Vzestup nové marketingové platformy – mobilní peněženka

Jak vyplývá z analýzy globální mediální agentury ZenithOptimedia, z mobilní peněženky, technologie umožňující spotřebitelům platit prostřednictvím mobilního telefonu, se v roce 2016 vyvine nová marketingová platforma. Zatímco dospívá první generace digital natives a na trh se dostává více platebních technologií a aplikací, z mobilní peněženky se stává integrovaná marketingová platforma, která nabízí spotřebitelům celou škálu služeb, přesahujících hranice plateb. (TZ)

Na konci roku 2014 a v roce 2015 bylo spuštěno velké množství mobilních peněženek, jako je Apple Pay, Samsung Pay a Android Pay, a rychle roste počet obchodníků, kteří tyto služby přijímají. Více než 700 000 z nich v současnosti akceptuje Apple Pay a více než 30 milionů přijímá Samsung Pay. Jelikož předchozí generace zařízení, která nejsou kompatibilní s mobilními platbami, se dostává na konec svého životního cyklu, mnoho spotřebitelů je letos vymění za nová zařízení umožňující platby.

„Generace Z, tj. lidé narození po roce 1995, utratí on-line téměř 10 % svých příjmů, což je skoro dvakrát více než starší příslušníci generace Y. 58 % z nich dává přednost používání mobilního internetu před sledováním televize. Současně s tím, jak dospívají a stávají se z nich nezávislí jedinci, pro ně bude uskutečňování finančních transakcí za použití pro ně nejdůležitějšího zařízení, tedy chytrého telefonu, logickým vývojem,“ říká Tomáš Varga, generální ředitel agentury ZenithOptimedia Prague.

Vyspělý čínský sektor mobilních plateb naznačuje, co čeká další země. V Číně se z mobilní peněženky stává integrovaná nabídka služeb spojených s placením, jako jsou věrnostní programy, spropitné, dary, sdílení účtů a uplatňování kuponů na služby. Alipay, pravděpodobně nejrozšířenější mobilní peněženka na světě, uživatelům umožňuje jednoduše sdílet účty a zahrnuje virtuální průkazku na metro, kterou lze použít ve 35 různých městech. Některé služby, jako je stránka obsahující recenze restaurací a umožňující rezervace Dianping.com, přijímají platby prostřednictvím služby instant messaging WeChat, kterou lze použít také k rezervaci taxi a k platbám za ně prostřednictvím aplikace Didi Taxi. Současně s tím, jak se platební a jiné služby slučují do společných aplikací, se z mobilních peněženek také stanou pro značky účinné marketingové platformy. Alipay například společnostem již nyní umožňuje zasáhnout spotřebitele prostřednictvím bannerové reklamy. Budoucí mobilní peněženky však budou nabízet sofistikovanější příležitosti, jak zaujmout spotřebitele prostřednictvím relevantního obsahu a posílit jejich celkovou nákupní a spotřebitelskou zkušenost, ať už jsou kdekoliv.

Kde tento trend vznikl?

Služba Google Wallet byla představena už v roce 2011, ale rozšiřování této technologie je pomalé. Zavedení nových služeb mobilních plateb v roce 2015 mobilní peněžence dláždí cestu k tomu, aby se z ní stala zavedená služba.

Jaký je jeho potenciál?

Z mobilních peněženek by se mohla stát integrovaná centra marketingu a služeb, která budou nabízet mnohem více než jen platební služby a která by mohla znamenat převrat ve způsobu, jakým děláme reklamu, prohlížíme si zboží a platíme.

O ZenithOptimedia

ZenithOptimedia (www.zenithoptimedia.com) je vedoucí globální síť poskytující mediální služby se 7500 pracovníky ve 262 kancelářích v 74 zemích světa. Agentura je součástí Publicis Groupe, třetí největší komunikační skupiny na světě a druhé největší skupiny mediálních agentur. ZenithOptimedia je první agentura, která uplatňuje přísný a objektivní přístup za účelem zlepšení efektivity výdajů na reklamu a klientům zajišťuje nejlepší možnou návratnost jejich investic do komunikací. Tato strategie je podporována jedinečným přístupem k jejímu rozvoji a implementaci napříč celým spektrem placených, vlastních a získaných kontaktních bodů – plánovacím procesem Live ROI. Skupina společností ZenithOptimedia poskytuje svým klientům celou škálu integrovaných schopností od plánování marketingové komunikace přes optimalizaci hodnoty či performance média až po vytváření obsahu. Mezi naše klíčové klienty patří Aviva, Clarins, Coty, Kering, Lactalis, L’Oréal, LVMH, Nestlé, Oracle, Reckitt Benckiser, Richemont Groupe, SCA, Sanofi, Toyota a 21st Century Fox.