S novým rokem vstoupila v platnost novela zákona o elektronické komunikaci, která přinesla zásadní změnu v přístupu k souhlasům uživatelů s cookies. Tato novela vyžaduje nutný souhlas (opt-in) uživatelů s cookies – není tedy již možný souhlas v režimu opt-out. Majitelé webových stránek či aplikací nesmí sbírat osobní údaje o uživateli před udělením jeho souhlasu. V praxi to znamená například, že při návštěvě webu nesmí být spuštěn Facebook pixel, RMKT kódy apod. dříve, než k tomu dá uživatel souhlas. Tato povinnost se nevztahuje jen na tzv. nutné cookies a jiné služby výslovně vyžádané uživatelem, mezi něž patří například objednání zboží nebo služby.
Své postřehy přímo z praxe shrnul Pavel Petráček, teamleader Analytics oddělení z digitální agentury Taste.
Dva tábory
Vnímáme, že majitelé e-shopů, webů, blogů internetových aplikací apod. se rozdělili na dva tábory. Jedni to úplně ignorují. Druhá skupina nová pravidla řeší a snaží se ochránit jak soukromí uživatelů, tak dodržovat novelu zákona.
Pro všechny je to těžké
Pro všechny od analytiků, přes PPCčkaře až po odpovědné lidi za performance marketing na straně e-shopů nastávají krušné chvíle. Všem padají čísla, nedokáží vyhodnocovat kampaně, ale také třeba weby, které jsou závislé na prodeji reklamy, nedokážou doměřit reálnou návštěvnost.
Dělejte to správně, není to jen o liště
Všichni, kdo cookies řeší, by měli dát především pozor na to, zda mají opravdu vše správně nastavené. Samotná cookie lišta má často správně všechna tlačítka, ale měřící kódy se dál spouští. A to je problém, protože celá problematika consentů není o liště, ale o tom, co se děje na pozadí. Weby nesmí nic měřit do té doby, než dostanou souhlas uživatele. Další problém je, že uživatel často nemá možnost odvolat svůj souhlas. Toto je opravdu nutné na webu mít. Provozovatelé webů by na to měli dát pozor a zvolit správná řešení, která to umožňují.
Nám to udělá vývojář
Často je vidět řešení, kdy vývojáři nasadí svojí lištu přímo do kódu, a pokud uživatel nedá souhlas, stránka mu neumožní přístup. Tak se zřejmě nespustí ani Google Tag Manager. Provozovatelé se tak zbytečně připravují o další cenná data.
Všichni opisují
Opisování je dalším častým trendem. A tak i ti, kteří původně měli na liště button “zakázat všechny cookies”, tuto volbu nyní umisťují až do sekce po rozkliknutí detailů jednotlivých cookies a upravují tlačítka z “povolit všechny cookies” zpět na “souhlasím”. V tuhle chvíli by to problém být neměl, ale uvidíme, co na to řekne Úřad na ochranu osobních údajů.
Neřeší to ani některá česká ministerstva
Některá česká ministerstva cookies zaskočila a zatím je neřeší vůbec, nebo zřejmě považují cookies služby Google Analytics za nezbytné. To by sice usnadnilo život všem provozovatelům, ale bohužel se jedná o analytické cookies a na ty musí mít majitelé webů vždy souhlas uživatele. Ministerstva proto nejsou správným příkladem – na rozdíl od běžných provozovatelů ministerstvo pokutu nedostane.
Věstí zákaz Google Analytics konec Facebooku v Evropě?
S cookies souvisí i další problém. Společnosti Google a Facebook odesílají data svých uživatelů do USA, což je v rozporu s GDPR. Soudní dvůr Evropské unie již v červenci 2020 označil dohodu EU a Spojených států za neplatnou. Problém tedy je, že ačkoli souhlas uživatele s cookies získáte, odesílat data z Google Analytics a Facebooku do USA je proti pravidlům EU. Co s tím? Musíme čekat, jak to dopadne. Ovšem Facebook se samozřejmě v Evropě nevypne.
Světlo na konci tunelu
Uživatelé webů si na nová pravidla postupně zvykají a čím dál více udělují své souhlasy. Je dobré je ale nadále informovat o tom, že provozovatelé webů nemají zlé úmysly, že když odkliknou tlačítko “nesouhlasím”, nechrání tím vždy své soukromí. Digitální bezpečnost je ale téma na docela nový článek. Řešením může být dotažení funkce konverzního modelování v Google Analytics 4, která by měla brzy umět dopočítávat vzniklé mezery v datech.
Konec cookies?
Změny může přinést konec cookies a jejich nahrazení např. Topics, tedy novinkou, kterou připravuje Google. Ta by měla fungovat tak, že prohlížeč bude na základě informací o stránkách, na kterých se uživatel pohybuje, definovat oblasti jeho zájmu (Topics). Ty si pak bude po dobu tří týdnů ukládat a na jejich základě může cílit reklamu.