Kolik činí měsíční útrata za volnočasové aktivity Češi většinou nevědí. Našetřeno mají na půl roku dopředu a na dárky by si půjčku nevzali

Praha 24. března 2023 – Mít přehled o svých měsíčních výdajích je nezbytnou součástí každodenního života, není to však vždy samozřejmostí. Nejčastější známou položkou jsou výdaje za internet, kdy 74 % Čechů rozhodně ví, kolik za tuto službu platí. Pokud peníze na konci měsíce zbudou, ve 45 % případů zůstávají na běžném účtu. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.

Finanční gramotnost je důležitým a v poslední době stále častěji zmiňovaným tématem. K jejím základům patří i přehled o měsíčních příjmech a výdajích. V Česku je největší pozornost věnována měsíčním výdajům za internet, kdy 74 % respondentů s určitostí ví, na kolik je tato položka vyjde. Druhou známou položkou v rozpočtu je výdaj na bydlení a hypotéku, ten je bez výhrad známý sedmi z deseti Čechů. Naopak nejmenší přehled mají o volnočasových aktivitách, kde 31 % rozhodně ví, na kolik je tyto činnosti vyjdou, a 21 % naopak spíše nebo dokonce vůbec netuší.

Co se týče hospodaření s finančními prostředky, 9 % Čechům nezůstane po splacení všeho potřebného nic. Někdy jim dokonce i chybí, a to nejčastěji 2000 korun. Oproti tomu 71 % Čechů na konci měsíce alespoň nějaké peníze zůstanou, nejčastěji se jedná o částku 3000 korun. Tyto peníze potom v nejvíce případech nechávají na běžném (45 %) nebo na spořicím (44 %) účtu. Pětina je potom šetří v hotovosti a 15 % je investuje do fondů, dluhopisů či akcií.

„Říká se, že je vhodné mít k dispozici alespoň tři měsíční platy pro případ nečekaného výpadku příjmů. Finanční poradci dokonce doporučují finanční rezervu ve výši alespoň šesti takových platů, což splňuje 26 % Čechů. Hned druhou nejvíce zastoupenou skupinou jsou ale lidé, kteří mají naspořeno na méně než měsíc, je jich skoro pětina. To může v krizových situacích způsobit nepříjemnosti,“ komentuje výsledky průzkumu mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.

Kdyby si Češi měli vybrat, k čemu by úspory využili, nejčastěji volí dovolenou. Na tu by z našetřených peněz odjelo až 44 % Čechů. Investici do sebe v podobě dárků nebo dražšího vybavení domácnosti by si z úspor zaplatilo 21 % Čechů. Když je ale naopak řeč o půjčce, ta by přišla na řadu nejčastěji při rekonstrukci bydlení – využilo by ji až 41 % Čechů. Obávané půjčování peněz na nákup dárků je možností ale jen u 1 % Čechů.

O průzkumu

Průzkum provedla agentura NMS Market Research online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let.

Základní informace o Raiffeisenbank a.s.

Raiffeisenbank poskytuje široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele již od roku 1993. Klienty obsluhuje po celé České republice. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).