Občanské poradny hlásí stoupající počet dotazů v oblasti dluhové problematiky. Za poslední rok byl zaznamenán nárůst o 20%.

TZ AOP ze dne 27.10. 2022 – S ohledem na aktuální situaci a změny zákonů se mění nejen množství a struktura dotazů, ale i okruh žadatelů o pomoc. Na občanské poradny se začalo obracet stále více lidí, kteří dosud nevyužívali žádné sociální dávky a potřebují se v jejich systému blíže zorientovat. „Zatímco v loňském roce do oblasti dluhů směřovalo asi 40% dotazů, letos nám některé poradny hlásí, že dotazy související s dluhy tvoří až 90% ze všech dotazů, s nimiž se na ně klienti obracejí, říká Hynek Kalvoda, ředitel Asociace občanských poraden. 

Převažuje podle něj problematika nárůstu cen energií, lidé si často nevědí rady se starými i novými smlouvami. S ohledem na inflaci a zvyšující se životní náklady řada klientů, zejména matek samoživitelek, řeší zvýšení výživného na děti, neboť stávající výměra už nepokryje rostoucí náklady. S ohledem na aktuální legislativní situaci se lidé také zajímají o možnosti, jaké jim dává Milostivé léto II nebo exekuční novela, podle které od roku 2022 dochází mimo jiné k zastavování bezvýsledných exekucí a exekucí bagatelních dluhů. 

„Překvapilo nás,“ uvádí Kalvoda, „že ve srovnání s prvním Milostivým létem je tentokrát velká část klientů velmi špatně informována o podmínkách. Ve větší míře se setkáváme s očekáváním dlužníků, že jim budou dluhy zcela odpuštěny. Druhým velmi častým omylem je, že se Milostivé léto vztahuje na všechny dluhy bez ohledu na oprávněného nebo i na dluhy, které nejsou v exekuci.“ 

I pro oprávněné osoby je ale využití Milostivého léta často obtížné. Klienti občanských poraden mívají více než jednu či dvě exekuce. I kdyby tedy měli možnost uhradit v rámci Milostivého léta II některé exekuce, ve výsledku se přes bludný kruh předlužení nepřeklenou, neboť jim zůstávají zbylé dluhy. K využití Milostivého léta II by si peníze na uhrazení jistiny navíc museli půjčit v rámci rodinného kruhu či známých. Ve výsledku by tedy vznikly další závazky, které by do budoucna znamenaly zátěž.

Dalším tématem s vysokým nárůstem dotazů je příspěvek na bydlení. V občanských poradnách klientům pomáhají s posouzením nároku na dávku a orientačně propočítají jeho výši. Nově si žádost podávají ti klienti, kteří delší dobu pobírají dávky hmotné nouze a byli vyzvání úřadem práce k podání žádosti. Jedná se zejména o osoby bydlící v podnájmu, které v předchozích letech nemohli o příspěvek na bydlení žádat. „Přistoupili jsme také k tomu, že klienty o nároku na dávku aktivně informujeme, řada klientů by si totiž sama od sebe, z různých důvodů, o dávku nepožádala“, uzavírá Kalvoda.