startupy čím dál větší motivací pro jejich podnikání. O malých podnicích, které řeší reálné problémy lidí a přináší hodnotu celé společnosti, se ve světě byznysu začalo mluvit jako o zebrách. Právě v době zdravotní a ekonomické krize se podnikům, které přináší dodatečnou hodnotu, daří lépe přežít. “Zebry rostou organicky i v těžkých časech jako je pandemie nebo prudká inflace, protože se dokáží lépe přizpůsobit. Odpovídají na reálnou poptávku na trhu a nežijí v pohádkovém světě jako jednorožci,” napsal v červnu magazín Forbes.
Právě Social Impact Award, z níž vyrostly mimo jiné společnosti Czechitas, Rekola nebo GreenTech, je v Česku unikátním zebřím inkubátorem.
O Social Impact Award
Social Impact Award je mezinárodní akcelerační program, který podporuje společensky prospěšné podnikání mladých lidí. Nabízí jim odbornou podporu v podobě workshopů, mentoringu a konzultací. Na konci pak nejlepší účastníky čeká finanční ocenění ve výši 1500 EUR a zapojení do mezinárodní komunity sociálních inovátorů. Program vznikl v roce 2009 ve Vídni a dnes se koná i v dalších 30 zemích Evropy, Blízkého východu, Asie a Afriky. Mezi desítkami českých absolventů byli mj. Rekola, Iron Ladies, Ke kořenům, Pragulic, Indiánky a mnoho dalších.
Impact Hub. Místo, kde to dokážete
Síť Impact Hub ČR je provozovatelem coworkingových center Impact Hub v Praze, Brně, Ostravě a Zlíně. Realizuje také řadu akceleračních, inovačních, komunitních a vzdělávacích programů za účelem rozvoje podnikavosti a společensky prospěšného podnikání. Coworkingová centra Impact Hub jsou inspirativním pracovním prostorem kombinujícím výhody plně vybavené kanceláře, internetové kavárny a podnikatelského inkubátoru. Využívají je nezávislí profesionálové, zástupci firemní či neziskové sféry a široká veřejnost, která chce pravidelně získávat nové kontakty, podněty a příležitosti. Existuje proto, aby v něm vznikaly a prakticky se realizovaly inovace. Jako podporu Impact Hub poskytuje fyzický prostor, pořádá a hostí akce a realizuje akcelerační, inovační a vzdělávací programy. Impact Hub ČR je součástí mezinárodní sítě více než 100+ center, která umožňuje škálování byznysu i šíření myšlenek napříč kontinenty. Impact Hub také rozvíjí sociálně, environmentálně a ekonomicky udržitelné podnikání. Více na www.impacthub.cz.
Program je realizován díky podpoře našich partnerů. Děkujeme hlavnímu partneru České spořitelně, a dále PwC, Grow with Google, IH, SAP, Erste Foundation, WU Wienna.
Oceněné projekty
Animi – aplikace pro rozpoznávání emocí (1. místo a zvláštní cena České spočitelny)
Alexitymie se týká až desetiny populace, moc se o ní ale nemluví. Jedná se o stálý povahový rys charakterizovaný neschopností popsat svůj psychický stav. Autor aplikace s ní má osobní zkušenost a podařilo se mu výrazně zlepšit své emoční uvědomění díky několikaleté práci, především díky introspekci, meditaci a autoterapii. Ti, kteří tento jev vyřešený nemají, projevují emoce skrze orgánové popisy, jednoduše řečeno, emoce se projevují zdravotními komplikacemi. V první vlně se podpora alexitymických lidí zaměří na ty, kteří už o své alexitymii ví, později chce iniciátor aplikace také šiřit osvětu a maximalizovat šanci na určení jejího výskytu.
Mamio – ‘Tinder’ pro mámy (2. místo)
Myslíte si, že máma s dítětem v náručí nemůže trpět pocitem osamělosti? Vlivem sociální situace jich podobné pocity mívá podle zakladatelky Mamio až 80 %. Mobilní aplikace Mamio propojí mámy podle věku dítěte a jejich lokality a zájmů a protnutím toho nejlepšího z diskuzních fór, Facebooku a jiných platforem nabídne moderní a zároveň bezpečné prostředí pro vzájemnou podporu. Potenciálně tak lze pomoci se všemi obtížemi mateřství až 640 000 matek v ČR a dalším stovkám tisíců v regionu střední Evropy.
Numi – chatbot pro duševní zdraví (3. místo)
Může chatbot pomoci mladým lidem mezi 18-26 lety s psychikou? Může! Podle posledních studií je právě tato skupina zásadně zasažena aktuálními událostmi a v souvislosti s tím také zhoršujícím se duševním zdravím. No a jak dokazují úspěšně zavedené zahraniční aplikace, i chatbot může být cesta. Chatbot Numi totiž nesoudí, nenutí vás nic obhajovat, fakticky vysvětlí, co je třeba, a udělá službu i těm, kteří mají zatím zábrany využít osobní terapii nebo nechtějí s ostatními komunikovat citlivá témata.
Beggis – Sdílená móda pro děti (cena veřejnosti)
Rodiče mají spoustu lepších věci na práci, než shánění nových body a tepláků pro své ratolesti. A díky Beggis budou moci konečně zapomenout na obrážení sestřenic, sekáčů a onlinových bazarů. Beggis vytvoří komplexní službu, která vždy, když bude potřeba, odveze oblečení, které je už dítěti malé, a přiveze oblečení, které dítěti bude sedět. Win win jako dělané. Rodiče mohou nabídnout své zboží k odkupu a zároveň ví, komu se ozvat, když potřebují komplet novou výbavu každých pár týdnů růstu. Nadto Beggies podpoří cirkulární ekonomiku a eliminuje vyhazování oblečení.