Tlak na marže ohrožuje 10 % maloobchodních zisků

Celosvětový prodej by měl podle odhadů během letošní vánoční sezóny dosáhnout 1,12 bilionu dolarů

Praha 22. listopadu 2022 – Nové údaje společnosti Salesforce ukazují, že inflace – v podobě prudce rostoucích nákladů maloobchodníků a zvýšených spotřebitelských cen – bude hrát klíčovou roli v sezóně svátečních nákupů v roce 2022. 

Podle nákupního indexu Salesforce, který analyzuje globální údaje od více než miliardy spotřebitelů, zůstanou online prodeje o letošních svátcích v podstatě na stejné úrovni. Očekává se, že listopadové a prosincové tržby dosáhnou celosvětově 1,12 bilionu dolarů a v USA 265 miliard dolarů.

Vzhledem k tomu, že maloobchodníci a dodavatelé se snaží absorbovat provozní náklady, což vede ke zvýšení cen pro spotřebitele, předpovídá společnost Salesforce pro letošní sváteční sezónu následující:

Celkové online výdaje zůstanou silné ve srovnání s obdobím před pandemií

Prudký nárůst online výdajů zaznamenaný v posledních dvou letech zůstane silný i v roce 2022, i když v porovnání s loňským rokem se relativně nezmění.

Digitální prodeje budou i nadále překonávat předpandemické úrovně (celosvětově o 55 % a v USA o 61 % při tříletém tempu růstu oproti prodejům v roce 2019). Ve srovnání s rokem 2021 však zůstanou v podstatě stejné – celosvětově klesnou o 2 % a v USA vzrostou o 3 %.

Zvyšování cen bude znamenat méně celkových objednávek

Inflace bude tlumit spotřebitelské výdaje po celém světě. Vzhledem k tomu, že celosvětové online ceny vzrostou o 7 % ve srovnání s rokem 2021 – a o 15 % ve srovnání s rokem 2020 – klesnou celkové online objednávky spotřebitelů o 7 % ve srovnání s prázdninovou sezónou 2021 (v USA o 5 % méně).

Ziskové marže se budou snižovat

Rostoucí náklady na dodavatele, pracovní sílu a dopravu předčí schopnost maloobchodníků přenést náklady na zákazníky, což podle analýzy společnosti Salesforce ohrozí 10 % zisku maloobchodníků a značek.

Inflace odstartuje předčasné sváteční nákupy

Tlak inflace přiměje více než čtyři z deseti nakupujících (42 %), aby letos začali nakupovat o svátcích dříve než kdykoli předtím. Společnost Salesforce předpovídá, že se celkem 29 % svátečních prodejů uskuteční v prvních třech listopadových týdnech – ještě před začátkem Cyber Week. To je 5% nárůst oproti roku 2021.

Zákazníci budou hledat udržitelné výrobky

Většina spotřebitelů, šest z deseti, uvedla, že bude v letošní sváteční sezóně hledat udržitelné výrobky a možnosti dopravy. Navzdory těmto výrazným preferencím bude méně než jedna čtvrtina značek a prodejců (23 %) podporovat a nabízet udržitelné možnosti během celého nakupování.

Pohled společnosti Salesforce: “Maloobchodníci pociťují tlak na marže v důsledku zvýšených mezd pracovníků, cen pohonných hmot a nákladů na přepravu zásob,” řekl Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchodní prodej společnosti Salesforce. “Maloobchodníci nesmí dopustit, aby marže byla Grinchem, který lidem ukradne Vánoce. Je velmi důležité omezit náklady automatizací a škálováním provozu – zejména zefektivněním procesů a odstraněním tření, protože spotřebitelé stále častěji nakupují napříč digitálními i fyzickými kontaktními místy.”

Metodika prázdninových poznatků a předpovědí společnosti Salesforce pro rok 2022

Společnost Salesforce na základě řešení Commerce Cloud analyzovala agregovaná data, aby získala poznatky o svátcích na základě aktivity více než jedné miliardy globálních nakupujících ve více než 61 zemích se zaměřením na 12 klíčových trhů: USA, Kanada, Velká Británie, Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Japonsko, Nizozemsko, Austrálie/Nový Zéland, Asie a Tichomoří (kromě Japonska, Austrálie a Nového Zélandu) a severské země. Tato sada srovnávacích ukazatelů poskytuje hluboký pohled na posledních devět čtvrtletí a současný stav digitálního obchodování. K extrapolaci makroekonomických údajů pro širší maloobchodní odvětví je použito několik faktorů a tyto výsledky nevypovídají o výkonnosti společnosti Salesforce.

Údaje o predikcích, které jsou v článku uvedeny, pocházejí z vlastního výzkumu společnosti Salesforce. Výpočty, které používají, kombinují údaje první strany a třetích stran, jakož i několik tržních předpokladů, a vytvářejí tak datové body, které prezentují.

O společnosti Salesforce:

Salesforce, světový lídr v oblasti CRM, umožňuje společnostem spojit se se svými zákazníky zcela novým způsobem. Nezveřejněné služby nebo funkce uvedené v této nebo jiných tiskových zprávách a veřejných prohlášeních nemusí být aktuálně k dispozici a nemusí být nabídnuty včas, popřípadě vůbec. Zákazníci, kteří si zakoupí aplikace Salesforce, se musí o svém nákupu rozhodovat na základě funkcí, které jsou aktuálně k dispozici. Hlavní sídlo společnosti se nachází v San Franciscu, své pobočky má ale také v Evropě a Asii. Na newyorské burze společnost obchoduje pod symbolem „CRM“ (NYSE: CRM). Více informací naleznete na: www.salesforce.com.

Novinky o Salesforce můžete sledovat také na twitterovém účtu a blogu:

EU Blog: https://www.salesforce.com/eu/blog

Twitter (the global account): https://twitter.com/salesforce