Koronavirus změnil chování spotřebitelů

Rok 2020 je pro českou e-commerce více než příznivý. Koronavirová pandemie výrazně prohloubila trend online nakupování a odstartovala také nové trendy. NetDirect, společnost nabízející pronájem e-shopu FastCentrik a e-commerce řešení na míru, poukazuje například na změny chování spotřebitelů.

Česká e-commerce letos zaznamenává nadmíru úspěšnou sezónu. Ve srovnání s rokem 2019 NetDirect predikuje, že česká e-commerce zaznamená meziroční růst alespoň 23 %. V souvislosti s koronavirovou pandemií a rostoucím počtem zákazníků, kteří nakupují online, se rovněž začaly vynořovat nové e-commerce trendy. Tyto změny zaregistrovala i společnost NetDirect, která se specializuje na vývoj e-shopových řešení na míru a pronájem e-shopové platformy FastCentrik.

Platba kartou roste o více než 80 %

Tento rok vláda silně apelovala na to, aby lidé z hlediska bezpečnosti využívali co nejvíce bezkontaktní platby – hodinkami, telefonem či platební kartou. Drtivá většina zákazníků inklinovala k platbě kartou, která si v České republice drží své prvenství.

Podle dat NetDirectu stoupla platba kartou v kamenných prodejnách o více než 80 %. U e-shopů to bylo o téměř 45 %. Svůj podíl na tom má nejen apel vlády, ale také pohodlí a rychlost, které tato metoda přináší. Z průzkumů dále vyplývá, že lidé platbě kartou důvěřují.

Co se týče dobírky, statistiky NetDirectu ukazují, že ve srovnání s minulým rokem si stále drží své místo. „Dobírka je stále dost oblíbená hlavně u opatrnějších zákazníků, kteří se obávají, zda jim zboží přijde v pořádku. Za což může nedůvěra k malým e-shopům, které jsou nepřehledné, avšak prodávají za velmi nízkou cenu, což mnoho spotřebitelů samozřejmě láká,“ vysvětluje Daniel Lupinski. 

Samoobslužná výdejní místa získávají na oblibě

Když si zákazník objedná zboží z e-shopu, má několik možností vyzvednutí – může využít služeb kurýra, České pošty či úložních a výdejních míst. Letos se ovšem do popředí dostává i další možnost, a tou jsou samoobslužná výdejní místa. Podle dat NetDirectu se obliba jejich využití zvýšila až o 60 %.

V aktuální době, která se vyznačuje rychlým technologickým vývojem, se firmy předbíhají a předhánějí v tom, jakým způsobem si získat zákazníka a jak nabídnout co nejvyladěnější nákupní zkušenost. Z toho pohledu si zákazníci zvykají na to nejlepší,“ zdůvodňuje situaci Lupinski.

Zákazníci vítají samoobslužná výdejní místa zejména díky jejich flexibilitě a pohodlnému vyzvednutí zásilky. Samoobslužné boxy jsou totiž otevřené 24 hodin a vyzvednutí zásilky zabere jen pár sekund – stačí naklikat PIN kód z e-mailu nebo SMS. Na poštovních pobočkách zákazníky naopak odrazují fronty, ale také omezená otevírací doba. Za kurýrní služby si zase zpravidla musí připlatit. Samoobslužné boxy se proto jeví pro mnohé jako ta nejkomfortnější varianta.

Letošní rok se stal pro českou e-commerce nezapomenutelný. Některé firmy zažívaly během celého roku rušnou sezónu, která se rovná vánočnímu šílenství. Jiné zase bojovaly s nízkou poptávkou. Firmy, které se přizpůsobily aktuálním trendům, však měly jednoznačně navrch. Z dat společnosti NetDirect jasně vyplývá, že pohodlí a rychlost jsou pro zákazníky čím dál důležitější – a takové e-shopy jsou před konkurencí o krok napřed.