Kybernetičtí zločinci využívající rhybaření, tedy phishing, se v roce 2013 stále více zaměřovali na krádeže peněz. Dle studie zaměřené na finanční kybernetické hrozby Financial cyber threats in 2013 společnosti Kaspersky Lab 31,45 % phishingových útoků (v Česku 18,78 %) parazitovalo na jménech velkých bank, internetových obchodů a platebních systémů. To je oproti předchozímu roku nárůst o 8,5 procentního bodu. (TZ)
Phishing, česky také označovaný jako rhybaření, je metoda kybernetického zločinu, při níž útočníci chtějí získat osobní informace oběti. Využívají k tomu falešné stránky imitující legitimní internetové zdroje. Na rozdíl od malwaru určeného pro specifická zařízení phishing ohrožuje všechny přístroje připojitelné k internetu. Díky tomu je mezi kyberzločinci značně oblíbený – v loňském roce před ním produkty Kaspersky Lab ochránily 39,6 milionu uživatelů.
V roce 2013 byly mezi nejoblíbenějšími phishingovými stránkami imitace webů velkých bank – tvořily 70,6 % všech phishingových útoků na online finanční služby. V roce 2012 to bylo 52 %.
Zhruba 60 % všech phishingových útoků využívajících falešné stránky bank zneužilo jména jen 25 velkých společností. Oblíbenost online platebních systémů je definovaná ještě výrazněji – 88,3 % těchto útoků zneužilo jednu ze čtyř velkých značek – PayPal, American Express, MasterCard či Visa. Už několik let je Amazon.com nejoblíbenější značkou kybernetických zločinců v kategorii e-shopů, v roce 2013 jej imitovalo 61 % útoků. Mezi top třemi se pak objevili ještě Apple a eBay.
Standardní ochranou před phishingem je v řešeních Kaspersky Lab pro domácnosti a malé podniky oceňovaná technologie Safe Money, která spolehlivě zabezpečí data během internetového bankovnictví nebo online platby. Mnohavrstvé zabezpečení klientů a vlastní reputace firem zabývajících se finančními transakcemi nabízí komplexní platforma Kaspersky Fraud Prevention. Obsahuje technologie ochrany koncových zařízením zákazníků, serverů a komponenty k vývoji bezpečných mobilních aplikací.
„Rhybáři“ přitom imitují nejenom stránky finančních institucí – často útočí na sociální sítě. Počet falešných facebookových a jiných stránek vzrostl loni o 6,8 procentního bodu a celkem se na phishingu podílel 35,4 %. Phishingové útoky v Česku se na celosvětovém objemu podílejí jen 0,06 %.
Studie ‘Financial cyber threats in 2013’ využívá anonymní data dobrovolně poskytnutá uživateli cloudové databáze Kaspersky Security Network. Ta neustále zpracovává informace o hrozbách, na něž narazí produkty Kaspersky Lab.
O společnosti Kaspersky Lab
Kaspersky Lab je největším soukromě vlastněným poskytovatelem koncových bezpečnostních řešení na světě. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce bezpečnostních řešení pro koncové uživatele.* Již více než 16 let patří Kaspersky Lab mezi přední inovátory v oblasti informačních technologií a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení zákazníkům, malým a středním firmám i velkým podnikům. Aktuálně společnost registrovaná ve Velké Británii působí v bezmála 200 zemích a oblastech a poskytuje ochranu více než 300 milionům uživatelů. Více informací o společnosti Kaspersky Lab najdete na www.kaspersky.cz.
*Společnost zařadil na čtvrté místo žebříček „IDC Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012“. Žebříček vyšel ve zprávě „IDC Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares – August 2013“ a řadil poskytovatele software podle zisku z prodeje koncových bezpečnostních řešení v roce 2012.