Mezi ekonomickou vyspělostí země, ze které pocházejí zahraniční vlastníci českých firem a podílem firem, které mají vlastní webovou stránku, existuje úzký vztah. Takový je závěr analýzy poradenské společnosti Bisnode, která zkoumala tuzemské firmy kontrolované zahraničními majiteli z 91 různých zemí světa. Nejčastěji mají vlastní web firmy s vlastníkem z Japonska a evropských severských států. Naopak u společností s jordánským, iráckým či íránským vlastníkem je firemní web spíš výjimkou.
„Lze očekávat, že existence webové stránky indikuje zájem firmy o nalezení potenciálních zákazníků nebo obchodních partnerů. Pokud firmy vlastní webové stránky nemají, jsou výrazně hůře kontaktovatelné, ale také jsou méně nebo vůbec podnikatelsky aktivní. To dokazuje i fakt, že mívají častěji obrat nižší než jeden milion korun,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
Podle statistiky Bisnode má 58 % japonských firem v Česku webové stránky, následují skandinávské státy Finsko (45 %), Švédsko a Norsko (40 %). Dobře si vedou i země, které jsou považovány za daňový ráj. Do první patnáctky se vešlo Lucembursko (29 %) a Malta (25 %) a z dalších zemí například u Kypru činí podíl firem s webem 25 %, u Singapuru 24 %, u Monaka 22 % a Hongkongu 17 %. „To, že daná země patří mezi rozvinuté, není ve statistice zárukou úspěchu,“ uvedl dále analytik Bisnode s tím, že na nejnižší příčce ze zemí s rozvinutou ekonomikou se umístil Izrael (8 %) následovaný Jižní Koreu (10 %), Itálií (12 %), Řeckem (13 %) a Austrálií (15 %).
Silně rozdílné hodnoty vykazují sousedé České republiky. Nejlépe si vede Rakousko (30 %) před Německem (27 %), Slovenskem (19 %), Polskem (15 %) a Maďarskem (9 %). Zřídka mívají firemní web společnosti s vlastníkem ze zemí bývalého Sovětského svazu. Zde dopadly nejlépe pobaltské státy (Estonsko 17 %, Litva 9 %, Lotyšsko 7 %). „U Rusů, kteří jsou nejčastějšími zahraničními vlastníky českých firem, webové stránky nemají ani 4 firmy ze 100,“ dodal analytik Bisnode. Minimální podíl firem s webem je také mezi čínskými, ukrajinskými nebo vietnamskými společnostmi.
Nejvyšší a nejnižší podíl webů podle země vlastníků firem*
Země vlastníka | Podíl firem s webem |
Podíl firem s obratem nad 1 mil. Kč |
Země vlastníka | Podíl firem s webem |
Podíl firem s obratem nad 1 mil. Kč |
Japonsko | 58,33 % | 70,14 % | Jordánsko | 1,20 % | 7,23 % |
Finsko | 45,24 % | 50,00 % | Irák | 2,09 % | 7,33 % |
Švédsko | 40,15 % | 52,12 % | Írán | 2,14 % | 12,14 % |
Norsko | 39,83 % | 49,15 % | Albánie | 2,22 % | 22,22 % |
Dánsko | 37,71 % | 46,13 % | Sýrie | 2,26 % | 10,73 % |
Švýcarsko | 33,83 % | 47,66 % | Moldávie | 2,40 % | 11,68 % |
Nizozemí | 32,09 % | 45,19 % | Vietnam | 2,43 % | 13,43 % |
Francie | 31,08 % | 42,41 % | Makedonie | 2,51 % | 17,59 % |
Česká republika | 30,26 % | 40,83 % | Ázerbájdžán | 2,60 % | 9,85 % |
Rakousko | 29,78 % | 42,91 % | Mongolsko | 3,45 % | 5,75 % |
Portugalsko | 29,27 % | 41,46 % | Libanon | 3,45 % | 14,94 % |
Lucembursko | 28,64 % | 56,68 % | Kazachstán | 3,77 % | 9,77 % |
Belgie | 28,36 % | 43,01 % | Ukrajina | 3,82 % | 18,48 % |
Německo | 26,56 % | 38,52 % | Čína | 3,83 % | 8,98 % |
Malta | 25,25 % | 45,12 % | Gruzie | 3,99 % | 9,78 % |
*společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti
Zdroj: databáze Bisnode