Volat do restaurace je přežitek, ukazují data. Jídlo s sebou si z restaurací přes aplikaci OneMenu.cz objednává čím dál tím více lidí.

(Praha, 13.4. 2021) – Ze statistických dat platformy OneMenu.cz vyplývá, že si lidé na objednání jídla s sebou zvykli a jsou ochotni za objednávky z restaurací utratit více peněz. Pro podniky v Česku je to jasný signál k tomu, že pokud chtějí být svým zákazníkům nablízku, musí pracovat na online prodeji a prezentaci. Zejména mladí zákazníci do 34 let již nechtějí do restaurací volat, ale preferují si spíše bez stresu a pohodlně vybrat a zaplatit jídlo.

Společnost Storyous, která online objednávkový systém pro restaurace OneMenu.cz provozuje od loňského podzimu, zpracovala za období 1.1. do 15.4. 2021 analýzu, která sleduje nákupní chování zákazníků a trendy objednávání z restaurací. Ze sledovaného období jasně vyplynulo, že pro restaurace je dnes klíčové mít dobře zvládnutou online prezentaci své nabídky. 

Zákazníci nejvíce ze všeho oceňují jednoduchost objednávání z restaurací a průměrně stráví výběrem jídla čtyři a půl minuty času. To restauracím dává poměrně velkorysý prostor na prezentaci své nabídky jídel. Rovněž jim tím vzniká prostor k doplňkovému prodeji určitých položek nabídky, což je oproti telefonickému objednávání velká výhoda. Průměrná objednávka na OneMenu.cz je v hodnotě 585 Kč. Její výše online je průměrně o 174 Kč vyšší než v restauraci nebo po telefonu, což naznačuje, že zákazníci rádi objevují nová jídla a chutě i přes rozvoz. Nejvíce jídlo online objednávají ženy ve věku od 25 do 34 let. Zákazníci objednávají na OneMenu.cz nejčastěji z Prahy, následuje Ostrava a Plzeň. 

“OneMenu využíváme ve všech našich provozovnách od prvních dnů 2.vlny omezení. Zákazníci se pro objednávku zastaví u otevřeného okénka anebo jim ji dovezeme. Jako velkou výhodu online menu vidíme to, že zákazníci mají čas si v klidu prohlédnout menu včetně obrázků a není na ně vyvíjen tlak, že stojí u pultu. To se pozitivně odráží například na vyšší útratě, která je o 150-200 Kč vyšší, než při osobním nákupu na pobočce nebo přes telefon.“ Jakub Gondek, ředitel řetězce cukráren & bister Ollies

Nejvíce se restauracím online daří prodávat burgery a hranolky, které se objevují až ve 46 % všech objednávek jídel uskutečněných od začátku roku. U zákazníků jsou oblíbené rovněž polévky (26 %) a řízky (10 %). K jídlům si lidé nejčastěji objednávají jako nápoj colu a pivo, ale z dat poměrně zřetelně vyplynulo, že se restauracím zatím nápoje mimo zvýhodněná menu nedaří dost dobře prodávat. 

“Je zcela zřejmé, že v dnešní době je pro restaurace klíčové nejen udržet si kvalitu jídla, ale i naplno přejít do online prostředí. Z našich dat vyplývá, že zákazníci jsou ochotní v restauracích utratit za objednávky s sebou v průměru o třetinu více, což se pozitivně odrazí na tržbách podniků. Pozorujeme i rostoucí trend placení objednávek z restaurací prostřednictvím ApplePay. Je tak vidět stále velký potenciál poptávky, jejíž růst očekáváme i nadále,” komentuje data z OneMenu.cz Jakub Mates, který má ve Storyous tuto platformu na starosti.

Službu OneMenu.cz společnost Storyous spustila již minulý rok na jaře v první vlně epidemie jako způsob online objednání z výdejního okénka. Krátce po druhém uzavření restaurací na podzim 2020 službu rozšířila o možnost rozvozu. 

O Storyous 

Společnost Storyous vznikla jako start-up v roce 2012. Od roku 2015 vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Na konci roku 2020 vstoupila do Storyous britská fintech společnost SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. Kromě České republiky jsou produkty a služby Storyous dostupné také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku a na Islandu.