Z textů, kterými se prezentují politické strany, lze odvodit různou míru emocionality. Nejvyhroceněji letos komunikuje strana Svoboda a přímá demokracie (SPD), následovaná Trikolórou a KSČM. Naopak věcné a nepříliš emotivní komunikaci dávají přednost Piráti, Starostové a nezávislí a ČSSD. V případě hnutí ANO se komunikace jeho předsedy výrazně liší od ostatních představitelů hnutí. To je závěr jazykové analýzy článků publikovaných na webech politických stran. Předvolební analýzu provedl Institut pro politiku a společnost ve spolupráci s datovým analytikem Milanem Petrákem.
„Analýza dělí politické subjekty na umírněné, u kterých převažují věcné argumenty, a na subjekty, které mají sklon k radikalismu, případně k extremismu,“ vysvětluje Petrák. „V jejich komunikaci lze mnohem častěji objevit výrazy, které vzbuzují jak pozitivní, tak negativní emoce.“ Výrazy, které k aktivaci potenciálních příznivců tyto polické strany používají, lze rozdělit do sedmi následujících kategorií.
1. Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám): výrazy jako zmanipulovaný, odporný, přisluhovač, zlovolný atd.
2. Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům): svoboda, příroda, národ, spása atd.
3. Dogmatismus: výrazy jako naprosto, rozhodně, všichni, absolutní atd.
4. Zaštiťování se kolektivem: zájmena my a oni v 1. pádu.
5. Ideologické myšlení: označení konkurenčních ideologií a jejich představitelů (slova končící na -ismus, -ista, -istka, -istický).
6. Dramatizace (přibarvování textu): boj, krev, smrt, strach atd.
7. Používání symbolů: symbol, vlajka, přísaha atd.
Nezapočítávají se slova, která jsou součástí názvu (např. ministerstvo spravedlnosti, sociální demokracie, náměstí Svobody), názvy ideologií, které daná strana vyznává, a případy, kdy jde o terminus technicus (např. autorská práva).
Do analýzy byly zahrnuty články publikované na webech stran, případně blozích jejich představitelů v období od 1. ledna do 7. září 2020.
Seznam vyhledávaných výrazů je k dispozici na webu www.iracionalita.net. Výsledný koeficient iracionality je součtem jednotlivých kategorií.
Tabulka 1: Počty nalezených výrazů na 10 000 slov
Agresi-vita | Iluze | Dogmat. | Kolekt. | Ideolog. | Boj, krev, smrt | Symbol. | Koef. irac. | Počet slov | |
Piráti | 36,1 | 77,3 | 86,2 | 0,9 | 2,7 | 13,8 | 0,2 | 217,2 | 44 889 |
STAN | 39,3 | 97,9 | 95,9 | 8,7 | 4,7 | 17,3 | 2,7 | 266,5 | 15 011 |
ČSSD | 58,3 | 87,7 | 129,5 | 2,4 | 1,2 | 9,4 | 1,8 | 290,2 | 16 990 |
ODS | 58,3 | 75,4 | 134,7 | 8,0 | 5,3 | 10,2 | 1,0 | 292,9 | 50 937 |
KDU-ČSL | 45,9 | 81,5 | 129,7 | 4,5 | 12,2 | 20,7 | 1,4 | 295,8 | 22 208 |
TOP 09 | 54,2 | 88,5 | 153,3 | 4,6 | 5,9 | 10,6 | 4,0 | 321,1 | 15 135 |
ANO 2011 | 39,9 | 57,1 | 158,6 | 46,9 | 3,2 | 15,3 | 2,8 | 323,8 | 21 558 |
KSČM | 59,8 | 84,9 | 140,7 | 15,1 | 24,8 | 18,8 | 5,4 | 349,5 | 29 788 |
Trikolóra | 80,5 | 112,9 | 186,8 | 10,8 | 14,4 | 26,4 | 1,8 | 433,6 | 16 650 |
SPD | 78,9 | 128,9 | 111,9 | 2,9 | 58,3 | 54,8 | 3,5 | 439,2 | 16 984 |
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
Z tabulky je patrné, že komunikace Pirátů byla letos ze všech zkoumaných stran nejméně agresivní a dogmatická. Horšího výsledku dosáhli Piráti pouze v kategorii dramatických výrazů, jako je „boj“, „krev“ a „smrt“. Tato kategorie zhoršila výsledek i Starostům a nezávislým, kteří z analýzy vyšli coby druhý nejvěcněji komunikující subjekt.
