Celosvětová mediální agentura ZenithOptimedia vydává novou studii, která se zabývá rozšířením tří nových mediálních technologií – smart telefonů, tabletů a IPTV (televize přes internetový protokol). Z výsledků vyplývá, že nejvíce se tato zařízení používají v Norsku, Francii a Nizozemsku, kde je jejich penetrace vyšší než 35 %. (TZ)
Agentura ZenithOptimedia provedla výzkum v 19 zemích* po celém světě. Ten sledoval rozšíření tří nových mediálních technologií, a to smartphonů, tabletů a IPTV, za poslední 2 roky. Součástí studie je rovněž predikce jejich rozšíření do roku 2015.
Penetrace používání nových mediálních technologií v 19 sledovaných zemích*
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Smartphony |
12,3 |
35,5 |
46,6 |
56,5 |
71,7 |
Tablety |
2,9 |
4,7 |
7,2 |
10,0 |
13,0 |
IPTV (televize přes internetový protokol) |
5,5 |
6,6 |
7,5 |
8,2 |
9,0 |
*Austrálie, Brazílie, Čína, Dánsko, Francie, Irsko, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rusko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko, Velká Británie.
Nejrozšířenější jsou ve světě smartphony, jejichž průměrná penetrace ve sledovaných zemích činila v roce 2012 36 %. V jednotlivých zemích jsou však velké rozdíly. Nejvíce chytré telefony používají Švédové (penetrace v roce 2012 byla 73 %), naopak nejméně obyvatelé Brazílie (penetrace v roce 2012 byla 18 %). Pro všechny trhy platí, že rozšíření chytrých telefonů na všech sledovaných trzích prudce roste a jejich penetrace by se měla do roku 2015 zdvojnásobit na 72 %. Konkrétně v Brazílii ZenithOptimedia předpokládá, že v roce 2015 bude penetrace smartphonů 33% a ve Švédsku dokonce 93%. „V České republice je v současné době dle našich odhadů penetrace chytrých telefonů na úrovni 31–33 % a jejich razantní rozšíření předpokládáme i v nejbližších letech. V roce 2015 by jejich penetrace měla být na 55–60 %,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia Prague.
Průměrné rozšíření tabletů bylo v roce 2012 v 19 sledovaných zemích 5%, ale v Austrálii, Francii, Irsku, Nizozemsku a USA překročilo 15 %. Do roku 2015 ZenithOptimedia předpovídá, že se průměrná penetrace ve sledovaných zemích dostane na úroveň 13 %, ale např. ve Francii na 45 % a v Irsku dokonce na 50 %.
Nejpomaleji roste IPTV (televize přes internetový protokol). ZenithOptimedia očekává, že její průměrná penetrace v 19 sledovaných zemích mezi lety 2012 a 2015 poroste o 36 %, ze současných 6,6 % na 9 %. Například v Nizozemsku dosáhne v roce 2015 její rozšíření 91 %, oproti tomu v Rusku jen 1 %.
Pořadí penetrace nových mediálních technologií
|
2012 |
Průměrná penetrace (%) |
2015 |
Průměrná penetrace (%) |
|
1. |
Norsko |
38,8 |
1. |
Nizozemsko |
65,1 |
2. |
Francie |
35,7 |
2. |
Francie |
60,8 |
3. |
Nizozemsko |
35,1 |
3. |
Irsko |
50,2 |
4. |
Švédsko |
31,3 |
4. |
Norsko |
48,2 |
5. |
Dánsko |
31,2 |
5. |
Kanada |
47,7 |
6. |
Kanada |
30,5 |
6. |
Dánsko |
46,8 |
7. |
Austrálie |
24,6 |
7. |
Švédsko |
42,9 |
8. |
Španělsko |
24,4 |
8. |
Austrálie |
40,9 |
9. |
Jižní Korea |
23,1 |
9. |
Jižní Korea |
36,5 |
10. |
Velká Británie |
23,1 |
10. |
Velká Británie |
34,0 |
11. |
Irsko |
21,0 |
11. |
Španělsko |
33,7 |
12. |
USA |
19,4 |
12. |
Izrael |
32,9 |
13. |
Izrael |
18,5 |
13. |
Čína |
32,7 |
14. |
Čína |
14,3 |
14. |
USA |
30,8 |
15. |
Německo |
13,2 |
15. |
Japonsko |
29,9 |
16. |
Maďarsko |
12,9 |
16. |
Brazílie |
26,9 |
17. |
Brazílie |
11,2 |
17. |
Německo |
22,1 |
18. |
Japonsko |
9,8 |
18. |
Maďarsko |
19,7 |
19. |
Rusko |
7,3 |
19. |
Rusko |
10,9 |
Zdroj dat: ZenithOptimedia