Průzkum REBR: Generace Z nejčastěji mění práci. Klíčové jsou pro ni rovnost, umělá inteligence a sociální sítě

Generace Z mění zaměstnavatele častěji než starší zaměstnanci. Důvodem je nízké finanční ohodnocení, nedostatek kariérních příležitostí a neodolatelná pracovní nabídka, zatímco u ostatních generací převažuje jako důvod zejména výše mzdy. Pro mladé je klíčová rovněž rovnost na pracovišti, přičemž třetina z nich se domnívá, že jsou znevýhodněni. Při hledání zaměstnání preferuje generace Z zejména sociální sítě a je nejotevřenější k používání umělé inteligence v práci. Vyplývá to z průzkumu Employer Brand Research 2024 společnosti Randstad.

Generace Z mění podobu pracovního trhu a přináší nové trendy v hledání zaměstnání, používání technologií i v očekávání vůči zaměstnavatelům. Podle průzkumu Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) společnosti Randstad se mladí Češi od starších generací v přístupu k práci a k hledání pracovních příležitostí významně odlišují. „Generace Z ovlivňuje pracovní trh díky své orientaci na moderní technologie, rovnost a individuální přístup,“ komentuje výsledky průzkumu Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika.

Změna zaměstnání a důvody pro odchod

Pokud jde o stabilitu zaměstnání, generace Z je při změně zaměstnavatele nejaktivnější – za poslední rok změnilo zaměstnání 23 % jejích příslušníků. A ačkoli nízké finanční ohodnocení je nejčastějším důvodem odchodu z původního místa u všech generací (průměrně 47 %, u mladých potom 37 %), pro generaci Z hrají významnou roli také jiné faktory jako příležitost k profesnímu růstu (31 %) nebo atraktivní nabídka (34 %). „Pro generaci Z není otázka peněz jediným faktorem při změně zaměstnání. Mladí lidé preferují dynamické prostředí, které jim poskytuje možnost kariérního růstu a nové výzvy. Firmy, které jim nedokáží nabídnout dostatečný prostor pro růst a osobní rozvoj, riskují jejich ztrátu,“ upozorňuje Martin Jánský.

Důraz na rovnost a spravedlivé podmínky

Generace Z přikládá velký význam rovnosti a spravedlivému přístupu na pracovišti. Průzkum REBR ukázal, že se 33 % mladých zaměstnanců identifikuje jako členové menšinových skupin. „V porovnání s ostatními je generace Z mnohem citlivější na otázky spravedlivého přístupu a rovnosti. Mnohem častěji zdůrazňuje například potřebu rovného ohodnocení za stejnou práci,“ uvádí Martin Jánský. 

Technologie a umělá inteligence v práci

Pro generaci Z jsou technologie a sociální sítě přirozenou součástí každodenního života a tento trend se projevuje i na pracovišti. Podle průzkumu REBR pravidelně využívá umělou inteligenci každý sedmý zaměstnanec, přičemž nejčastěji právě generace Z a mileniálové. „Generace Z očekává od zaměstnavatelů moderní pracovní nástroje a technologie, které jim pomohou v jejich rozvoji,“ poznamenává Martin Jánský. „Je proto pravděpodobné, že omezený přístup k využívání umělé inteligence v pracovním procesu se může časem odrazit i ve fluktuaci mladých zaměstnanců,“ dodává.

Co se týče nástrojů pro hledání pracovních příležitostí, generace Z se spoléhá nejčastěji na sociální sítě. „Zatímco kariérní webové stránky firem jsou stále nejoblíbenějším kanálem pro hledání práce napříč všemi generacemi, generace Z více spoléhá na sociální sítě a Google. Mezi nejpoužívanější sociální platformy patří Facebook (70 %) a Instagram (59 %),“ vysvětluje Martin Jánský.

„Generace Z představuje pro zaměstnavatele výzvu i příležitost. Její požadavky na spravedlivé podmínky, rovný přístup, kariérní růst a využívání moderních technologií jsou jasným signálem, že tradiční modely zaměstnávání budou muset projít změnou. Firmy, které dokáží těmto novým očekáváním vyhovět, budou na trhu práce mnohem konkurenceschopnější,“ shrnuje závěrem výsledky průzkumu Martin Jánský.

O průzkumu REBR

Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje více než 173 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V České republice se průzkumu v roce 2024 zúčastnilo 4 821 respondentů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.

O společnosti Randstad

Randstad je globální lídr v oblasti talentů s vizí být nejspravedlivější a nejodbornější společností na světě. Jako partner pro talenty poskytujeme klientům prostřednictvím našich čtyř specializací – Operational, Professional, Digital a Enterprise – vysoce kvalitní, rozmanité a agilní pracovní síly, které potřebují k úspěchu ve světě, v němž je talentů nedostatek. Pomáháme lidem získat smysluplnou práci, rozvíjet relevantní dovednosti a najít smysl a sounáležitost na pracovišti. Díky hodnotám, které vytváříme, se zasazujeme o lepší a udržitelnější budoucnost pro všechny.

Společnost Randstad se sídlem v Nizozemsku působí na 39 trzích a má přibližně 40 000 zaměstnanců. V roce 2023 jsme při hledání práce podpořili 2 miliony talentů a dosáhli jsme tržeb ve výši 25,4 miliardy eur. Společnost Randstad N.V. je kótována na burze Euronext Amsterdam. Více informací naleznete na www.randstad.com.