Nejednoznačně působí hnutí ANO. „Texty, jejichž autory jsou jeho členové kromě Andreje Babiše, se celkovou hodnotou koeficientu iracionality pohybují mezi STAN a ČSSD,“ tvrdí Petrák. „Naopak články publikované předsedou hnutí se vyznačují silnou emotivností.“ Nevyrovnanost komunikace hnutí ANO se odráží i ve vypočtených hodnotách. Texty hnutí patří na jednu stranu mezi nejméně agresivní a nejméně ideologické. V kategorii „prodej iluzí“ dosáhlo ANO dokonce nejnižší hodnoty. Tomu na druhou stranu kontrastuje vysoký počet nalezených dogmatických výrazů a vůbec nejvyšší hodnota v kategorii „zaštiťování se kolektivem“.
Velmi vysokou emotivností se vyznačuje komunikace dvou subjektů: SPD a nedávno vzniklé strany Trikolóra. Společně dosáhly nejvyšších hodnot v kategoriích „agresivita“ a „prodej iluzí“. Trikolóra vychází ze všech zkoumaných stran jako nejvíce dogmatická, zatímco SPD dává přednost výrazům ideologickým a dramatickým (jako jsou „boj“ a „krev“).
Graf 1: Koeficient iracionality jednotlivých subjektů
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
„Komunikační styl strany je důležitým prvkem sebepropagace, podobně jako třeba vizuální styl. Strany vycházejí vstříc svým skupinám voličů. Není překvapivé, že poptávka po silném vůdci a jednoduchých řešeních se objevuje především u extrémních stran, jako jsou SPD a Trikolóra. Tyto strany více působí na emoce. Potřebují vzbudit pozornost či určitou míru vzrušení, jelikož jejich elektorát je letargičtější a sympatizanty je těžší dostat k volbám,“ říká Karel Sál, analytik Institutu pro politiku a společnost. „Naopak u Pirátů, a v menší míře také u STAN, často nacházíme důraz na ‚komplexní‛ či ‚systémová řešení‛. To je typický projev neoliberální governmentality. Liberální strany musí před poměrně vzdělaným a poměrně bohatým elektorátem obhájit své kroky, což vyžaduje více vysvětlování, proto z výzkumu vychází jejich komunikace racionálněji,“ dodává Sál.
Charakteristické výrazy pro jednotlivé politické strany:
Piráti: nátlak, nenávist, účelový, rozvoj, zdraví, životní prostředí
STAN: nezávislost, svoboda, zdraví, boj
ČSSD: lež, kvalita, příroda, solidarita
ODS: neschopnost, nesmysl, ohrožovat, výsměch, zneužití, pravda, rozumný, svoboda, zdraví, komunisti
KDU-ČSL: neschopnost, nespravedlivý, prosperita, životní prostředí, rozvoj, zdraví, násilí, komunistický
TOP 09: výsměch, právo, zdraví
ANO 2011: šílený, nesmysl, jednotný, pravda, my
KSČM: nekompetentní, ohrožovat, morální, svoboda, zdraví, boj, my, fašismus, nacismus, kapitalismus
Trikolóra: nátlak, nesmyslný, zlo, klid, svoboda, násilí, strach
SPD: nenávist, otřesný, vměšovat se, korektnost, spravedlnost, svoboda, homosexualismus, islamisté