První polovina letošního roku se na trhu s reklamou nesla ve znamení poklesu. Oproti srovnatelnému období roku 2011 zaznamenal monitoring společnosti Admosphere 3,4% snížení ceníkové hodnoty reklamního prostoru. Ve srovnání s loňskem si polepšil televizní a internetový segment. (TZ)
V porovnání s prvním pololetím minulého roku se celková ceníková hodnota reklamního prostoru snížila o více než 970 milionů korun. Tiskový segment, který pokles vykazuje už dlouhodobě, dosahoval v první půli roku snížení o 13,3 %. Out-of-home media ponížila o 7,1 % a hodnota rozhlasového trhu v rozsahu celostátních kampaní poklesla téměř o pětinu.
Výrazný nárůst je naopak zřetelný na poli internetové display reklamy. Ceníková hodnota reklamního prostoru monitorovaného v rozsahu AdMonitoringu vzrostla bezmála o čtvrtinu loňských hodnot. Mírný nárůst zaznamenala Admosphere i v segmentu televizní komerce.
Ceníková hodnota reklamního prostoru však nemusí odpovídat skutečným investicím zadavatelů do reklamy. Hodnota je stanovena na základě ceníkových cen konkrétních formátů reklamy a počtu takto uveřejněných reklamních sdělení.
Tabulka 1: Porovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v prvním pololetí 2011 a 2012
Porovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v prvním pololetí 2011 a 2012 | ||||
Mediatyp | 1.1.2011-30.6.2011 | 1.1.2012-30.6.2012 | Nárůst / Pokles | |
TV | 14 237 125 000 Kč | 14 334 539 000 Kč | 0,7 % | |
Tisk | 9 578 526 000 Kč | 8 307 686 000 Kč | -13,3 % | |
Internet* | 1 922 655 000 Kč | 2 377 693 000 Kč | 23,7 % | |
OOH | 1 953 208 000 Kč | 1 814 666 000 Kč | -7,1 % | |
Rádio** | 594 494 000 Kč | 480 550 000 Kč | -19,2 % |
Zdroj: Admosphere, s.r.o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a.s., ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-MEDIARESEARCH,a.s.)
bez vlastní inzerce
*Internet zahrnuje pouze display reklamu v rozsahu projektu AdMonitoring
**Rozhlas nezahrnuje regionální kampaně
Admosphere, s.r.o. je dceřiná společnost MEDIARESEARCH, a. s., která se zabývá monitoringem reklamních investic v televizi, tisku, rozhlasu, na internetu a v out of home mediích na území České republiky. Na tomto poli jsou jejími partnery významné profesní organizace, mezi něž patří Asociace televizních organizací (ATO), Asociace komunikačních agentur (AKA) a Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Cílem projektu Admosphere je díky inovativním řešením pomáhat zákazníkům efektivně a účelně investovat do reklamní komunikace.