Pro začínající podnikatele jsou z hlediska marketingu nejdůležitější osobní vazby, skrze které si budují u svých potenciálních zákazníků důvěru. Velkou roli v jejich propagaci také hraje internet a sociální sítě, i když ne každý z nich ví, jak je správně využívat. Z důvodu nedostatku financí si marketingovou podporu řeší skoro dvě třetiny podnikatelů sama. To jsou závěry z výzkumu agentury bside, který si nechala zpracovat advokátní kancelář CEAG. (TZ)
Nejdůležitějším nástrojem propagace vlastního projektu jsou pro začínající podnikatele osobní vazby, jak uvedlo 81 % dotazovaných. Významnou roli ale hraje i marketing na internetu, který startupisté upřednostňují hlavně díky jeho nízké ceně a dobré funkčnosti. Obecně chápou osobní formu prezentace jako výrazně účinnější a levnější nástroj než třeba klasickou placenou reklamu.
Naopak skeptičtěji se staví k sociálním sítím, které podle slov některých podnikatelů fungují o něco méně. „Marketing na Facebooku je bublina. Reálný efekt z facebookové komunity na naše podnikání není vidět,“ říká například Ondřej Musil z Krejčomat.cz. Přesto se sociální sítě z hlediska efektivity dostaly na pomyslné druhé místo žebříčku. Jako poměrně účinný nástroj se startupistům jeví blogy a specializované portály pro začínající podnikatele. Taktéž kladně hodnotí zviditelňování přes nejrůznější internetové a klasické články, skrze které mohou svůj byznys přesně představit co nejširší veřejnosti.
Nedostatek financí nutí podnikatele začínat s marketingem po vlastní ose (64 % respondentů) a externě potom řeší hlavně webové stránky nebo design loga. Obvykle jsou však tyto služby poptávány v okruhu přátel nebo rodiny. „S novým logem jsme se obrátili na profíka, ten ovšem pochází od nás z rodiny,“ konstatuje Monika Pelešková z Ňamky Dezerterie. Mnozí podnikatelé by uvítali, kdyby jim někdo s tím, jak dostat jejich byznys mezi lidi, pomohl. Největší svou slabinu pak vidí v nedostatečné znalosti online marketingu.
Startupisté využívají výhod malého začínajícího a často velmi pružného byznysu, který jim umožňuje mít nižší ceny než zavedená konkurence a přistupovat k zákazníkovi na velmi individuální úrovni. Spoléhají také na originalitu a inovativnost. Jak zjistit, kdo je konečný zákazník a jak si vydefinovat cílovou skupinu svého byznysu bez velkých investic do průzkumu trhu radí Renata Rosendorfská z výzkumné agentury bside: „Všichni začínající podnikatele by si měli nejprve důkladně zmapovat trh kolem sebe, uvědomit si silné a slabé stránky své konkurence a dobře si vydefinovat své zákazníky a jejich potřeby. K tomu v počátcích většinou není třeba velkých a drahých studií, stačí se dívat, ptát se a poslouchat, případně si ujasnit své možnosti s odborníky.“
O CEAG
Česká advokátní kancelář Central European Advisory Group (CEAG) působí na trhu od roku 1993 a poskytuje služby v České republice, střední a východní Evropě. CEAG poskytuje právní služby v oblasti korporátního, obchodního a pracovního práva, soudních sporů a správy pohledávek.
CEAG působí také v oblasti fúzí a akvizic a poskytuje poradenství vlastníkům při prodeji firem. V rámci služby Start up Legal poskytuje právní poradenství začínajícím podnikatelům.