Praha, 28. dubna 2014 – Češi jsou s 39 procentním podílem lídrem v nákupech spotřební elektroniky přes internet. Nejčastěji nakupovaným zbožím online jsou notebooky a fotoaparáty (shodně 25 procent). (TZ)
Jedním z důvodů vysokého podílu nákupů v e-shopech může být i fakt, že počet českých domácností připojených k internetu se za posledních šest let více než zdvojnásobil, a to ze 1,4 milionů v roce 2007 na 2,9 milionů v roce 2013. „Český trh je v mnoha ohledech specifický. Zkušenosti v porovnání například se skandinávskými zeměmi, kde působí další společnosti z mezinárodní sítě Dixons, jsou diametrálně odlišné. Lidé v těchto zemích zatím stále dávají přednost tradičnímu nakupování v kamenných prodejnách. Daleko více než v Česku nebo Slovenku je jim bližší vysoký komfort osobního nakupování před online nakupováním,“ říká Libor Bauer, ředitel prodeje společnosti Electro World pro Českou republiku a Slovensko.
Kamenné prodejny stále táhnou, ale trend je jiný
Z celoevropského pohledu zákazníci stále nejvíce vyhledávají kamenné prodejny. Až 82 procent Evropanů upřednostňuje osobní nákup spotřební elektroniky před online nakupováním (18 procent lidí). Rostoucí trend online nakupování však nelze popřít. Od roku 2010 se zvýšil ve sledovaných zemích o 6 procent. A Češi tomuto žebříčku ve sledovaných zemích vévodí. Prodeje spotřební elektroniky přes internet tvořili v loňském roce až 39 procent a rozhodně se nedá očekávat obrat tohoto trendu.
Stejná cena na internetu i na běžných prodejnách
I Electro World proto přistupuje k zásadní změně cenové strategie, která vychází vstříc přáním zákazníků. Od 1. května ruší princip dvojích cen a tak bude možné koupit zboží u tohoto multikanálového prodejce za stejné ceny jak na e-shopech www.electroworld.cz či www.electroworld.sk, tak ve všech 26 maloobchodních prodejnách v České republice a na Slovensku. „Očekáváme, že tímto krokem ještě více povzbudíme nákupní zájem českého i slovenského zákazníka a upevníme tak naší pozici na trhu,“ dodává Bauer.
Electro World patří k největším prodejním řetězcům elektroniky a domácích spotřebičů v regionu. Trvale se umisťuje na čelních příčkách anket a průzkumů oblíbenosti nákupního místa, zákaznické spokojenosti a úrovni personálu. To potvrzuje i udělení ocenění Obchodník roku v elektronice za uplynulý rok, které Electro World získal již posedmé v jedenáctileté historii této soutěže.
Online nákupům spotřební elektroniky holdují nejvíce Češi, Britové a Slováci
Podle Českého statistického úřadu v loňském roce meziročně vzrostl počet nakupujících přes internet o více než 300 tisíc na 3 miliony osob. Velké oblibě se těší zejména u mladších a vzdělanějších Čechů, ale třeba také ve skupině žen na rodičovské dovolené. Po Češích nakupovali v roce 2013 spotřební elektroniku nejčastěji Britové (26 procent) a Slováci (25 procent). Nákupy v kamenných prodejnách se spotřební elektronikou upřednostňují ze sledovaných zemí nejvíce Portugalci (97 procent) před Belgičany (93 procent) a Italy (92 procent). Z pohledu zboží se mezi nejprodávanější řadí produkty spadající do segmentu IT a Foto (25 procent). Pro ledničky, sušičky, mrazáky, žehličky, kuchyňské roboty, mopy nebo vysavače chodí více jako 80 procent lidí stále do kamenných prodejen.
Individuální cesty k nákupu
Jen za loňský rok utratili Češi v e-shopech zhruba 58 miliard korun. Mezi nejčastěji uváděné výhody nákupů zboží přes internet patří zejména pohodlí, šetření času a často nižší ceny oproti kamenným prodejnám. „Nejnižší cena však nemusí vždy znamenat úsporu. Jestliže vezmeme v potaz, že na českém trhu působí okolo 35 tisíc prodejců nabízející zboží přes internet, může v některých případech nastat situace, kdy jsou se zbožím spojeny další poplatky, třeba za dopravu. Problémy také přicházejí s produkty z neoficiální distribuce a následné reklamace,“ upozorňuje Bauer. Vyplatí se proto kupovat produkty pouze od opravdu ověřených distributorů.
O Electro Worldu
Electro World, jeden z největších multikanálových prodejců elektroniky a elektrospotřebičů, vstoupil na tuzemský trh v roce 2002. Během poslední dekády si zde vytvořil velmi silnou strategickou pozici, je jedním z lídrů maloobchodu s elektrem a ročně v jeho obchodech nakupují milióny zákazníků. V současné době je pod značkou Electro World otevřeno v České republice a na Slovensku již 26 prodejen a síť se neustále rozrůstá, mimo jiné i o nové franšízové partnery. Společnost také úspěšně provozuje v obou zemích internetové obchody, elektroniku si mohou zájemci objednávat také prostřednictvím zákaznické linky.
Electro World patří do nadnárodní skupiny Dixons Retail, světoznámé společnosti, která se specializuje na prodej elektrických spotřebičů. Vedle značky Electro World patří do Dixons také tradiční prodejny jako PC World, Currys a Dixons.co.uk ve Velké Británii a Irsku, Elkjøp, ElGiganten či Gigantti v severní Evropě, nebo Kotsovolos v Řecku. V současné době provozuje Dixons Retail ve 12 zemích téměř 1000 klasických či internetových obchodů a zaměstnává zhruba 31 000 lidí. V obchodech patřících do skupiny Dixons Retail každoročně nakupuje více než 100 miliónů zákazníků.